Avatar billede steelman Novice
18. juli 2010 - 15:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

newbie spg om GratisDNS

Hej,

Jeg har et webhotel (og domæne) hos one.com. Jeg vil gerne have et domæne mere, men det er jo ingen grund til at betale for selve serverpladsen, når jeg jo har riiigeligt hos one.com og ellers er glad for deres services. Desværre tilbyder one.com ikke at man blot køber et domæne hos dem og får det til at henvise til et subdomæne på det hotel jeg allerede har.

Er det muligt at købe et domæne hos gratisdns og få det indstillet, så når man indtaster adressen på gratisdns-domænet så er det egentlig en side på http://subdomæne.mitwebhotel.dk der vises?
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
18. juli 2010 - 15:37 #1
Det kan du lave med et "CNAME", men det er da ikke en optimal løsning (dublicate content mv.).

Jeg har selv brugt one.com for længe siden, og mener da bestemt at man kan tilknytte et ubegrænset antal domæner?
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2010 - 15:42 #2
Jo jo du kan købe alle de domæner man vil, men du skal bare betale for selve serverpladsen også, og det er der ingen grund til når jeg bare skal bruge max. 10mb og har 3gb tilrådighed på det domæne jeg allerede har.

Hvorfor er CNAME ikke en optimal løsning?
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
18. juli 2010 - 15:48 #3
Det kan give problemer i forhold til absolutte links i din web applikation, og så er det et problem i forhold til søgemaskinerne at der er identisk indhold på etdomæne.dk og subdomæne.etandetdomæne.dk.
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2010 - 15:52 #4
Så du vil altså ikke anbefale det?
Avatar billede riversen Nybegynder
18. juli 2010 - 16:35 #5
du kan lave en url forward hos gratisdns.
Avatar billede riversen Nybegynder
18. juli 2010 - 16:36 #6
kan kontakt one.com og spørg om ikke de kan fixe det du efterspørger... det kan det helt sikkert. Spørgsmålet er om de vil.
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2010 - 20:30 #7
Har chattet med one.com's support og det er ikke muligt (eller de vil ikke gøre det).
Så en mulighed vil fx. være at gøre det via gratisdns? Men det er ikke nogen super idé eller hvordan skal jeg forstå det?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. juli 2010 - 07:09 #8
webforward er en fin ide. Det løser de problematikker der er blevet skrevet om ovenfor.
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
19. juli 2010 - 16:20 #9
Den webforward der tilbydes hos gratisDNS er enten via frames, eller 302 redirects, og nej det er ikke en bedre løsning.

CNAME vil nok være den næst bedste løsning i det her tilfælde, men min anbefaling vil være at finde et andet webhotel der kan håndtere det.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. juli 2010 - 18:45 #10
nu kan cname vel ikke være en løsning eftersom host'en ikke ønsker at tilføje flere hostheaders for hans site.
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
19. juli 2010 - 19:32 #11
CNAME definerer bare et alias, og kræver ikke noget fra webhosten.

Laver jeg en request på et CNAME fx domæne.dk der peger på subdomæne.andetdomæne.dk vil forespørgslen bare ryge videre til subdomænet og præsentere det indhold der returneres på CNAMET.
Avatar billede steelman Novice
19. juli 2010 - 20:16 #12
Okay - tak for jeres svar. Egentlig så giver I begge en svar-mulighed - om det er via cname eller webforward må jeg så lige kigge på.

Men jeg kan godt se, at det kan blive noget bøvl i forhold til søgemaskiner, da de jo vil søge på indholdet på subdomæne.hoveddomæne.dk istedet for på gratisdnsdomænet.dk hvilket jo vil være dét jeg vil anvende overfor folk. Så måske idéen trækkes tilbage..... Det er nok ikke værd at spare de få penge ;-/
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
25. juli 2010 - 09:59 #13
Tid til at lukke?
Avatar billede steelman Novice
25. juli 2010 - 22:27 #14
Sorry - ja.