Avatar billede queasy Nybegynder
18. april 2010 - 11:40 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Boot from CD

Min gode (gamle) PC vil ikke starte. Stopper ved boot from CD.
Jeg har vha XP cd formateret c:drevet men lige lidt hjælper det.

Jeg får ingen besked om evt. manglende filer, så jeg er lidt på bar bund her.

Nogen forslag?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2010 - 11:48 #1
cd eller drevet er defekt.
Lån en xp-cd, og se, om den virker. Hvis den ikke virker, så udskift cd/dvd-drev.
Avatar billede queasy Nybegynder
18. april 2010 - 11:56 #2
Hvordan kan de være defekt(-e) når jeg rent faktisk kan komme ind i "repair" og formatere c:drevet?

Det er ved helt normal opstart (hvor jeg jo ikke normalt bruger XP-skiven) at den standser, og beder mig boote fra CD. Det gør den stadig efter formatering af C:
18. april 2010 - 12:11 #3
... vha XP cd formateret c:drevet .... - har du 'bare' FORMATERET ? Har du OGSÅ INSTALERET XP KOMPLET vha. CD'en ? Incl de par automaiske genstarter undervejs som der skal til ?

---

Check i BIOS om Harddisk er med i Boot mulighederne/rækkefølgen...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2010 - 12:13 #4
Har du prøvet nogle af de værktøjer der er til at reparere disken?
Der er flere at prøve: chkdsk, fixmbr, fixboot osv?
Avatar billede queasy Nybegynder
18. april 2010 - 12:26 #5
Hmm.

Jeg har valgt repair - og derfra er der tre muligheder:
installer xp
reparer
exit

Ved installation skal jeg vælge mellem benyt NTFS (hurtig, Benyt NTFS, eller efterlad det aktulle filsystem intakt. Jeg MENER at have valgt den sidste..

Hvordan checker jeg boot-rækkefølgen - og hvordan i alverden kan den så ændre sig??
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2010 - 12:28 #6
Det vil sige du stadig har den gamle installation tilbage.
Hvis du vælger en reparation af xp gøres følgende:
Repair Xp:http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2010 - 12:36 #7
Husk at opdatere Xp efter en reparation. Besøg windows update, da den mangler opdateringer.
http://www.update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=da
Avatar billede queasy Nybegynder
18. april 2010 - 12:44 #8
Når jeg vælger installation af XP bliver det så yderligere kompliceret af at jeg har mere end én harddisk - jeg præsenteres for eksisterende partitioner, samt hvor der er ledig plads:

Det ser nogenlunde sådan ud:

238473 MB disk på disk [MBR]
      E:  Partition1 (FreeAgent D) [NTFS) 238473MB (113302MB ledig)
239367 MB disk 0 på Id 0 på bussen 0 på atapi [MBR]
      C:  Partition1 [NTFS]                42948MB (42446MB ledig)
      F:  Partition2 (Ny enhed) [NTFS]    76466MB (28700MB ledig)
      G:  Partition3 (Ny enhed) [NTFS]    40586MB (36588MB ledig)
      H:  Partition4 (Ny enhed) [NTFS]    79368MB (56989MB ledig)

38202 MB disk 0 på ID1 på bussen 0 på atapi [MBR]
      D:  Partition1 [NTFS]                38194MB(34237MB ledig)

Jeg har ikke selv puslet med hverken diske eller partitionering, og kan ikke nødvendigvis genkende drev-bogstaverne - det gør det ikke nemmere synes jeg...
18. april 2010 - 12:56 #9
HAR du noget du skal bevare på den andre diske/partioner ?

Kan forestile mig at du skal vælge
C:  Partition1 [NTFS]        42948MB (42446MB ledig)
med FULD formatering (NTFS)
og derefter INSTALL derpå ...
Avatar billede queasy Nybegynder
18. april 2010 - 13:02 #10
Det er på de andre diske jeg bliver i tvivl. Jeg har ekstern back-up, så jeg håber på at alle mine dokumenter, min musik og ikke mindst billeder kan reddes. Så er der alle de programmer, spil mm. jeg har liggende. Det er nok en anden sag.

Hvis jeg kan undgå at pille ved andet end C: er det nok at foretrække.

