Avatar billede KHHP Juniormester
14. juli 2010 - 17:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning slår fra

Hej
For nylig begyndte nogle 4-PIN stik i min strømforsyning at hold op med at fungere, lige meget hvilken form for udstyr jeg kobler på disse stik, så virker de ikke. Dette betyder nu at jeg skal bruge en ny strømforsyning, men den Chill Innovation strømforsyning jeg har liggende i reserve, slukker hele tiden for computeren, når jeg tænder for den. Der kommer lys et kort sekund efter tryk på startknappen, i både HDD LED og POWER LED og så slukker det hele igen. Jeg kan prøve igen, ved at slukke for strømmen på kontakten bagpå forsyningen eller på stikkontakten.
Ydelsesmæssigt er de to forsyninger helt ens bortset fra et sted. Den gamle(SHG SCP400LN-2X) havde det punkt hvor der stod +12V=15A(YELLOW), og på Chill forsyningen stod der ved samme punkt +12V=22A(YELLOW). Begge forsyninger har overbelastningsbeskyttelse, overspændingsbeskyttelse ovs., men hvorfor slår den fra, fordi så burde den også have gjort det før. Den første gang jeg sluttede den til, startede den fint op og jeg brugte den i omkring 1 time, og dagen efter da jeg så tændte for den blev den ved med at gøre som beskrevet med at slå fra lige efter tryk på POWER knappen.
Avatar billede gammelgaard_mink Nybegynder
14. juli 2010 - 18:46 #1
altså, Chill forsyningen er den du har problemer med, korekt?
Avatar billede KHHP Juniormester
14. juli 2010 - 19:02 #2
Ja, det er den der slår fra hele tiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2010 - 19:36 #3
Siden den anden forsyning har mistet nogle af kredsene kunne det jo være der er for stor belastning fra bundkort/grafik kort.
Har du overvejet det?
Avatar billede KHHP Juniormester
15. juli 2010 - 10:04 #4
Synes dog alligevel det lyder mærkeligt at den virkede første gang jeg koblede den på.
Her er mine PC Specs. Det kan måske hjælpe lidt videre:
MSI MS-6570E Bundkort
AMD Athlon XP 2500+(1,83GHz) overclocket til 3200+(2,2GHz)
1,5GB DDR RAM (PC-3200) 200MHz
830GB HDD(80GB(ATA), 250GB(ATA), 500GB(SATA))
HIS Radeon HD4670 IceQ grafikkort
Avatar billede gammelgaard_mink Nybegynder
15. juli 2010 - 12:51 #5
Naerj, er det faktisk ikke, for som en bil skal "køres til" så skal en computer rent faktisk osse, især når det angår strømforsyninger, har selv prøvet noget af det samme, den  var bare for lille da ´det hele blev godt varmet igennem :)

Prøv at reset BIOS så din computer ikke er clocket og så se om det duer så.
Evt. osse tage nogle af dine HD's us eller lige koble dem fra og så se.
Avatar billede KHHP Juniormester
15. juli 2010 - 15:09 #6
Prøver det med BIOS. Det med at frakoble drev har jeg prøvet. Jeg har prøvet med alle tre HDD's og de 2 DVD RW drev der også er der, men det hjalp ikke.
Avatar billede KHHP Juniormester
15. juli 2010 - 16:41 #7
Har nu prøvet at nulstille min overclock så maskinen kører med standard clock 1,83GHz. Det hjalp heller ikke. Den slukker stadig efter kort tid, men jeg tror at strømforsyningen måske har taget skade ved første kørsel, hvor den virkede fint, da jeg lagde mærke til at den lavede en eller anden form for knitrende pivelyd. Så det ser ud til at jeg skal ud at købe en ny forsyning. Nogen der kan anbefale en god 400Watts forsyning til max. 500 kr. med disse DC OUTPUT specs: +5V=35A(RED), +12V=15A(YELLOW), +3,3V=26A(ORANGE), PG(GRAY) -5V=0,5A(WHITE), -12V=0,8A(BLUE), +5Vsb=2,0A(PURPLE)
I må godt lægge links til varene.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2010 - 18:11 #8
Hvis den gamle forsyning var på 400 watt og ikke kunne klare det. Hvorfor vil du så købe en magen til?
Skulle du ikke gradere lidt op for at være på den sikre side!
Avatar billede KHHP Juniormester
15. juli 2010 - 23:41 #9
Den virkede fint, det var bare nogle stik der holdt op med at virke. Men hvis det er kan jeg også bruge en 450Watts forsyning.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2010 - 08:16 #10
De holdt op med at virke ja. Men det er der sikkert en god forklaring på. Og forklaringen er at du senere har presset flere resourser ud af din pc. Det har måske på sigt gjort at den ikke kan holde. Og kommer pc til at virke igen med en ny 400 watter, så clocker du den sikkert igen, med fare for den nye forsyning.
Med hensyn til valg af disse forsyninger, der håber jeg du får lidt hjælp, da jeg ikke så meget indsigt i hvilke der er prismæssigt gode.
Avatar billede KHHP Juniormester
17. juli 2010 - 08:09 #11
Avatar billede KHHP Juniormester
11. august 2010 - 12:03 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2010 - 12:23 #13
Super. Og så har du en overkapasitet i forhold til den gamle psu som du får glæde af.