Avatar billede IdaJ Nybegynder
26. april 2010 - 21:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Irriterende streg over fodnoterne

Hej alle flinke hjælpere!!!

Jeg sidder i øjeblikket og arbejder med mit speciale og er løbet tør i noget opsætning.. Jeg plejer normalt at kunne få word til alt det jeg gerne vil, men det her problem kan jeg ikke løse.

Stregen over fodnoterne har rykket sig en anelse for langt op i dokumentet og jeg kan simpelthen ikke få den ned igen. Når jeg slår formateringssymboler til, så kan jeg se, at der er to linjer mellem selve stregen og fodnoteteksten. Jeg har rodet rundt alle de forskellige steder jeg kunne finde på, men jeg kan simpelthen ikke få det væk.. :S Jeg kan ikke bare sætte markøren på de to linjer, så jeg bare kan slette dem sådan, det er som om at dokumentet er helle på de to linjer.. :P Er der nogle gode bud på, hvordan dette ændres?

Da jeg kun må aflevere 50 sider, så dur det jo ikke, at i hvert fald 2 cm på hver side, bliver spildt på sådan nogle irriterende fodnoter.. ;)

På forhånd tak for hjælpen!!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. maj 2010 - 00:50 #1
Fodnotestregen (separatoren), der som standard bliver indsat, findes i sit eget "lag", og de to afsnitstegn er sandsynligvis indsat i det "lag". Du har ikke skrevet, hvilken Word-version, du bruger - det har betydning for fremgangsmåden:

Word 2003 eller tidligere:
(Min Word 2003 er på engelsk, så det er tænkeligt, at mine danske oversættelser ikke er 100 % præcise).
1. Vælg Vis > Normal.
2. Vælg Vis > Fodnoter.
3. Øverst i det fodnote-panel, der vises nederst, vælg "Fodnoteseparator" fra listen.
4. Det er mit gæt, at de to afsnitstegn nu er tilgængelige og kan slettes. Hvis du ønsker at slette selve fodenoteseparatoren, kan du markere den (dobbeltklik på den) og slette den. Luk panelet igen, når du er færdig.

Word 2007:
For at få vist "laget" med fodnoteseparatoren:
1. Skift til Kladde-visning (f.eks. via fanen Vis).
2. Vælg fanen Referencer > gruppen Fodnoter > Vis noter.
Følg pkt. 3-4 ovenfor.
Avatar billede IdaJ Nybegynder
08. maj 2010 - 12:31 #2
Tak for hjælpen Lene.. :)

Jeg havde dog selv løst problemet. Man fristes til at tro, at det ikke er meningen, at de streger skal ændres i.. ;) Hold da op det var gemt godt af vejen.. ;) Men det er altid godt at blive klogere på word!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. maj 2010 - 12:47 #3
Velbekomme. Ja, det er gemt godt. Fint at du havde fået det løst. Jeg så først dit spørgsmål i går og svarede, da ingen andre havde svaret.

NB Det ville have været en god idé at lukke spørgsmålet, da du selv fandt en løsning. Dermed er der ingen grund til, at andre bruger tid på at lave et svar. Men nu står der så en forklaring, som andre måske kan finde og have nytte af en anden gang...
Avatar billede IdaJ Nybegynder
08. maj 2010 - 14:45 #4
Hov ja, det havde nok været en god idé.. Jeg har aldrig lavet et spørgsmål før, så jeg vidste ikke lige, hvordan det fungerede.. Så ved jeg det!

Tak for dit svar i hvert fald!