Avatar billede quercus_dk Nybegynder
01. juni 2010 - 15:25 Der er 4 kommentarer

Hjælp til tabel design

Hey!

Jeg er helt rusten i database og tabel design og ønsker hjælp til følgende:

Jeg har nogle firmaer:
Firma 1, Firma 2, osv.

Hvert firma kan have noget forskelligt hardware:
Cisco, Zyxel, osv.

Inden for hvert hardware navn kan være forskellige produkt version og firmware version. Man kan godt have 2 Zywall firewalls i forskellig produkt version og forskellig firmware version:
ZyWall5, ZyWall10, Cisco VPN1000, Cisco Firewall220, zywallv2.0, zywallv2.1, ciscov1.1, ciscov1.21, osv.

Det hardware man har kan også have et S/N:
1234, 5678, osv.

Hvilke og hvor mange tabeller skal laves og hvilke nøgler skal de have?

Quercus_DK

Hvert
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2010 - 02:14 #1
et forslag:

company
-------
id,INTEGER,PK
name,VARCHAR(50)

hardware
id,INTEGER,PK
owner,INTEGER,FK->company.id
serialnumber,VARCHAR(25)
brand,VARCHAR(25)
model,VARCHAR(25)
productversion,VARCHAR(10)
firmwareversion,VARCHAR(10)

(der skal sikkert flere felter på company tabellen)
Avatar billede quercus_dk Nybegynder
02. juni 2010 - 08:45 #2
OK!
Og hvad hvis brand, model, productversion og firmwareversion skal være picklister på company?

Det skal være sådan, at jeg opretter et styk hardware. Den kan have alle mulige kombinationer af productversion og firmwareversion. Hvad company har, skal kunne saves ved at vælge brand, product version, mv. bl.a. ved hjælp af picklister (dropdown).
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2010 - 15:18 #3
Picklister ville jeg lave som en tredie tabel.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2010 - 03:29 #4
OK ?