Avatar billede snoen Nybegynder
27. maj 2010 - 11:30 Der er 6 kommentarer

Hvilket CMS?

Jeg har læst andre indlæg herinde omkring valg af CMSsystem. Og det er virkelig en jungle. Jeg vil gerne have hjælp til at vælge det rigtige for mig.
Er nok kommet til den konklusion at Joomla er for stort for mig...
Jeg arbejder pt i Dreamweaver og vil også gerne fremover selv kunne lave mit eget design (fra feks Photoshop)
Brugeren af siden skal selv kunne oprette nye sider (og menuer)
På forhånd tak!
Niels
Avatar billede intenz Novice
27. maj 2010 - 12:26 #1
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
27. maj 2010 - 15:22 #2
hvis der er eget design osv. kan du så ik skrive det nødvendige cms selv?

det er jo ik mere end en tabel som hedder pages og menu.

menu: id - pages - user -date

pages: id - content - user - date

så hente menu ud fra id, pages ud fra menu.pages noget cirka som det her: SELECT * WHERE pages.id = menu.pages, så kan man selv pynte ovenpå med funktioner.

så brug tinyMCE som editor når siderne oprettes.

open source cms er næsten altid lagt i en eller anden form for design fra start som kræver en masse tilpasning, og hvis man kun skal bruge dele af det er det næsten hurtigere og lave de dele selv.

hvorimod forum eller salg med brugerbetaling er en krig er komme igennem.
Avatar billede snoen Nybegynder
27. maj 2010 - 16:21 #3
Jeg har ikke energien til at sætte mig ind i mere. Jeg har svært ved at forstå at der er ikke findes et system hvor du tager din templatefil fra Dreamweaver samt en css-fil og ligger den I et CMSsystem
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
27. maj 2010 - 19:18 #4
fordi typisk skriver man cms'er og bygger en template til at passe sammen med det. så skal du bare redigere den vedlagte template eller finde en der "næsten" passer og gå ud fra den.

open source cms'er er jo en genvej til hurtigt resultat - så snart du bruger eget design som ikke er passet ind efter deres standarder blir det en hovedpine.

så derfor anbefaler jeg dig (hvis det er simple featuress du leder efter) at lave det selv - bagefter du har sat din side op.
Avatar billede public2 Nybegynder
31. maj 2010 - 14:57 #5
Hvorfor ikke Word Press? Ved godt at det som udgangspunkt var et blog-system, men jeg bruger det selv som CMS og det kan forholdsvist nemt laves om til et CMS system.

Derudover er det fantastisk nemt at lave templates til det og plug-ins, men chancen er at der allerede findes et template og plug-ins som du har brug for i den kæmpe samling du finder på deres side.

Joomla og Drupal er store CMS systemer og til små opgaver (synes jeg) at det er som at skyde fugle med kanonkugler.

Ellers kan du tage et kig på Typo3, det synes jeg er forholdsvist nemt at gå til.
Avatar billede webcreator Nybegynder
03. juni 2010 - 17:51 #6
Hej Snoen.

Jeg vil anbefale dig at kigge på Sitemagic CMS (http://sitemagic.dk). Det er utroligt nemt at lave sit eget design - enten ved at lave det i HTML, eller ved at benytte Sitemagic Designer (http://sitemagic.dk/Udvidelser.html).

Hvis du selv lave dit design i HTML og CSS, så kan du finde en guide her: http://sitemagic.org/dev/TplIntro.html
(se punktet "Building design templates" i menuen)

Det gode ved Sitemagic CMS, er at skabelonerne KUN består af HTML (og evt. CSS og JS). Hvis du vælger eksempelvis Joomla, skal du blande din pæne kode med PHP - sådan er det desværre med mange systemer.

Held og lykke med projektet :-)