Avatar billede jps6kb Novice
22. marts 2010 - 14:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Dissektere brevfletning i Word 2007

Hey,

Jeg har fået tilsendt en docx-fil, og jeg vil gerne se hvilke brevfletningsegenskaber der er sat på dokumentet.
F.eks. popper en dialog op når jeg åbner brevet, om at den vil køre en sql-sætning på en xls-fil... derudover skulle den også tage nogle felter fra et txt-dokument, men jeg kan ikke se hvor dette er defineret så jeg kan ændre i det... anyone? ;)
Avatar billede supertekst Ekspert
22. marts 2010 - 14:34 #1
Du er velkommen til at sende docx-filen - selvom jeg kun har 2003.
Avatar billede supertekst Ekspert
22. marts 2010 - 14:35 #2
@ under profil...
Avatar billede jps6kb Novice
22. marts 2010 - 14:36 #3
Det kan jeg desværre ikke, da det er en intern skabelon i virksomheden - men tak for tilbudet.
Avatar billede jps6kb Novice
22. marts 2010 - 16:23 #4
Ingen der lige har et bud?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. marts 2010 - 00:01 #5
Meddelelsen om SQL kommer som standard i dokumenter, der har tilknyttet en datakilde (advarslen er en sikkerhedsforanstaltning, der - så vidt jeg husker - blev indført i Word 2002).

Du kan dog kun se/rette/tilføje/slette data i datakilden, hvis du har adgang til den pågældende fil.

Hvis du har et dokument åbent, som er knyttet til din datakilde, kan du få adgang til data i datakilden direkte fra Word:

1. Vælg fanen Forsendelser og klik på "Rediger modtagerliste" i gruppen "Start brevfletning".

2. I dialogboksen "Brevfletning - modtagere" vises navnet på din datakile i den lille rude nederst til venstre. Klik på navnet og klik derefter "Rediger".

3. I dialogboksen "Rediger datakilde" kan du rette/tilføje/slette efter behov. Klik OK, når du er færdig. Svar ja til at gemme ændringerne i datakilden (men måske det ikke er en datakilde, du må redigere...).

Hvis du ikke har datakilden til rådighed, skulle du kunne se stien til den i forbindelse med de fejlmeldinger, der kommer, når du åbner dokumentet.:

--------------------------------
Du kan f.eks. også få fat i stien til datakilden:

1. Tast Alt+F11 for at åbne Visual Basic Editoren (VBE).
2. I VBE, tast Ctrl+G hvis du ikke kan se Immediate-vinduet (normalt nederst i vinduet).
3. I Immediate-vinduet, tast følgende - og tast derester Retur:
?ActiveDocument.MailMerge.DataSource.Name

Så vil hele stien til den tilknyttede datakilde blive vist.

Du kan lukke VBE igen, når du er færdig.

--------------------------------
Da du åbenbart ikke får en fejlmelding ved åbning af dokumentet, som fortæller, at din datakilde ikke kunne findes, tyder det på, at du har adgang til datakilden.
--------------------------------
Flettefelter i et Word-dokument, dvs. felter, som skal hente data fra en tilknyttet datakilde, vises i Word med << >> omkring. Hvis der f.eks. står <<Navn>>, og hvis datakilden er en Excel-fil, vil feltet hente data fra en kolonne, som i første celle har teksten "Navn". Hvis du taster Alt+F9 for at få vist feltkoder, vil du se, at koden i flettefelterne er opbygget efter dette princip:
{MERGEFIELD Navn }
--------------------------------
Ud fra din beskrivelse af det med txt-dokumentet kan jeg ikke sige, hvordan de data hentes. Er der andre typer felter end flettefelter i dokumentet? Data fra et txt-dokument kan f.eks. hentes via makroer. Hvordan sådanne data indsættes, afhænger af, hvordan det er programmeret.
Avatar billede jps6kb Novice
23. marts 2010 - 07:48 #6
Hej Lene,

Tak for svaret. Jeg får ikke noget i immediate-vinduet når jeg skriver "?ActiveDocument.MailMerge.DataSource.Name" og trykker Enter.

Jeg får fejl hvis jeg siger ja til at køre SQL'en - Jeg ved ikke hvor xls filen kommer ind i billedet, for det er meningen at den skal hive data fra et txt-dokument nemlig - derfor ville jeg gerne se hvordan den er lavet.

Der er ikke andet end tekstfelter i dokumentet.
Det virker for mig som om txt-dokumentet aldrig hentes, men jeg kan ikke være sikker før jeg lige får skilt dokumentet ad.

