Avatar billede valbyly Nybegynder
25. maj 2010 - 12:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Findes der en Firewall for Ubuntu Linux?

Som overskriften siger, jeg mangler en firewaal til Ubuntu. m.v.h.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2010 - 12:21 #1
Avatar billede bmpi Nybegynder
25. maj 2010 - 12:30 #2
Ja, der er allerede en indbygget firewall, UFW (Uncomplicated Firewall).

Du kan installere en grafisk brugerflade til det fra Software center, og her kan prøve eksempelvis Gufw eller Firestarter. Den første er meget simpel, mens der er flere konfigurationsmuligheder i Firestarter.

Når du aktiverer firewallen, skal du huske, at alle forbindelse som udgangspunkt er spærret, og du skal sætte regler op for tillade services og porte.

Men hvis du "bare" er en almindelig bruger til Ubuntu, så har du næppe noget at bruge firewallen til ligesom du gør på Windows. Med mindre du har et specifikt formål med det, vil jeg næsten hellere anbefale dig at undlade at bruge den ;-)
Avatar billede valbyly Nybegynder
25. maj 2010 - 15:23 #3
Tak for jeres svar. Jeg er en alm. bruger, så hvis en firewaal ikke er nødvendig, så dropper jeg det.
Jeg prøvede den der "Lokkit" men fik den ikke til at virke. Går ind under F2 og skriver " sudo apt-get install gnome-lokkit" trykker på Run, og så sker der ikke mere.
Men læg nu venligst et svar begge to:)
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2010 - 16:11 #4
Gi' dem til bmpi - som svarede!
- jeg Googlede bare, og opdagede for sent, at det dokument jeg linkede til var fra 2006...