Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 09:19 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

harddisk driller

hey.. jeg har et lille problem med min harddisk den får min computer til at fryse.. så tænkte på om der er noget jeg kan gøre eller jeg skal købe en ny??? grunden til jeg spørger er at der er en 10,000 rpm så den koster jo lidt at skifte ud..

Windows 7 64bit.
intel quad core 2.83.
Asus striker 2 extream bundkort.
4gb crossair 1333 mhz.
Asus Eahd4870x2 2gb.
crossair strøm 750watt.
150gb 10000 rpm harddisk
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 09:25 #1
prøv at køre en defrag med dette gratis program - det kunne jo være det bare var det
det er gratis

Auslogics Disk Defrag

http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/

m.v.h
Avatar billede jancf Nybegynder
18. juli 2010 - 09:27 #2
prøv at lave en opstart i fejlsikret tilstand . tænd pc og tryk f8 imens den tænder med korte intervaller . når teksten kommer frem vælger du fejlsikret imens alt virkede normalt .
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2010 - 09:38 #3
Du kunne kontrollere din disk for fejl med chkdsk.
http://www.w7forums.com/use-chkdsk-check-disk-t448.html.

Men fejlen kan også være et program der hænger, og der er man nødt til at lave en genindstallation/reparation af programmet.

Hvormår fryser den? Fra starten af? Under belastning?
Hvis det er under belastning kan problemet være varme realateret.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 09:44 #4
det kan komme når som helst. nogle gange når jeg sidder og spiller og andre gange som lige her for 15 min side bare når jeg har åben net browersen. man prøver lige and defrag den first og se hvad der sker  og så check for fejl
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2010 - 09:48 #5
Når din pc starter, kommer der så kun et bip fra den fra bios, eller flere?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 09:55 #6
det kan jeg ikke høre da jeg selv har samlet min computer og har ikke sat den lille højtaler i inde i computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2010 - 10:02 #7
Okay. Men du får ingen BSOD når den fryser? (blue screen of death)
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 10:06 #8
nope den går bare kold kan kun trykke restart. min harddisk siger nogle gange ligesom en dok dok dok dok lyd efter 4 sek stopper det igen
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 10:07 #9
og så kunne det være et varme problem måske

hent siw freeware version og under sensors ligger dine temps

http://www.gtopala.com/siw-download.html

det kunne jo være din cpu der ikke sad ordentligt men næppe dine ram fordi så ville den genstarte eller slukke

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 10:09 #10
har vame måler i den og den siger ca 37 ved harddisken 46 ved cpu og grafik kortet ca 60
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2010 - 11:06 #11
Hvordan ser blæser i i dit grafikkort. Dine temps, er de et udtryk for ikke nogen aktivitet? Ændrer dit grafikkort varmen drastisk hvis du spiller?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 11:49 #12
ja den siger ca 68 til 70 når jeg spiller og ca 42 max for harddisken
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2010 - 11:53 #13
Synes umiddelbart det er lidt for højt for en stationær computer?
Er køleren til grafik kort stoppet af snavs?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 11:54 #14
det kan godt være den er det skal jeg lige ha kigget på.. man hvad skal den ellers ligge på normal?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2010 - 11:57 #15
Min søn har også sådan en føler til sine temps. Mener ikke de kommer over 60 grader på grafik selvom han spiller med de kraftigste spil han kan køre på den.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 11:59 #16
hmm okay jeg prøver lige at skille den ad har luft på dåse til at ligge så er tilbage om lidt.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 13:01 #17
er tilbage nu og har fået den til at falde ca 5 grader så den er på 55 nu og ca 60 når jeg spiller. så gætter på det er godt nok.. har også kørt en check disk man den sagde at den var i orden.. man kan kun vente nu og se om den fryser igen
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 14:36 #18
Selv om det er et varmeproblem som får din computer til at fryse, bør du undersøge om det er din HDD som giver disse dok dok lyde. Det må den bestem ikke. Undersøg om kablerne sidder rigtigt og om de er helt i orden. Især på Sata diske kan stikkene glide lidt ud, og så kan strømmen stå og "sparke" til disken, hvilken kan ødelægge den. Hvis du er sikker på at dok lydene kommer fra HDD, er den syg og kan ikke reddes, og så gælder det derimod om at redde vigtige data medens du kan.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 14:46 #19
okay.. har lige haft det skilt ad og ranset det hele og efter den har kørt lidt over en time nu har den ikke sagt de lyde mere. så noget af de ting jeg har gjort må jo ha hjulpen på det.. den har heller ik gået i stå endnu. man kigger lige på de ledninger igen. har kun windows på den her harddisk og spil alle mine ting ligger heldigvis på en anden harddisk. hvordan stopper man denne tråd for vil vente en uges tid med at gøre mere se om den køre som den skal nu.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 15:01 #20
Det lyder som om der er en løs forbindelse. Vil lige korrigere mig selv. Ofte kan en syg HHD reddes, men det kræver professionel hjælp og kan derfor være så dyrt, at de slet ikke kan betale sig for diskens skyld, men kun for at redde meget værdifulde data.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 16:57 #21
Så vidt jeg kan se brugte du et råd fra "220661" hvorfor giver du så ikke ham point i stedet for at tage dem selv???
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2010 - 17:37 #22
Shaste man behøver ikke at lukke tråden samme dag den er oprettet, fordi computeren er kommet til at køre bedre.
Vel og mærke samtidigt at tage udlovede point selv.
Der er kommet brugbare forslag fra flere hjælpere, så det er ikke fair du lukker spørgsmålet, for snuden af os.
Du kunne sagtens køre den i nogle dage endnu for at teste din pc.
Nu bliver du nødt til at oprette et nyt spørgsmål hvis den fejler.
Og gad vide om du får hjælp næste gang???