Avatar billede visto Professor
08. maj 2010 - 16:40 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Ændre søgemaskine i Internet Explorer 7

Efter at jeg har installeret nyeste version af renseprogrammet Glary Utilities, aktiverer søgefeltet i Internet Explorer søgemaskinen Ask.com. Det skyldes, at man ikke kan installere Glary unden samtidigt at installere Ask Toolbar, som imidlertid kan afinstalleres som selvstændigt program bagefter.
Men med nyeste version af Glary er søgemaskinen i IE altså ændret. Hvordan ændrer jeg den tilbage til Google?
Avatar billede zagger Juniormester
08. maj 2010 - 16:56 #1
Oppe i højre hjørne af IE, ved siden af søgeindtastningsfeltet, er der en lille pil som du skal klikke på, og så kommer der en menu frem hvor du kan vælge standardsøgemaskine eller tilføje en ny.
Avatar billede visto Professor
08. maj 2010 - 17:03 #2
Så enkelt var det! Tak for det.

I dette tilfælde, hvor svaret var klart, enkelt og entydigt, kunne du godt have lagt svar til point med det samme.
Jeg beder dig læggge svar.
Avatar billede zagger Juniormester
08. maj 2010 - 17:08 #3
Det kom så her.  ;)
Avatar billede visto Professor
08. maj 2010 - 18:22 #4
Hm. Der var jeg måske for hurtig til at godkende. For sagen er, at når jeg næste gang åbner IE, så står den stadig til Ask, som er valgt som standard. Så jeg er ikke tilfreds, før Google er valgt som standard. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede zagger Juniormester
08. maj 2010 - 18:37 #5
Har du afinstalleret det der Ask fra kontrolpanelet under fjern program?
08. maj 2010 - 18:38 #6
Velkendt problem med denne "AskToolBar" ...'

... for en go' ordens skyld; stik os/mig en HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

PS[2]: Hvorfor er du 'bagud' mht. IE7 ? Det er IE8 der er aktuelt nu...
Avatar billede visto Professor
08. maj 2010 - 18:51 #7
Ja, program afinstalleret fra kontrolpanel.

HiJackthis:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 18:48:01, on 08-05-2010
Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.17023)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Creative\Shared Files\CTAudSvc.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security\UfSeAgnt.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Java\Java Update\jusched.exe
C:\WINDOWS\system32\CTHELPER.EXE
C:\Programmer\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
C:\Programmer\Creative\MediaSource\Detector\CTDetect.exe
C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KEM.exe
C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KHALMNPR.EXE
C:\Programmer\Outlook Express\msimn.exe
C:\Programmer\a-squared Free\a2service.exe
C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe
C:\Programmer\Fælles filer\LightScribe\LSSrvc.exe
C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security\SfCtlCom.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\Trend Micro\BM\TMBMSRV.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\Canon\CAL\CALMAIN.exe
C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\TmPfw.exe
C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security\TmProxy.exe
D:\Programmer\HiJackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = about:blank
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localhost
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: FlashFXP Helper for Internet Explorer - {E5A1691B-D188-4419-AD02-90002030B8EE} - C:\Programmer\FlashFXP\IEFlash.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Programmer\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O4 - HKLM\..\Run: [UfSeAgnt.exe] "C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security\UfSeAgnt.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Fælles filer\Java\Java Update\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Programmer\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe ARM] "C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [LDM] C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Creative Detector] C:\Programmer\Creative\MediaSource\Detector\CTDetect.exe /R
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - Global Startup: Logitech Desktop Messenger.lnk = C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\LDMConf.exe
O4 - Global Startup: Logitech SetPoint.lnk = C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KEM.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {07D09E9E-C667-45DD-B035-217BC2A61A3B} (ActiveX sikkerhedssoftware Control) - https://www.lsb.dk/package/sdc/external/activex/ActiveXSikkerhedssoftware-prod-1.30.cab
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1237049893984
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O16 - DPF: {F6ACF75C-C32C-447B-9BEF-46B766368D29} (Creative Software AutoUpdate Support Package) - http://ccfiles.creative.com/Web/softwareupdate/su2/ocx/15111/CTPID.cab
O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.DLL
O23 - Service: a-squared Free Service (a2free) - Emsi Software GmbH - C:\Programmer\a-squared Free\a2service.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe
O23 - Service: Canon Camera Access Library 8 (CCALib8) - Canon Inc. - C:\Programmer\Canon\CAL\CALMAIN.exe
O23 - Service: Creative Audio Engine Licensing Service - Creative Labs - C:\Programmer\Fælles filer\Creative Labs Shared\Service\CTAELicensing.exe
O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
O23 - Service: Creative Audio Service (CTAudSvcService) - Creative Technology Ltd - C:\Programmer\Creative\Shared Files\CTAudSvc.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Programmer\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Programmer\Fælles filer\LightScribe\LSSrvc.exe
O23 - Service: Trend Micros centrale kontrolkomponent (SfCtlCom) - Trend Micro Inc. - C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security\SfCtlCom.exe
O23 - Service: Trend Micro Unauthorized Change Prevention Service (TMBMServer) - Trend Micro Inc. - C:\Programmer\Trend Micro\BM\TMBMSRV.exe
O23 - Service: Trend Micro Personal Firewall (TmPfw) - Trend Micro Inc. - C:\PROGRA~1\TRENDM~1\INTERN~1\TmPfw.exe
O23 - Service: Trend Micro Proxy Service (tmproxy) - Trend Micro Inc. - C:\Programmer\Trend Micro\Internet Security\TmProxy.exe

