Avatar billede 2110 Nybegynder
30. marts 2010 - 20:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

AutoCAD 2010 + model + layouts

Hej alle

Er en gammel konstruktør der tegner i 2D på AutoCAD 2010 på spritny maskine (64bit, win7, superhurtig harddisk, 8 GB ram, 1 GB grafikkort).

Jeg er ene mand og derfor tegnes et givent projekt i een model og med 15-20 layouts med hver 3-5 viewports. Dvs at alle rettelser gøres i modellen og ALT bliver rettet på een gang.

PROBLEM:
Programmet "hænger" 20-30 sek når der skiftes mellem layouts - og hvorfor det ?

Er der en flaskehals i hardwaren eller er der en-eller-anden funktion der ikke er aktiveret / slået fra ?

Man kan sende folk til månen, men håndtere en dwg-fil på 20-30
MB med lynhurtige skift...neeej !

Hjælp

mvh
martin
Avatar billede dla Praktikant
07. april 2010 - 08:45 #1
Hej Martin

Min maskine er ikke så ny og hurtig som din, og jeg bruger ACad 2009, men har samme problem. Det er voldsomt irriterende, og jeg fatter heller ikke at det ikke kan være anderledes. Men det kan det åbenbart ikke, når din maskine heller ikke kan håndtere de store filer. Har jeg 3-4 store tegninger åbne ad gangen, sker det tit at AutoCad går ned. Træls.

Mvh Dorit
Avatar billede 2110 Nybegynder
07. april 2010 - 18:39 #2
Hej

Nåeh Dorit - så er jeg ikke den eneste...men ja - det er ski´ træls.

Jeg har dog stadig et stort håb om, at vi kunne være heldige med, at der er een hardware- og autoCAD-kyndig blandt eksperten.dk´s brugere der kunne give en forklaring - og forhåbentlig en løsning på problemet.... der formentlig er en lille banal ting - man skal jo vide det !

Det lyder ikke rimeligt at et proff. tegneprogram og en kraftig computer ikke kan arbejde lynhurtigt med de relative små dwg.filer på 20-30 MB....det er jo ikke store 3d-filer med masse af grafik vi taler om.

Så kære læser --- hjæælp !
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2010 - 15:46 #3
Hej Martin & Dorit

Jeg tro at problemet liger i størrelsen af jeres filer.

AutoCAD er ikke så god til stor filer.

Martin du skriver at din fil er på ca. 20-30 MB det er en meget store fil i CAD verden, mine største filer er på bare 1-3 MB og normale filer er ikke i MB men i KB altså meget små filer.

Det er ikke den rigtig måde at have et helt projekt (må bestå af mange tegninger) i en DWG fil, det AutoCAD ikke lavet til.

Den rigtige måde er at have en DWG pr. tegning også bruge dem som Xref.

Også det med månen :o)
Man kan ikke komme til månen på en 3 hjulet cykel.
Det gælder om at bruge de rigtige programmer til de rigtig opgaver,  på den måde for man en hurtig og den bedste løsning.

Hilsen

Parker
Teknisk Desiger (Daglig AutoCAD bruger)
Avatar billede 2110 Nybegynder
08. maj 2010 - 17:06 #4
Hej Parker

tak for dit svar...jeg syns alligevel at der er lidt "måne" i det !...altså, hvis maskinkraften er 2-3 gange større end hvad cad-programmet kræver, burde den jo bare arbejde det hurtigere - men det er kun en umiddelbar kommentar, der er din baggrund nok bedre til at vurdere det ... !...men et-eller-andet-sted så synes filstørrelserne altså små....i 2010 !

Det er dog også underligt, at hvis faciliteten i programmet er der - altså plads til mange faner med layout´s og mulighed for x-antal viewports - så burde en ordntli´ motor jo kunne trække det...og sende selv en trehjulet til månen  ;-)

Jeg er begyndt at søge på andre acad-fora, og kan fornemme på svarene til nogle relaterede spørgsmål, at det vist "bare" at kunne finde den rigtige kommando og slå fra/til...!

Vi får se !

mvh
Martin