Avatar billede Simo8561 Nybegynder
27. juli 2010 - 01:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sprunget Cerwin Vega mellemtone enhed

Hej

Jeg har fornylig købt et par Cerwin Vega XLS 28 højtalere. Desværre tror jeg at mellemtone enheden i den ene højtaler er sprunget/defekt.

Er der nogle af jer der kender til reparation af højtalere? eller ved hvor man kan købe reserve dele ?

Tak på forhånd...
Avatar billede Beach Mester
27. juli 2010 - 01:58 #1
Du kan købe reservedele og forøvrigt også få repareret dine højtalere i HiFi klubben->
http://www.hifiklubben.dk/

//B
Avatar billede Beach Mester
27. juli 2010 - 01:59 #2
Avatar billede Simo8561 Nybegynder
27. juli 2010 - 02:06 #3
mange tak for det hurtige svar :) hvad tror du det vil koste at få en ny mellemtone sat i? og vil garantien dække det?

Mvh Simon
Avatar billede Simo8561 Nybegynder
27. juli 2010 - 02:07 #4
Mange tak for det hurtige svar. Hvad vil det koste at få sat en ny enhed i, og vil det evt blive dækket af garantien?

Mvh Simon
Avatar billede Beach Mester
27. juli 2010 - 02:27 #5
Tvivler på at det er en fejl i højtaleren eller selve enheden, normalt så det brugerens dårlige eller for kraftige forstærker der er den direkte skyld i at en enhed går sig en tur til de evige jagtmarker.
Men det er da et prøv vejr, det koster jo ikke noget at forsøge sig med en garantisag:-)

Priser på div. enheder spænder fra få hundrede kroner op til flere tusinde kroner. Har ikke så meget styr på lige netop priserne på Cerwin Vega, men hvis du har et modelnummer på dine højtalere kan man jo søge lidt.

//B
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2010 - 08:48 #6
Havde i "gamle dage" Cerwin Vega højtalere, hvor enhederne var sikret med glas sikringer inde ved delefilter. Om de er lavet på samme måde i dag ved jeg dog ikke. Kan ikke lige huske om det kun var diskant der var sikret, da det er 20 år siden jeg skilte mig af med dem. Dengang var de Amerikansk producerede. Det er de desværre vist ikke i dag.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2010 - 08:58 #7
I følge denne er der kun en sikring for hele højttaleren:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/cerwin-vega_xls-28_hojttaler.htm
PS der denne du har ikke?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2010 - 08:59 #8
Vil dog sige at designet er blevet bedre kan jeg se, siden de forgangne dage.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2010 - 09:02 #9
Vedr #5 så er det som regel for strømsvage forstærkere der bliver presset for meget. Og det kan højttaleren ikke holde til.
Og her er det typisk diskant og mellmtone der kommer til kort.
Avatar billede Simo8561 Nybegynder
27. juli 2010 - 15:06 #10
Jeg har en denon avr 1610 på 75 watt i 8 ohm. Har kun været på +3 db en enkelt gang, og det klarede højtalerne fint. Desværre kan det også være noget med mit eksterne lydkort, der er begyndt at gi "gnister" i lyden. og ja jeg har den på #7 :)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2010 - 17:45 #11
Kommer der elektrisk støj med på signalet, og du har skruet godt op for lyden er det ikke godt for dine enheder. Problemet med denne støj er at det er en ukontrolleret lyd og styrke, som de ikke har godt af. Det er en for for forvrængning.
Avatar billede Simo8561 Nybegynder
30. juli 2010 - 16:06 #12
Mener du den der summen, når man skruer op uden at spille musik? Der kommer ikke nogen forvrængning når jeg skruer op, men det var mit lydkort der gav "gnister" i lyden. Det har jeg dog fået ordnet nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2010 - 16:12 #13
Gnister= lyden skratter?
Avatar billede Simo8561 Nybegynder
30. juli 2010 - 20:17 #14
Ja noget i den stil.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2010 - 07:49 #15
Har du spillet højt med din forstæker medens dit lydkort har skrattet, kan det sagtens have ødelagt din højttaler.
Grunden til det, er at rent styrke mæssigt kan denne skratten køre ud med en væsentlig højere effekt, som højttaler ikke kan tåle.
Urene lyde er meget sværere at håndtere end rene for en højttaler.
Avatar billede Beach Mester
31. juli 2010 - 13:46 #16
?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2010 - 14:50 #17
beach vi deler denne her. Du var først med nogle muligheder til rep, og jeg fulgte op på grunden til defekt. Håber du er tilfreds med det?
http://www.eksperten.dk/spm/915271
Avatar billede Beach Mester
31. juli 2010 - 20:25 #18
Det er OKI, takker:-)