Avatar billede kwo Nybegynder
21. april 2010 - 10:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Redigere i højrekliksmenuen i Stifinder

Hejsa

Til start kan jeg lige oplyse at jeg bruger Windows XP.

Når jeg højreklikker i en mappe i Stifinder og vælger Ny, så kommer der en menu med en række muligheder for nye filer. Før var et af disse punkter Tekst-dokument, men dette punkt er forsvundet nu. Men Notesblok og Wordpad er jo stadig på computeren.

Er der nogen der ved hvordan jeg får dette menu-punkt tilbage i menuen?
Avatar billede kosmos Nybegynder
21. april 2010 - 10:57 #1
Avatar billede Vandreren Novice
21. april 2010 - 11:57 #2
For det første kunne du prøve systemgendannelse.

Hvis det er for simpelt, så kan du få en reg-fil (fra Kelly's Korner) til at sætte menuen Ny tilbage til standard.
http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/restorenewcontextmenu.reg

Men den er jo beregnet til et engelsksproget system, og skal så tilpasses et dansk system.

Det vil nok være nemmere at tage nøglerne fra et velfungerende system og importere dem i det med fejlen.

Det drejer sig om at eksportere denne nøgle med de tilhørende undernøgler:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Discardable
Avatar billede kwo Nybegynder
21. april 2010 - 21:28 #3
Hmmm, det ser ud til at være sværere end jeg lige troede.

@Vandreren
1) Det har stået på et stykke tid og der er sikkert installeret flere ting, så systemgendannelse vil lave mere skidt end gavn.
2) At tage en fil fra et andet system vil vel også influere på de programmer der er installeret og har lagt sig i højrekliks-menuen. Så igen det vil lave mere skade end gavn.

@Kosmos
Det så i første omgang godt ud, men så ikke alligevel.
1) Det er på engelsk. Ikke at det i sig selv er et problem, men engelsk og dansk blandet sammen i samme menu er noget rod.
2) Det tillader ikke at man ændrer i Ny-punktet, men tilføjer en menu for sig selv.
3) Og endelig ser det ikke ud til at netop dette med at tilføje det jeg ønsker overhovedet er en del af mulighederne. Som jeg kan se giver det kun en masse muligheder for at ændre på højreklik når man klikker på en fil eller mappe. Hvilket de andre guider jeg har fundet også gør. Men her klikker jeg jo ikke på noget bestemt, men bare på et tom sted i en mappe.
Avatar billede Vandreren Novice
21. april 2010 - 22:16 #4
"2) At tage en fil fra et andet system vil vel også influere på de programmer der er installeret og har lagt sig i højrekliks-menuen."

Risikoen er minimal, hvis det andet system ikke har problemer med menuen Ny. Der vil højest blive tilføjet nogle overflødige nøgler og punkter til menuen Ny, som efterfølgende kan fjernes igen.

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge reg-filen fra Kelly's Korner, hvis du har et dansksproget system; men den er jo netop eksporteret fra et velfungerende system. Derfor kan jeg ikke give dig nogen nem løsning.

Jeg foretager næsten dagligt ændringer i Registry på forskellige Windowssystemer, og har lidt svært ved at vænne mig til, at mange personer konsekvent afholder sig fra at gøre samme. Naturligvis skal man ikke gøre noget ved sit system, man ikke føler sig tryg ved.

Held og lykke med at finde en nem løsning. :)
Avatar billede kwo Nybegynder
22. april 2010 - 07:20 #5
Det skulle ikke forstås som at jeg ikke vil rode med Registry. :-)
Mere at jeg troede det ville fjerne nogle andre nøgler fra menuen, som så skulle installeres igen.

Med "nemt" mente jeg mere noget i stil med at vælge hvilket program der skulle åbne en fil, og tænkte der måske var et sted hvor man kunne vælge hvilke punkter der skulle være i højrekliksmenuen. Men det lader det ikke til. Jeg må prøve det med Registry når jeg kommer i nærheden af en anden maskine med XP.
Avatar billede Vandreren Novice
22. april 2010 - 23:36 #6
Inden du gør noget ved dit eget system:

Tag backup af Registy; enten vha. et systemgendannelsespunkt eller ved at eksportere det hele.

Eksporter så denne nøgle fra dit eget system:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Discardable
Så kan du nemt fortryde ændringer.

Eksporter så den samme nøgle på det "raske" system, og importer den på dit eget, når du er logget ind som administrator.

God forberedelse kan forhindre mange problemer. :)
Avatar billede Vandreren Novice
29. april 2010 - 14:55 #7
Jeg er forresten kommet i tanke om, at du muligvis kan bruge programmet Tweak UI til at foretage ændringer i højrekliksmenuen, dvs. lade det program ændre Registry for dig.

Tweak UI er en del af "Microsoft PowerToys for Windows XP"
http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowertoys.mspx
Direkte link: http://download.microsoft.com/download/f/c/a/fca6767b-9ed9-45a6-b352-839afb2a2679/TweakUiPowertoySetup.exe

Vejledning til at redigere menuen Ny med Tweak UI (se især tredje afsnit):

The Templates branch
When you right-click on the desktop and select the New command from the shortcut menu, you'll see a submenu containing a series of file type templates that you can use to easily create new documents. On the Templates branch is a single page that contains a list of the existing file type templates (see Figure E).

If you have more templates on the New menu than you need, you can clear the check box of any templates that you don't need right now. If you have templates on the New submenu that you'll never use, just select them and click the Delete button.

If you want to add a new file type template to the submenu, you can do so easily. First, create a template file. To do so, launch your application and open a blank document, configure any settings that you want in your template, and then save the document on your hard drive. Then, to add your custom file type template to the New menu, you can click the Create button and locate your template file.
http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-1054251.html
Avatar billede kwo Nybegynder
16. september 2011 - 10:54 #8
Fandt aldrig en løsning på dette problem, og computeren er i mellemtiden død.