Når jeg prøver det, får jeg at vide, at partitionen indeholder et andet operativ-system. Kan det være XP professional (den disk virkede ikke som boot-disk, så jeg måtte bruge en Home Edition jeg havde liggende?
Avatar billede thov Forsker
18. april 2010 - 13:26 #11
Hvorfor har du et (overflødigt) eksternt drev tilsluttet ?

Det forvirrer bare, og du kommer alt for nemt til at lave ulykker på det.
Avatar billede queasy Nybegynder
18. april 2010 - 13:28 #12
Ikke forstået - jeg har et eksternt drev som bruges til back-up via min Norton.
Avatar billede thov Forsker
18. april 2010 - 13:55 #13
I forbindelse med systeminstallationer med tilhørende formattering/partitionering, er det en rigtig dårlig ide med flere drev tilsluttet, end de absolut nødvendige.

Desuden er det set, at USB-drev helt blokerer for ny-installationer...

Har du nu forstået det - Ellers trænger du godt nok til briller *GMH*
Avatar billede queasy Nybegynder
18. april 2010 - 14:03 #14
1) Jeg HAR allerede briller
2) Det kan da godt være USB-drev blokerer for ny-installationer - jeg kan bare ikke se hvad det specifikt har at gøre med problemet?
Avatar billede thov Forsker
18. april 2010 - 14:19 #15
Ok - gør som du vil, for jeg stopper her :-)
Avatar billede queasy Nybegynder
18. april 2010 - 15:06 #16
OK  - når jeg vælger at installere XP på C: bliver jeg advaret og bedt om at bekræfte at jeg vil formatere.

Efter formatering og kopiering af filer starter hele skidtet bare forfra om igen...og eftersom jeg jo ikke vil formatere IGEN, og afbryder,får jeg at vide at XP ikke er installeret.

Jeg forstår ingen ting - hverken med eller uden briller.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2010 - 17:03 #17
Har du prøvet at køre repair af windows??? #6
Der er guide til hvordan det gøres i linket!!

Og som Karise_Larry skriver, så er det jo c drevet der er systemdrev.

Har du selv monteret de andre diske, så afmonter kablet på dem, så de ikke forvirrer dig? I computerens indre ved du vel hvilken der er systemdrev, så du kan jo bare nøjes med at have den koblet på.
Avatar billede queasy Nybegynder
19. april 2010 - 09:15 #18
Beklager det sene svar.

Jeg PRØVEDE - men hver gang kunne jeg kun komme til at formatere, maskinen startede op igen, og så startede jeg forfra.

Jeg var derefter "inde" for at checke om kablerne evt. sad løst for pludselig kunne maskinen ikke se master disken - og så fik jeg at vide, at der ikke findes nogle harddiske overhovedet - og så bliver det jo rigtig svært.

Nu skal jeg lige passe mit job bl.a. og får først set på det igen i aften.
Avatar billede queasy Nybegynder
19. april 2010 - 19:57 #19
Så er jeg retur.

Altså nu kan jeg se alle diske, men installation af XP kører bare i loop. C-drevet formateres, der installeres filer, og når den så skal genstarte for at fortsætte installation starter hele møllen op igen...

Kan jeg gøre nogetsomhelst i repair (der kan jeg cykle rundt på drevene i dos - men det er også nogenlunde det hele)?
Avatar billede queasy Nybegynder
20. april 2010 - 10:27 #20
Jeg kommer nok ikke videre - og lukker spørgsmålet
Avatar billede 220661 Ekspert
20. april 2010 - 21:24 #21
En repair er jo faktisk det samme som en "nyinstallation", uden du mister dine data. Det eneste man skal gøre bagefter er at opdatere Windows. Jeg har ikke fået tilbagemelding om du har brugt det link om re3paration af Windows, fordi du var i tvivl hvilket drev du skulle installere på.
Og er du sikker på du har valgt at du vil reparere din windows installation. Jeg tror du har kørt efter en helt ny installation, og det er derfor computeren har sagt at drevet bliver formateret.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. april 2010 - 21:28 #22
Vedr #18 , hvis du har prøvet at køre reparation af Windows efter det link jeg har givet dig, så glem det sidste indlæg.