Avatar billede 2AA Nybegynder
01. april 2010 - 06:20 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Metatags ud fra database

Hej

Kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg indsætter metatags og title ind i head sektionen ud fra min database.

Kan nogle hjælpe mig med dette?
Avatar billede keysersoze Guru
01. april 2010 - 09:29 #1
Der findes flere forskellige måder at løse dette på - se fx http://blog.budigelli.com/net/aspnet-20/changing-page-title-and-meta-tags-with-master-pages/ , http://codingstuffsbykiran.blogspot.com/2009/08/set-meta-tags-to-master-page-from-child.html samt http://msdn.microsoft.com/en-us/library/wtxbf3hh.aspx og en helt fjerde mulighed kunn være at opsætte x public properties (fx title, keywords og description) på din masterpage du kan tilgå fra din page og som sætter value som ønsket.
Avatar billede Syska Mester
01. april 2010 - 12:59 #2
ASP.NET 4 har vist bedre support for metatags mindes jeg at have læst ... men der er jo stadig et par dage til final version.

mvh
Avatar billede 2AA Nybegynder
01. april 2010 - 15:41 #3
Hej Keysersoze og tak for din tilbagemelding.

Der står ikke rigtig beskrevet nogle steder hvordan jeg får mit data ud fra databasen og ind i f.eks:

metaTag.Content = "Database indhold";.
Avatar billede Syska Mester
01. april 2010 - 15:49 #4
Er det ikke bare at query din database eller misforstår jeg hvad du spørger om her ?
Avatar billede 2AA Nybegynder
01. april 2010 - 16:29 #5
Hej buzzzz, tror du forstår mig ;-)
-kan du give et eksempel på "query min database". Ved ikke lige hvordan det helt præcis skal gøres.
Avatar billede Syska Mester
01. april 2010 - 16:39 #6
Hvordan ser din database ud hvor de står i? der må jo være en mapning mellem din Table og dine pages ...

bruger du Linq2SQL? Entity Framework ? eller plan SQL med SqlCommand ?
Avatar billede 2AA Nybegynder
01. april 2010 - 17:02 #7
bruger typed DAL. Hvor jeg har bundet det sammen med MetaTableAdapter mta = new MetaTableAdapter();
Avatar billede 2AA Nybegynder
01. april 2010 - 17:03 #8
Bruger typed Dal, hvor jeg har forbundet det med MetaTableAdapter mta = new MetaTableAdapter();
Avatar billede 2AA Nybegynder
01. april 2010 - 17:57 #9
.. som kun indeholder MetaId, MetaKeywords og MetaDescription
Avatar billede Syska Mester
01. april 2010 - 18:15 #10
Jeg er lidt tabt ...

Hvordan henter du data ud af det andre steder du bruger din "MetaTableAdapter" ?

Tidligere spørgsmål tyder på du enten bruger linq 2 sql eller Entity framework ...

Du bliver nok nød til at poste lidt mere kode ... dit typed Dal er jo ikke komemt ud af ingenting ... og det er din database heller ik'
Avatar billede 2AA Nybegynder
01. april 2010 - 19:57 #11
som regel:
repeater.datasource = wm.GetData();
repeater.databind();
Avatar billede Syska Mester
01. april 2010 - 20:04 #12
Men hvordan har du fået lavet dit "typed dal" ... ?

Hvordan er din database opbygget ? Hvordan er sammenhængen med dine pages og din metatable med informationer om hvad der skal stå på siden ?
Avatar billede 2AA Nybegynder
02. april 2010 - 20:54 #13
kan du ikke give et tip/eksempel på hvordan du ville lave det?
Avatar billede keysersoze Guru
02. april 2010 - 21:34 #14
mypageobject lmypageobject = lcontext.getmypageobject(epagetype.somepagetype);
mymasterpage.title = lmypageobject.title;
mymasterpage.key = lmypageobject.key;
mymasterpage.desc = lmypageobject.desc;

problemet er jo bare, som buzzzz har været inde på nogle gange, at sådan et eksempel ikke nødvendigvis giver mening i den måde du har opbygget din applikation på.
Avatar billede jimmydk Nybegynder
06. april 2010 - 13:16 #15
Er det du leder efter, hvordan du laver metatags på selve siden.?

Altså det her..?
<meta name="keywords" content="søgeord" />
<meta name="description" content="Beskrivelse" />
<meta name="revisit-after" content="7" />
<meta name="robots" content="index, follow" />
Avatar billede Syska Mester
06. april 2010 - 15:18 #16
Jeg tror han er klar over det ...

Men nu skal han have dem ud fra hans data storage, som han tilgår på en måde vi ikke helt er klar over endnu.

// ouT
Avatar billede keysersoze Guru
06. april 2010 - 18:10 #17
men det ville nu være uendeligt meget nemmere hvis bare det var svaret :)

Og så kan man jo altid diskutere hvor meget spild det er at have revisit-after og robots med ;)
Avatar billede Syska Mester
06. april 2010 - 18:29 #18
ja, de ville nok være bedre tjent i robots.txt eller hvad den nu hedder.

Google har vist også skrevet at de ikke længere kigger så meget på keywords og description, men selve indhold, da de fleste fylder de to ting ... med crap. Men de kan jo have lavet det om igen.

mvh
Avatar billede 2AA Nybegynder
10. april 2010 - 02:30 #19
fik det til af funge! :-) tak keysersoze for dine links, smider du et svar! :-)
Avatar billede Syska Mester
10. april 2010 - 03:41 #20
Hvordan endte din løsning med at se ud? altså både med at få de tags ind og din data ud ?

mvh
Avatar billede keysersoze Guru
10. april 2010 - 09:24 #21
svar :)