--
End of file - 7685 bytes

Mht. IE8, så er jeg nok altid lidt træg med at skifte. Der er altid et eller andet der irriterer mig, hver gang der kommer en ny version. Så jeg venter altid til der er en nærmest tvingende grund til at opgradere.
08. maj 2010 - 19:44 #8
Hmmm... der var den jo ikke...

Søg efter ?ASK? på PC'en ...
Specielt ved
C:\Programmer\
og SLET den mappe...

---

Opgradér til IE8 (WindowsUpdate eller
http://www.microsoft.com/danmark/windows/internet-explorer/ )...
Efter en genstart og første opstart af IE8 med en håndfuld spørgsmål + efterfølgende opdateringer fra WindowsUpdate.
Check så nu ...

Evt. IE8 [Funktioner] [Administrere tilføjelsesprogrammer] ...

---
Avatar billede visto Professor
08. maj 2010 - 21:21 #9
Søgning efter ?ASK? gav intet.

Så jeg har opgraderet til IE8 (og jeg kan ikke lige få øje på forværringer denne gang). Så nu er standard søgemaskinen igen Google. Og det er jo fint nok. Men jeg ville nu godt - sådan af nysgerrighedsgrunde - have fundet ud af, hvad der var sket.
Men jeg har sendt en mail til producenten af Glary og brokket mig. Jeg synes den slags er helt uacceptabelt.

karise_larry, jeg skylder dig nogle point. Hvis du vil, vil jeg oprette et spørgsmål så du kan få. Under alle omstændigheder tak for din assistance.
08. maj 2010 - 21:32 #10
Check alligevel nævnte -> IE8 [Funktioner] [Administrere tilføjelsesprogrammer] ... og FJERN/DISABLE diverse unødvendige elementer...

Safe Surfing... Velkommen i IE8 famillien...

Den der ASK'ting' får man foræret som guds gave i mange "gratis" programmer; i de fleste tilfælde kan man slå den fra under instalationen. Men KUN hvis man eksempelvis vælger special (eller hvad det nu kan hedde?) instalation istedet for [ENTER] [ENTER] [ENTER] med lukkede øjne *S* ...

---

PS: Det er iorden med - Point ...
Avatar billede visto Professor
08. maj 2010 - 21:49 #11
Jeg fjernede Ask fra "Administrer...", ellers var der vist ikke rigtig noget.

"Safe surfing"...? Tja, det er vel indtil der kommer en version 9 :-)

Mht. Ask Toolbar under installation, så kunne man i modstænging til tidligere versioner af samme program i dette tilfælde ikke slå den fra under installation. Det hørte med til at acceptere brugerbetingelser. Ellers kan du tro den var blevet slået fra! Jeg er altid dybt vågen, når jeg installerer. Men det er dog for groft, at der bliver ændringer tilbage, når man afinstallerer, renser osv.