Hvad kan jeg gøre for at få ?ActiveDocument.MailMerge.DataSource.Name til at virke mon?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. marts 2010 - 11:20 #7
Det, du skriver, giver mig en fornemmelse af, at du ikke kender brevfletnings-funktionaliteten. Jeg ved ikke, om det er korrekt, men du kan f.eks. finde information her:
http://support.microsoft.com/kb/294683/da

Når du ikke får en sti til xls-filen, ved at skrive ?ActiveDocument… i Immediate-vinduet, er dit dokument på det tidspunkt ikke tilknyttet en datakilde. Det hænger sammen med den fejl, du får, når du vælger ja til SQL-meldingen. Du skriver dog ikke, hvilken fejl du får, når du vælger ja.

Men når der kommer en advarsel om SQL, når du åbner dokumentet, og der deri står noget om xls, er det fordi, dokumentet er gemt med tilknytning til en datakilde i Excel-format. Der er derfor meget god grund til at antage, at det er fra Excel-filen, dokumentet skal hente data (og ikke fra et txt-dokument) - ellers giver det ikke mening, at dokumentet har den fil tilknyttet som datakilde.

Som jeg skrev tidligere, er det en forudsætning, at du (eller rettere dokumentet, du åbner) har adgang til den tilknyttede datakilde, da data ellers ikke kan hentes.

Men du skriver jo fortsat om et txt-dokument, og det kan jeg ikke få til at give mening. Et txt-dokument og brevfletning hænger ikke logisk sammen. Der kan ikke hentes data fra et txt-dokument vha. flettefelter.

Jeg spurgte, om der er andre typer felter end flettefelter i dokumentet. Er der det? Det kan f.eks. godt være felter, som direkte henter tekst fra et andet dokument (f.eks. INCLLUDETEXT). Jeg ved heller ikke, hvad du mener med "Der er ikke andet end tekstfelter i dokumentet". Er det felter af typen FORMTEXT, dvs. formularfelter? Eller er det flettefelter, dvs. dem med << >> omkring? Eller noget helt tredje… - hvad står der i felternes kode, der vises, når du taster Alt+F9?
Avatar billede jps6kb Novice
23. marts 2010 - 12:03 #8
Det er korrekt at jeg ikke kender meget til brevfletningsfunktionaliteten. Alt det jeg tidligere har lavet er lavet i VBA - så det her med ikke at have noget samlet overblik huer mig slet ikke.

Det jeg mente var, at der ikke var andet end MERGEFIELD felter. :)

Okay - men begge filer (xls og txt) ligger på et netværksdrev som jeg ikke har på denne pc - så hvis den lavede noget som helst med et txt-dokument, ville den vel melde samme besked som den gør med xls'en i starten?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. marts 2010 - 12:35 #9
Som jeg læste den oprindelige beskrivelse, siger SQL-meddelelsen kun noget om xls-filen, men det er da muligt, at txt-dokumentet er opbygget, så det kan bruges som datakilde.

Mere info om krav til datakilder (på engelsk):
http://word.mvps.org/FAQS/MailMerge/CreateADataSource.htm

Hvis du ikke har adgang til hverken xls'en eller txt-dokumentet, kan du ikke studere data - og jeg kan endnu mindre, da jeg jo heller ikke har set dit docx-dokument ;-). Flettefelterne i Word-dokumentet siger jo ikke noget præcist om data - de refererer kun til navne på kolonner el.lign. Teoretisk set kan man godt have en kolonneoverskrift "Navn" eller "Adresse", som dækker over noget helt andet, end betegnelsen signalerer (selv om det jo ville være temmelig upraktisk).
Avatar billede jkrons Professor
21. juni 2010 - 22:54 #10
Lene-> Bare af nysgerrighed: Kan man overhovedet have både en XLS fil og en TXT fil som datakilde på samme dokument ved brevfletning?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. juni 2010 - 10:36 #11
jkrons: Man kan kun have en datakilde tilknyttet ad gangen. Hvis man forsøger at gennemføre brevfletning i et dokument, der indeholder fletfelter, som ikke stemmer med den tilknyttede datakilde, vil der for hvert af disse blive vist en dialogboks om "Ugyldigt fletfelt". Man skal så løse problemet ved enten at udskifte det med et gyldigt eller slette det. Derfor er det ikke umiddelbart muligt at have fletfelter indsat, som er relateret til to forskellige datakilder (uanset filtypen).

Via VBA kunne man jo nok finde en måde at klare det på, så resultatet svarer til at hente fra to datakilder. Dog ville det nok oftest være enklere at lave en kombineret datakilde, som indeholdt det hele.
Avatar billede jkrons Professor
22. juni 2010 - 23:26 #12
Det var også min fornemmelse. I visse tilfælde kunne det dog være en fordel, hvis man kunne have flere datakilder knyttet til samme brev.
Avatar billede jps6kb Novice
28. august 2010 - 18:46 #13
Den røg videre til en anden, men smid et svar.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. august 2010 - 19:05 #14
OK