Avatar billede Rune Sommer Mester
11. maj 2010 - 14:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde HD ved XP-installation

Jeg har en HP compaq nc6400 som skal re-installeres med windows XP.
HD'en low-level formaterede jeg i nat med UltimateBootCd. Nu har jeg Fdisk'et den med en win98 boot cd og lave en lille partition på 6GB og sat den til "active". Den er ikke formateret endnu (da format-kommandoen ikke eksisterer på mine win98-boot-CD'er, men dette er vel også underordnet for en re-install af winxp?!)

Alle programmer kan se HD'en. Både UltimateBoot Cd-programmet og mine win98-startup-cd'er (fdisk).
men når jeg skal installere XP via CD, får jeg denne besked
http://www.gratisupload.dk/download/43763/
Hvis jeg forsøger at installere via USB-HD, definerer computeren C:\ som min USB-hd. Altså jeg har ingen harddisk at installere winXP på.

Jeg har ikke været ude for sådan noget før - og er ret blank! Hvordan får jeg installeret XP på denne maskine??

Mvh. Rune
Avatar billede old_dane Nybegynder
11. maj 2010 - 15:19 #1
det er en s-sata hd du har så du kal først installerer driver til den driver ligger normalt på skiven til bundkortet
Avatar billede Rune Sommer Mester
11. maj 2010 - 15:36 #2
oho. Så det handler om at trykke på F6 under win-install-opstarten.

Edit: undskyld jeg var for "oprevet" til at google problemet først. Har som du skriver old_dane nu læst mig til, at det er noget med en driver. Jeg har ikke længere noget til computeren (og kirkeministeriets IT-support har ikke længere service-aftale med disse maskiner).
Så jeg skal have lokaliseret en driver som jeg kan få installeret via et a: drev som ikke findes på computeren. Har forsøgt at sætte USB-a:drev til via BIOS, men synes ikke rigtig det fungerede.

Har fundet denne tråd om problemet:
http://en.allexperts.com/q/Laptop-Problems-2010/2008/1/OS-installation-problem-HP.htm

Og efter jeg har deaktiveret Native-SATA-controller er Windows-installationen gået i gang. Håber jeg efterfølgende kan finde driveren og få det hele til at virke som det skal!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2010 - 16:05 #3
6 GB til en Windows Xp installation, er ikke meget når du skal hente alle opdateringer til den.
Min windows mappe fylder alene 5 GB!
Avatar billede Rune Sommer Mester
11. maj 2010 - 16:18 #4
Jojo, hele HD'en er 40GB. Jeg gider bare ikke vente 1 time på at formatere hele 40GB på én gang. Så jeg opretter en lille partition og udvider den serene, NÅR windows er installeret  ;)
Avatar billede Vandreren Novice
11. maj 2010 - 17:16 #5
5GB for Windows-mappen på XP, det er da også rigtig meget. Min er på under 1GB. :)

En nyinstalleret XP med alle opdateringer plejer ikke at fylde mere end 2-3GB, mener jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2010 - 17:23 #6
Så må jeg kigge den igennem for filer, der ikke behøver at være der.
Min udgave er godt nok en XP pro udgave, men forskel i størrelse i forhold til home er vel ikke så stor?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2010 - 17:33 #7
Åbner jeg windowsmappen og markerer alle filer og siger egenskaber, skriver den 3,77 Gb. Hvorfor skriver den så næsten 5 når jeg højreklikker på hele mappen og vælger egenskaber?
Avatar billede Rune Sommer Mester
11. maj 2010 - 17:38 #8
Har det noget at gøre med, at du har en "pagefile" der er skjult der fylder godt 1GB? Kan det også være en "hiber"-fil (såfremt du har hibernation) slået til - den fylder vist også godt 1GB.
Avatar billede Vandreren Novice
11. maj 2010 - 17:48 #9
220661, evt. noget med at få Windows til at vise skjulte filer og systemfiler?

thorun, de to filer til pagefile og hibernation plejer at ligge i roden af et drev eller en partition.

Den ultimative vejledning til oprydning i XP er skrevet af Bold_Fortune
http://www.graphixanstuff.com/Forum/index.php?showtopic=4958

Han beskriver en stor del af systemfilernes funktion, så man kan finde og slette de filer, man ikke har behov for. Næsten alle kan være med i de første par kapitler, men resten er ikke for nybegyndere. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2010 - 18:19 #10
Ja jeg har dvale aktiveret, som optager ca 2 gb kan jeg se. Og en rinmelig stor pagefile i fast størrelse. Det er derfor.
Har også uninstall genveje til opdateringer som fylder kan jeg se. Kigger link nærmere i gennem. Tak vandreren
Avatar billede Rune Sommer Mester
12. maj 2010 - 13:34 #11
Tråden lukkes.

Jeg fandt ud af hvad problemet var blandt andet pga. old_dane og googl'ing. Hvis du vil have del i pointsene, så smid et svar. Mvh. Rune
Avatar billede old_dane Nybegynder
12. maj 2010 - 15:28 #12
ok
Avatar billede Rune Sommer Mester
12. maj 2010 - 18:35 #13
@Old_dane
Husk at markere dit svar som "svar" og ikke blot som "indlæg"  ;)