Avatar billede martpe Nybegynder
23. marts 2010 - 10:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sumprodukt med "indeholder" i Excel

Hvordan kan man lave en sumproduct-formel med "indeholder")? Uddybende forklaring nedenfor:

KolonA  KolonB    KolonC

01          TMT24          5
02          TMT14          4
03          TPP23          9
04          TPP14          8
05          TMT18          6

Jeg vil gerne have summen af kolonneC for hvilke KolonneB indeholder TMT = 5 + 4 + 6 = 15

Noget allá: Sumproduct((C1:C5)*(B1:B5="indeholder TMT")) - nogle idéer
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2010 - 11:01 #1
=SUMIF(B1:B5;"TMT*";C1:C5)
(Går ud fra du bruger engelsk Excel siden du skriver Sumproduct).
Avatar billede martpe Nybegynder
23. marts 2010 - 11:35 #2
Anvender Engelsk Excel.

langt hen af vejen fint, men faktisk har jeg to kriterier (fik jeg ikke skrevet før, så undskyld). Jeg skal nemlig samtidig kunne sorter på dato i kolonne A...

Fx mindre end 4 - så resultatet giver indeholder TMT og er før d. 5, altså = 5 + 4 = 9

Håber du stadig har løsningen. SUMif formel er fint, hvis den altså kan to kriterier
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2010 - 12:29 #3
=SUMPRODUCT((A1:A5<4)*ISNUMBER(FIND("TMT";B1:B5))*C1:C5)
Avatar billede martpe Nybegynder
23. marts 2010 - 12:47 #4
Perfekt dkhanknu, send venligst et svar og takker
Avatar billede martpe Nybegynder
23. marts 2010 - 12:56 #5
Faktisk løser den formel også en helt anden udfordring, som jeg til tider har siddet med. Nemlig, når man har kriteriet i et felt og nogle gange ønsker at søge, mens man andre gange vil anvende "" (altså blank)... Så det er helt fantastisk :o)
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2010 - 13:11 #6
OK
Hans