Avatar billede 4220 Nybegynder
08. april 2010 - 13:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

El motor 36 volt (500 watt)

Kan jeg justere hastigheden?

Hej jeg har lige købt et mini el-bil til min søn :-)
men den kører deværre alt for stærkt, der er godtnok kontinuerlig gas "håndtag" på, men han har svært ved at styre det alligevel.

kan man ikke købe et eller andet man kan sætte på ledningerne lige før motoren som den kan komme til at køre lidt langsommere?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. april 2010 - 13:50 #1
De plejer ikke at kunne køre mere end max. 6 km/t dvs. man kan gå ved siden af...?

Hvor hurtigt kører den, og er sønnike nu gammel nok... (Evt. skulle du gemme den væk til han har bedre styr på motorikken siden den er for hurtig ;))
Avatar billede 4220 Nybegynder
08. april 2010 - 13:54 #2
Den kan køre 20 / 25 i timen. han er 5 år. han har svært ved ikke og dreje håndtaget helt i bund.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. april 2010 - 13:59 #3
Hmmm...
Du kunne måske sætte noget på selve håndtaget, så han ikke kan dreje det så meget?

Men hvorfor i alverden har du købt en der kører så stærkt?
Avatar billede 4220 Nybegynder
08. april 2010 - 14:05 #4
Jeg har prøvet at sætte noget på håndtaget, men kan ikke rigtig få det til at holde/virke :-(
Avatar billede thov Forsker
08. april 2010 - 16:44 #5
Hvis der er kædetræk mellem motor og bagaksel, kan den måske geares om.
Færre tænder på motorakslen og flere tænder på hjulakslen.

Det ideelle ville være en PWM motorstyring (Pulsbreddemodulation).
Elektronikken kan begrænse pulsbredden, så køretøjet ikke stikker af, og det sker uden tab af trækkraft.
Får motoren f.eks. 36V i 5% af tiden, og er slukket i 95%, så kører den ganske langsomt - stadig med fuldt moment.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2010 - 19:38 #6
Hvad sker der hvis man bruger et bilbatteri på 12 volt. hastighed nedsættes til en trediedel.
Problemet kan være at motoren ikke kan holde til den lave volt med høj ampere?? Brænder måske sammen?
Avatar billede 4220 Nybegynder
15. oktober 2012 - 09:41 #7
Lukket
Avatar billede 4220 Nybegynder
15. oktober 2012 - 09:41 #8
Lukket
Avatar billede 4220 Nybegynder
15. oktober 2012 - 09:42 #9
Lukket