Avatar billede visto Professor
11. maj 2010 - 16:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med Internet Explorer 8

I IE8 oplever jeg følgende problem i mit debatforum
http://vinsiderne.dk/debat/

På forumet skriver man et indlæg i et felt af en given størrelse. Hvis den skrevne tekst fylder mere end skrivefeltet, kan man ikke længere se hvad man skriver, idet teksten pressen ned under skrivefeltet. Man kan altså godt skrive men ikke se hvad man skriver.

I første omgang troede jeg det kunne have at gøre med en eller anden mærkværdighed lokalt på min egen computer. Men da jeg dels har testet på en computer på min arbejdsplads, dels har fået en anden person til at teste hos sig, kan jeg udelukke, at det er en lokal mærkværdighed. Men kan på baggrund af 3 tests selvfølgelig ikke sige, at der er tale om en fejl hos alle.
I alle de 3 tests har styresystemet været Windows XP.

Jeg har testet på et andet lignende forum, hvor jeg oplever det samme, så det tyder heller ikke på at være et uheldigt samspil mellem netop mit forum og IE8. Og så peger alt jo på IE8, idet problemet hverken er der i IE7 eller i Firefox.

Er der nogen der har en ide om, hvad det kan skyldes, og hvordan problemet kan afhjælpes - hvis det overhovedet er muligt?

Hvis du vil teste, foreslår jeg at du opretter en profil på forumet (man kan ikke hverken skrive eller komme til at se skrivefeltet uden at være logget ind). Brug venligst navnet testprofil 1, testprofil 2 osv, hvis flere opretter sig med det formål at teste.
Jeg vil så som administrator af forumet efter endt test slette profilerne, som man ikke som bruger selv kan slette.
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2010 - 13:57 #1
<ole>

Jeg opretter ikke en bruger for at hjælpe, men du kan altid lade IE8+ rendere siden som IE7, hvis du indsætter:
    <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7">

/mvh
</bole>
Avatar billede visto Professor
17. maj 2010 - 14:50 #2
Yep. Tak. Med den lille tilføjelse at det skal være /> til slut, og for det tilfælde at andre får samme problem, skal det indsættes i filen overall_header.tpl i <head> sektionen. Jeg har indsat mit lige under de andre <meta http-equiv="

Lægger du svar til point?
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2010 - 15:04 #3
Nej, man skal kun bruge ' />', hvis man ligger og roder med en de facto forældet standard som XHTML  ;o)

XHTML, som vi kender det, er en død sild. W3C har selv opgivet XHTML-sporet, og næste markup version, som er skeduleret til 2012, bliver HTML 5.

Meta'en skal ikke skrives i nogen speciel fil, men blot skrives et sted i head-elementet
Avatar billede visto Professor
17. maj 2010 - 15:25 #4
Nu har jeg ikke selv skrevet koden til forumet, og jeg kan se at doctype for pågældende fil (og givetvis alle andre i forumsoftwaren) er
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
så det passer jo i hvert fald godt med '/>', død sild eller ej :-)

Filen overall_header.tpl er vel netop den overodnede fil, som er fælles uanset om man blot læser forside, går ind på undersider eller hvad man nu gør. Under alle omstændigheder virker det som det skal.
Avatar billede olebole Juniormester
18. maj 2010 - 09:51 #5
Ja, det ville passe godt, hvis du sendte dokumentet som XML (som XHTML 1.0 Strict skal). Ellers er der for så vidt blot tale om mere eller mindre tilfældig HTML-sovs ... der er mange gode grunde til, W3C har droppet XHTML  ;o)

Det er muligt, du har en eller anden template-fil, der hedder 'overall_header.tpl' (vi kan ikke vide det, da vi ikke kender din struktur på serveren). Jeg har aldrig arbejdet med sådan en - og det er der mange andre, der heller ikke har. Det var bare derfor, jeg skrev, at meta'en ikke nødvendigvis skal skrives i en fil, der hedder sådan - bare meta'en ender med at ligge i head-elementet  ;o)
Avatar billede visto Professor
18. maj 2010 - 10:32 #6
Ja, der er masser af template-filer, der styrer hver deres del på forumet.
Jeg videregav de oplysninger jeg  gjorde af hensyn til andre, der anvender phpBB fora (lavet af phpbb.com), og som oplever samme problem, så de også kan få gavn af researchen her.