Avatar billede kiiim Nybegynder
10. juli 2010 - 15:18 Der er 9 kommentarer

Sikker brug af hotspots

Jeg sidder pt på en cafe og bruger et ikke-låst netværk, altså hotspot (eller måske bare en privatpersons netværk?!?) ... hvor sikkert er det, og hvad kan jeg gøre for at være "sikker" på at der ikke er nogen der "kigger" i min com puter, og "stjæler" min ting?!?

Jeg bruger Windows7 ...
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juli 2010 - 15:27 #1
www.sphinx-soft.com
hent freeware versionen af win7 firewall-control
Når den er aktiveret, så skal du en gang pr program, der skal på nettet give tilladelse (enable all) til dette - til gengæld lukker den så af for alt andet til/fra din maskine.
Der dukker et vindue op ved ukendte programmer (fx ved installering af nye programmer) - typisk kan du slå firewall helt fra i de to minutter, du installerer, men ellers er det usynligt for brugeren.
Avatar billede kiiim Nybegynder
10. juli 2010 - 15:33 #2
Jeg har ellers AVG og Microsoft Sequrity installeret ... men det er ikke nok?
Avatar billede kiiim Nybegynder
10. juli 2010 - 15:40 #3
Claes, nu har jeg installeret W7 firewall-control ... betyder det så at jeg er helt sikker på at der ikke er nogen der kan lure mine passwords m.m. Jeg mener, er det sikkert at tjekke email osv?
Avatar billede kiiim Nybegynder
10. juli 2010 - 15:42 #4
Hvis du forresten lige smider et "svar", får du points .. :-)
Avatar billede aners Nybegynder
10. juli 2010 - 16:20 #5
Din trafik skal krypteres inden den sendes ud af maskinen, det kræver at begge ender af kommunikationen er enige om dette.

Når du sidder på et ukrypteret WLAN, er din trafik sjov nok; ikke krypteret == folk der sniffer, kan se al din data.

Brug en VPN-forbindelse når du sidder på ukrypteret WLAN.

Det de andre skriver er en gang vås.
Avatar billede kiiim Nybegynder
10. juli 2010 - 16:28 #6
vpn-forbindelse?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juli 2010 - 17:00 #7
#5
pt er 'de andre' kun mig
Virtuelt privat netværk er nok overkill - du vil næppe sidde på café og tilgå din skattemappe/bank/medicinjournal der. Til generel surf må en firewall være nok - 'folk' kan næppe finde ud af noget, som google ikke allerede ved.
Avatar billede aners Nybegynder
18. juli 2010 - 22:04 #8
#7 Du har tydeligvis ikke forstået spørgsmålet og lader ikke til at vide en pind om netværkssikkerhed.
Avatar billede kiiim Nybegynder
02. september 2010 - 08:28 #9
Claes ... jeg brugte dit forlag. Smid et "svar" ... ellers tager jeg selv pointsene om et par dage, for at lukke tråden.