Jeg opretter snarest efter afsendelsen af denne besked et "spørgsmål" med mulighed for dig for at give svar til point.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. maj 2010 - 22:04 #12
Avatar billede visto Professor
08. maj 2010 - 23:31 #13
Tja, der gik ikke lang tid før jeg fandt ud af hvorfor jeg har fravalgt IE8. Når jeg skriver på mit debatforum http://vinsiderne.dk/debat/ eller et andet tilsvarende http://snakvin.dk/, så kan det i IE8 ikke lade sig gøre at skrive en tekst der er større end den rude, som man nu en gang kan skrive i. Jo, man kan skrive, men det man skriver er skjult. Det er totalt ubrugeligt.

Desuden fatter jeg ikke, at Ctrl+F (Søg på denne side) simpelthen ikke virker. Det kan klares med det lille repareringsprogram ie8-rereg.zip. Men det er da for sølle at en -(for mig) vigtig funktion i IE8 simpelthen ikke virker.
Jeg kan se af min maskin-log, at jeg har haft de nævnte problemer ved første test af IE8 i juni sidste år, dvs næsten et år er gået uden at Microsoft har fået klaret de problemer. Rent amatøri! Eller kan nogen gøre mig klogere på hvad der foregår?

Hvis nogen har lyst til at teste det med phpBB-forumet, er man velkommen til at oprette en profil på mit forum (http://vinsiderne.dk/debat) (kald den i givet fald testprofil X, så jeg efter endt test kan gå ind og slette den. Hvis flere oprette så fortsæt med Y, Z).

Så jo, der var en solid grund til jeg ikke har opgraderet.
08. maj 2010 - 23:50 #14
Ctrl+F (Søg på denne side) - virker da fint nok; jeg har ikke oplevet andet ?
Også på "din" side ..

---

Er det ligesom "ruderne" her på E. ... ?
Avatar billede visto Professor
08. maj 2010 - 23:58 #15
Jeg forstår ikke spørgsmålet med "ruderne" på E...

I og med at der er lavet en reparationsfil, så må der være andre end mig der har oplevete problemet, som ikke har noget at gøre med min side men med browseren.
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2010 - 08:27 #16
Det lyder da til at være en noget større omgang end først antaget. Så du må gerne få dine point tilbage igen da jeg jo ikke kom med en løsning.
Avatar billede visto Professor
09. maj 2010 - 09:19 #17
Du kom med noget af løsningen, og det var jo min fejl, at jeg ikke tjekkede at det også virkede efter genstart af browseren, så du beholder bare point. Halvdelel af dem får du for at have medvirket til at påminde mig om, at jeg skal tjekke lidt grundigere en anden gang :-)
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2010 - 09:30 #18
Hehe okay. Bare i orden. Håber at du får det til at virke.  :)
Avatar billede visto Professor
09. maj 2010 - 22:16 #19
Så er problemet løst. Men ikke på en måde jeg blev klogere af. Jeg har nemlig kørt maskinen (via image) tilbage før installering af den nye Glary Utilities og før IE8. For jeg har ikke tålmodighed til at rode med IE8, når den laver de numre den gør. Men jeg fandt da et meget klart svar på, hvorfor jeg er så træg med opgradere IE. Jeg venter på IE9, er helt færdig med 8'eren!
Avatar billede zagger Juniormester
09. maj 2010 - 22:34 #20
Har du prøvet firefox eller chrome? De er nu ganske gode. Endda bedre end IE vil mange påstå.

Bare et forslag.  ;)
Avatar billede visto Professor
09. maj 2010 - 23:04 #21
Jo, jeg har prøvet begge. Jeg parallel-tjekker også med Firefox, idet jeg kan konstatere, at ca. 15-20% af brugerne på min hjemmeside anvender denne. Men da 2/3 stadig bruger IE, er det den der er mit udgangspunkt og som stadig er min standardbrowser. Og jeg synes ikke den fejler noget - ja, altså bortset fra 8'eren sim nævnt...
Firefox er langsom, og hvorfor i alverden skal de pludselig komme og tolke afstande, marginer og jeg ved ikke hvad anderledes? Det er da internettes pest med den slags!
Nogen oplever den form for browser-konkurrence og anarki som en velsignelse. Jeg synes det er møjirriterende.