Avatar billede finnbegga Nybegynder
10. april 2010 - 12:00 Der er 7 kommentarer

tjekke om email er blevet læst

Hej

Jeg har ingen foratand på it, derfor er spørgsmålet måske dumt.
Jeg har hørt , at man kan have en funktion , der giver besked når ens afsendte email er blevet åbnet, og altså ikke bare modtaget. Kender nogen til dette?

Med venlig hilsen rosemarie
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2010 - 12:08 #1
det ligger i outlook så vidt jeg husker. Er inderligt overflødig, da du ikke ved, om mail er åbnet, læst, forstået.
Du kan kun gøre det ved at kontrolringe/maile og stille spg, der kræver, at modtager har læst den første mail.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2010 - 12:18 #2
I indstillinger i Outlook Express kan man anmode om kvittering for læsning. Anmodningen aktiveres først når modtager åbner den modtagne mail. Her står "afsender har bedt om svar om modtagelse", og om man vil sende den. Vælger modtager nej, så får man ikke kvittering tilbage desværre.
Avatar billede ksoren Nybegynder
10. april 2010 - 12:38 #3
Nogen gør det ved at sende mailen som html, og lave en henvisning til et eksternt billede eller lign. Når billet bliver hentet, så ved afsenderen, at mailen er blevet læst.
Avatar billede finnbegga Nybegynder
10. april 2010 - 13:08 #4
Tak for det hurtige svar
Avatar billede ptj_11 Forsker
11. april 2010 - 03:48 #5
Det er ikke "Inderligt overflødigt". Når man anmoder om kvittering, så anmoder man naturligvis om kvitering både for modtagelse og for læsning.
Modtager kan afslå, at kvittere for læsning, men ikke for modtagelse.
På denne måde ved afsender, at mailen er modtaget på modtagers server, altså vil den blive præsenteret for modtager. Herefter kan man så ikke se, om modtager har læst den afsendte mail, hvis modtager ikke vil afgive kvittering for læsning, men så ved afsender, at mailen er kommet frem.
/ptj_11
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2010 - 10:11 #6
Man kan også slå modtaget-kvitteringer fra.
Og mit system henter/viser ikke billeder før jeg giver lov - og det gør jeg aldrig fra ukendte.
Jeg gør det, at dem jeg modtager, og som vil have kvitteringer (mit system spørger, om jeg vil) - de får et svar 'asap' hvis jeg kan lave det (eller hvad der nu var emnet).
Der kommer aldrig bare 'en kvittering'.

Hvis en mail ikke kommer frem, så vil afsender få at vide af internettet, at den ikke kan afleveres. Det syres automatisk, og har intet at gøre med kvitteringer. Så hvis man ikke får en mail fra en mailer-tjeneste omhandlende en sendt mail, så er den kommet frem.
Prøv fx selv at sende en mail til en forkert-stavet adresse (tag fx jhgdzfhgdfhgsdfugdfahgndvd@hotmail.com) og lad være med at bede om kvittering i outlook.
Avatar billede ptj_11 Forsker
11. april 2010 - 12:56 #7
>>claes57.
Det er  ikke et spørgsmål om at slå noget fra.
Når afsender anmoder om kvittering, er det primært et spørgsmål om, at kunne dokumentere, at den afsendte mail er nået frem til modtagers mailserver. Herfra vil den under normale omstændigheder, ikke kunne undgå at komme frem til modtageren.
Hvis den så af en eller anden årsag ikke kommer frem til slutmodtageren, så er det ikke afsenderens juridiske ansvar mere, men slutmodtagerens mailleverandør, der har aben.
Dette kan have betydning i mange forbindelser med fremsendelse af materiale med f.eks. deadlines, eller fremsendelse af kontrakter.
Denne kvittering fra modtagermailserveren er det dog ikke alle mailservere der understøtter/tillader, da det er en funktion, som mailudbyderen af forskellige årsager kan vælge at slå fra.
Det er, som du skriver fuldstændigt korrekt, at hvis din mail af en eller anden grund ikke kan leveres, så vil du få en meddelelse om problemet, men det er altså ikke det samme som en positiv tilbagemelding om din afsendte mails ankomst til destinationsadressen.
/ptj_11