Avatar billede bartesque Nybegynder
23. marts 2010 - 10:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tilslutte maskine fra USA - (strøm-spørgsmål)

Hej.

Hvad sker der, hvis man tilslutter en større el-motor fra USA, som er lavet til at køre i USA, til at køre på dansk kraftstik?

Jeg går ud fra at tre-fase i USA er 480V?

Tilføres systemet bare nok strøm (A) indtil man når op på den tiltrængte effekt? (for så vidt der er kapacitet til det)

Ville maskinen stadig kunne køre med det fulde potentiale?

Er det en holdbar løsning, hvis den skal køre mange timer dagligt?
Avatar billede thov Forsker
23. marts 2010 - 11:30 #1
Du brænder motoren af, hvis du tilslutter den uden en transformer imellem http://www.noratel.dk/index.php/content/view/full/2237

Desuden vil motoren køre langsommere.
Avatar billede bartesque Nybegynder
23. marts 2010 - 13:02 #2
OK, hvis jeg kan få lidt på plads med hvad der sker og dermed lære lidt ville det være super.

Så man trækker mere strøm pga spændingsfaldet (U*I=P). Da det er strømmen der skaber varme (p.g.a resitansen - varmetab) og ledningerne ikke er dimensioneret efter det (for lille tværsnitsareal) vil de skabe så meget varme, at de brænder af?

Men hvorfor ville motoren ikke yde optimalt - hvis den "fik effekt nok"?
Avatar billede thov Forsker
23. marts 2010 - 13:19 #3
Det er spændingsforskellen mellem faserne som er afgørende.

I USA er den 208V, her er den 400V, og det er viklingerne slet ikke dimensioneret til - de er for tykke.
Der vil rende for mange Ampere igennem = for meget varme = en masse røg.
Avatar billede bartesque Nybegynder
23. marts 2010 - 13:32 #4
Og et tillægsspørgsmål, hvad så når vi i dk har 50Hz og de i USA har 60Hz?

Så skal frekvensen vel også konverteres?
Avatar billede bartesque Nybegynder
23. marts 2010 - 13:36 #5
Jeg takker for svar, de giver mig inspiration til at læse videre.

PS. Du må gerne få point
Avatar billede thov Forsker
23. marts 2010 - 13:39 #6
Ikke nødvendigvis, men motoren vil bare rotere langsommere.
Avatar billede thov Forsker
23. marts 2010 - 13:44 #7
Svar kommer her :-)

Men mon ikke det vil være nemmere at udskifte motoren - medmindre apparatet indeholder andet elektronik som er til USA-strøm).
Avatar billede bartesque Nybegynder
23. marts 2010 - 14:11 #8
Hej, jo, det kunne være det ender med det.

Motoren til maskinen er bare så stor(læs: dyr i dk/europa), at det måske kunne betale sig, at investere i transformatorer etc. hvis den ikke behøvede at køre 100%.
Avatar billede thov Forsker
23. marts 2010 - 14:24 #9
Man skal ikke tage et vækkeur (til lysnet) med hjem fra USA - det duer ikke.
Andre apparater (boremaskine, symaskine m.m.) er derimod ikke noget problem i 50/60 Hz.