Avatar billede kta38 Juniormester
13. maj 2010 - 11:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Lås dele af tekst i celle?

Hej. Jeg er ved at lave en timeseddel til Instruktører i en gymnastikforening.
Mit spørgsmål er: Jeg har celle hvor de f.eks skal skrive deres navn i. Kan jeg have teksten "navn" i mindre skrift til at stå i øverste venstre hjørne og hvor de i samme celle skriver deres navn uden at de sletter "navn" i øverste venstre hjørne?
Eller skal jeg flytte "navn" uden for cellen og så låse teksten?
På forhånd tak
Anders
Avatar billede supertekst Ekspert
13. maj 2010 - 11:27 #1
Indsæt en kommentar i cellen med "ledeteksten"
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. maj 2010 - 12:11 #2
Hvis du vil undgå, at brugere kommer til at ændre noget i de "faste" tekster, kan du opbygge dokumentet som en formular, hvor al den "faste" tekst er skrevet almindeligt, og hvor alle de steder, der skal udfyldes af brugeren, er indsat som formularfelter.

Det er glimrende at bruge tabeller til at styre opsætningen af formularer.

Både i Word 2007 og tidligere versioner er der værktøjer til formularer. I Word 2007 er der kommet en ny type værktøjer, som kan indsætte "kontrolelementer" (content controls). I almindelighed skal en formular beskyttes som formular, for at brugeren kan udfylde formularfelterne. Når beskyttelsen er på, kan brugeren kun gøre noget med formularfelterne - alt andet indhold er låst, og du har dermed sikkerhed for, at brugeren ikke ved et tilfælde kommer til at slette eller ændret noget af det indhold. Beskyttelsen skal først sættes på, når du er færdig med at opbygge formularen, og den skal fjernes, hver gang du skal redigere dokumentet.

Hvis alle brugere med sikkerhed benytter Word 2007, kan du bruge de nye kontrolelementer, men ellers er du nødt til at benytte de formularfelter, som også findes i tidligere versioner.

I Word 2003 og tidligere er der en specifik værktøjslinje, Formular, som indeholder de nødvendige værktøjer til formularer. De tilsvarende værktøjer til formularer findes i Word 2007 på fanen Udvikler. Denne fane er ikke vist som standard. Du kan få den vist ved at vælge Office-knappen > Word-indstillinger > kategorien Populær og slå Vis fanen Udvikler på båndet til (Office-knappen > Word Options > Popular > Developer).
På fanen Udvikler finder du formular-værktøjerne kendt fra tidligere versioner i gruppen Kontrolelementer - sidste ikon i gruppen. De øvrige værktøjer i gruppen er primært relateret til de nye kontrolelementer.

Her er link til nogle engelske artikler om at lave formularer vha. de værktøjer, der også findes i tidligere versioner - artiklerne er ikke skrevet til Word 2007, men værktøjerne under sidste ikon i Udvikler-fanen er de samme som dem, der er beskrevet i artiklerne, så derfor kan du alligevel bruge artiklerne til Word 2007:
http://www.computorcompanion.com/LPMArticle.asp?ID=22

Her er link til en artikel fra Office Online med forklaring på brug af de nye kontrolelementer (content controls) - artiklen findes tilsyneladende kun på engelsk:
http://office.microsoft.com/en-gb/word/HA100307461033.aspx
Avatar billede kta38 Juniormester
24. maj 2010 - 10:06 #3
Hej. Tak for hjælpen. Lene-fredborg ligger du et svar til dine point.
Mvh Anders
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. maj 2010 - 10:25 #4
Velbekomme.