Avatar billede croft42 Nybegynder
14. april 2010 - 12:26 Der er 3 kommentarer

brevfletning - tekst ovenfor tabel (Word 2007)

Jeg har oprettet en tabel i Word 2007, hvor jeg henter data fra flere rækker fra et Excel-dokument. Til dette har jeg måtte oprette dokumentet i et ældre Word-dokument og derefter importeret det til 2007-udgaven. Jeg har brugt adresseliste! At oprette selve tabellen er intet problem, hvis man benytter en ældre Word-udgave end 2007, men...

Jeg vil gerne have en fast tekst stående ovenfor tabellen, hvori der er et enkelt flettefelt. Jeg har pt. skrevet teksten i sidehovedet, men der kan jeg ikke flette.

Spørgsmål: Kan jeg oprette en tabel (med adskillige flettefelter) med fast tekst ovenfor, hvor denne tekst også indeholder et flettefelt?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. april 2010 - 12:52 #1
Vil du ikke prøve at uddybe din forklaring lidt. Du skriver, at du har "importeret" dit dokument til 2007, men du kan uden videre åbne et dokument fra en 97-2003-version i 2007. Der skulle ikke være noget med fletning, som du ikke kan lave direkte i 2007, men der er måske en anden grund til, at du har valgt at starte i en anden version?

Hvilken type fletning er det, du laver? Er det alm. brevfletning eller er det etiketter?

Hvis det er alm. brevfletning, kan du placere flettefelterne, hvor du vil, så længe der er inden for "hovedområdet" af dokumentet. Felterne kan være i eller uden for tabeller efter behov.
Avatar billede croft42 Nybegynder
14. april 2010 - 13:09 #2
Da jeg prøvede at flette i 2007-udgaven, blev resultatet, at der var mellemrum mellem hver række, men da jeg gjorde præcis det samme i 2003-udgaven fik jeg en "sammenhængende" tabel, dvs. ingen mellemrum mellem rækkerne (hvilket var hvad jeg ønskede). Derfor oprettede jeg dokumentet i 2003-udgaven og åbnede/gemte den derefter i 2007-udgaven (hence, importerede).

Hvis jeg skriver tekst ovenfor min tabel inden jeg fletter, bliver denne tekst gentaget ovenover hver række (så igen får jeg ikke en sammenhængende tabel). Jeg ønsker kun teksten én gang og ikke en gang pr. række.

Som allerede noteret så bruger jeg adresseliste (aka mappe) - da jeg gerne vil have flere rækker hentet fra Excel til samme Word-dokument.

Håber det opklarerede mit spørgsmål.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. april 2010 - 14:25 #3
Jeg misforstod lige det med "Adresseliste" i første omgang, fordi jeg i mange år har kigget på en engelsk Word-version af 2003 og tidligere. Der hedder det i stedet Directory. Beklager.

Du skriver, at der i 2007 kom "mellemrum mellem hver række". Jeg gætter på, at det måske i stedet har været ekstra afstand efter hvert afsnit. I Word 2007 er de basale typografier som standard defineret med en større linjeafstand end "Enkelt" (dialogboksen Afsnit). Du kan tilrette typografierne, så de er, som du ønsker det.

Jeg er bange for, at jeg ikke kan gennemskue, hvad det helt præcis er, du gerne vil opnå, med mindre jeg ser dit dokument (som du er velkommen til at maile til mig - lf [at] thedoctools.com).

Du må jo have nogle <<Next record>>-felter involveret for at få Word til at hente data fra flere poster eller??? Fra hvilken post skal data i flettefeltet over tabellen hentes?

Nå, jeg kommer alligevel med et bud, som måske kan hjælpe: Hvis den faste tekst øverst kun skal komme én gang i alt og hvis den skal hente en værdi fra en bestemt post - i eksemplet her post nr. 1 - så kan du gøre noget som dette i din linje over tabellen:

{ IF { MERGEREC } = 1 "Den tekst her { MERGEFIELD "DitFlettefelt" } måske mere tekst her" }

Alle feltklammer skal laves ved at taste Ctrl+F9 (kan ikke skrives normalt). Bemærk citationstegnene. Når du har lavet feltkonstruktionen, så marker feltet og tast F9 for at opdatere. Hvis du stadig kan se feltkoder i stedet for resultat, så tast Alt+F9.

Feltkonstruktionen virker sådan: Hvis din post er nr. 1, så indsættes teksten fra "Din tekst…" til og med "…tekst her", inkl. værdien fra post 1 af det flettefelt, du har angivet. Ellers vises ingenting - ud over dog et tomt afsnit (hvis det ikke må være der, er der muligvis en vej ud af det, men det kan jeg ikke med sikkerhed vurdere uden af have set dit dokument).