Avatar billede eagle-eyes Nybegynder
31. marts 2010 - 19:07 Der er 7 kommentarer

Åbne tabeller i et låst dokument

Jeg har behov for at låse celler i tabeller i et word 2007 dokument.

Dette har jeg løst, men i samme dokument har jeg behov for, i enkelte tabeller, at kunne tilføje en række vha. af TAB, som traditionelt automatisk tilføjer en rækker når man tabulerer.

Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. april 2010 - 15:21 #1
Har du låst cellerne ved at lave dokumentet som en formular med formularfelter?
I givet fald kan kræver det en makro at føje rækker til. Makroen skal fjerne beskyttelsen fra dokumentet, tilføje rækken med tekst/formularflet(er) og beskytte dokumentet igen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. april 2010 - 15:31 #2
Tilføjelse: Beskyttelse af formularer kan styres sektionsvis. Det giver ikke så megen mening at forklare mere om det, før du har uddybet mere vedr. dit dokument.
Avatar billede eagle-eyes Nybegynder
03. april 2010 - 13:52 #3
Ja, jeg har låst cellerne som en formular.

Bruger skal kun kunne udfylde de enkelte tilladte celler, men der er et enkelt sted i dokumentet hvor de gerne må kunne tilføje X antal ekstra rækker i en tabel.

Tabellen indeholder x antal navne på personer. Man skal kunne indsætte x antal navne, alt efter hvor mange der deltager. Så ville det være smart at kunne tilføje rækker så ikke der auromatisk er 100 linjer, hvis der kun er tale om 3 personer.

På forhånd tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. april 2010 - 17:08 #4
Så må du have makroer i brug. Om det går godt vil bl.a. afhænge af, i hvilken udstrækning, du har kontrol over brugerne. Hvis det er en formular, der skal kunne udfyldes af brugere på steder, som du ikke har kontrol over, er makroerne nødt til at være gemt i selve dokumentet, og du skal have sikkerhed for, at brugerne accepterer at afvikle makroer. Hvis brugerne f.eks. findes inden for en virksomhed, du arbejder i, kan makroerne f.eks. gemmes i en skabelon, og formularen kan så være knyttet til skabelonen, så makroerne deri står til rådighed for dokumentet.

Hvis brugeren allerede fra starten kan svare på, hvor mange navne, han/hun har brug for, vil det enkleste være, at du laver din formular, så den indeholder det maksimale antal rækker. Når dokumentet åbnes, kan en makro spørge efter antal navne, og koden kan så slette de rækker, der ikke skal bruges. Som nævnt skal en makro først sørge for at fjerne beskyttelsen, derefter udføre det, der skal rettes (her sletning af rækker) og dernæst beskytte dokumentet igen.

I stedet for at slette rækker kunne der være mulighed for at arbejde med skjult tekst. Jeg synes dog ikke, at den løsning er rigtig god, at det er den enkelte brugers Word-indstillinger, der afgør, om skjult tekst er synlig eller ej.

Jeg ved af gode grunde ikke, om du har viden om/erfaring med at programmere makroer. Hvis man laver noget, som andre "bliver udsat for", er det jo vigtigt, at det virker efter hensigten.
Avatar billede eagle-eyes Nybegynder
09. april 2010 - 12:23 #5
Brugerne er fra samme virksomhed og afdeling.

Jeg har dog ikke erfaring med makroer.

Jeg har leget både med at låse dokumentet som formular og som kommentar.

Ved kommentar kan man gøre således, at man kan tilføje rækker med TAB, men når man skal skifte rubrik er man nødt til, at anvende ALT+F1. Så løsningen er ikke så elegant, men den virker nogenlunde.

Jeg takker for hjælpen.
Avatar billede eagle-eyes Nybegynder
09. april 2010 - 12:24 #6
hvordan giver man point?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. april 2010 - 15:57 #7
Dette er lavet som et svar. Det giver dig mulighed for at give point. Man kan ikke give point til kommentarer.