Avatar billede -zonic- Nybegynder
18. marts 2010 - 00:06 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

valg af Open source CMS?

Hej,

jeg har i flere år brugt mit eget lille CMS system til mine projekter til kunder - men da jeg ved hvert projekt koder skræddersyede moduler om/forfra tænker jeg, at nu er tiden måske inde til at prøve et anerkendt CMS system som i høj grad kan løse det meste for mig uden de store tilpasninger. jeg har nogle krav:

1. php - jeg koder selv i php, og det vil derfor være en fordel at CMS systemet kører i dette sprog.

2. jeg har hørt at open source CMS systemer er mindst lige så kraftfulde som de dyre betalte systemer, og håber derfor at det kan løse opgaven for mig.

Så er det store spørgsmål nu; hvad skal jeg vælge?

mine hjemmeside projekter varierer en del fra projekt til projekt, men primært beskæftiger jeg mig med virksomhedspræsentationssider (+) intranet(portaler), og sportsklubber med medlemsportal løsninger.

Det kan være der ligefrem skal bruges forskellige systemer til forskellige projekter?

Jeg har leget lidt med Concrete5 i aften, og er egentlig ret vild med den frontend editing løsning de har lavet, men jeg synes deres løsning er lidt begrænset sammen med deres community som heller ikke er vanvittigt stort - men frontend editing vil klart være at foretrække, set fra kundernes synspunkt, så det må være en "very nice to have". Men hvad er holdningen til Concrete5?

Ellers kender jeg kun til de store systemer såsom Drupal, Typo3 og Joomla, men har aldrig leget mere med nogle af disse, og jeg synes også deres editing virker lidt tung, når man nu har prøvet concrete5's lækre tilgang til at rette sider på..

jeg håber folk har nogle gode forslag samt lidt ord at sætte på deres valg :-)
Avatar billede leif Seniormester
18. marts 2010 - 08:33 #1
Jeg bruger selv og kender nogle stykker som laver løsninger baseret på CMSMadeSimple som har et hav af addon moduler.
Avatar billede -zonic- Nybegynder
18. marts 2010 - 08:55 #2
hej.. tak for dit svar.. kan du forklare lidt mere om hvordan det kører... arbejder man direkte på frontend, når man redigerer indhold på siderne?
Avatar billede KDF_mac Nybegynder
18. marts 2010 - 09:22 #3
Der findes også wordpress. Personligt har jeg väret glad for Joomla og dets udviklede system!
Avatar billede -zonic- Nybegynder
18. marts 2010 - 09:25 #4
jeg takker for endnu et svar... men jeg savner lidt et par pro's og evt. con's.. jeg kender jo godt til alle disse herlige systemer, men det hjælper mig ikke rigtigt når jeg bare får dem listet, men ikke får at vide hvad der er det gode ved at arbejde med dem... :-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
12. april 2010 - 18:09 #5
Hej Zonic.

Fik du foretaget et valg af CMS? Hvis ikke, så vil jeg anbefale Sitemagic CMS (http://www.sitemagic.dk).

Systemet er super brugervenligt, og tager kun få minutter at installere. Sitemagic's særlige styrke ligger i, at det er meget nemt at udvide med ny funktionalitet. Enten kan du hente en færdig udvidelse, eller lave din egen. Du kan også nemt tilpasse designet med design-skabeloner - disse er også nemme at lave, hvis du vil lave dit eget design.

Vi arbejder i øjeblikket på en ny udvidelse, der gør det muligt at ændre udseendet på hjemmesider baseret på Sitemagic CMS, uden behovet for at ændre i design-skabelonerne. Du kan se en kort demo her: http://www.youtube.com/watch?v=GyPKNKyAzAw

Jeg kan afgjort anbefale dig at prøve det. Der ligger også en online-demo på sitemagic.dk, som du kan prøve.

Held og lykke :)
Avatar billede -zonic- Nybegynder
26. maj 2010 - 15:26 #6
Hej,

sitemagic ligner et hjemmebrygget system hvis du spørger mig.. jeg tror ikke helt på skalerbarhed og fleksibilitet på det system...

Mit valg faldt på Concrete5 - jeg er virkelig imponeret af hvor kraftfuldt og fleksibelt det er. Vil sige at det er en skarp konkurrent til drupal / joomla når først deres community vokser sig lidt større. Det bedste er hvor let det er at udvikle til systemet, hvad enten man laver færdige moduler, eller bruger deres php block modul, hvor man direkte kan smide php kode på siden, og dermed lave sine egne scripts direkte på siden.. alt i alt et genialt system - det eneste jeg kan sætte en finger på er, at hastigheden ikke altid er helt i top, fordi frontend editing foregår via ajax... Men det er ikke noget der irriterer synderligt, og brugervenligheden gør det klart op for dette..!

Tak for indlæggene...
Avatar billede webcreator Nybegynder
30. maj 2010 - 14:11 #7
Hej Zonic.

Sitemagic CMS er bestemt skalerbart. Det er fuldstændig modulært, og nye moduler kan installeres, ganske simpelt ved at installere dem til en Extension folder. Det kan ikke blive nemmere.

Jeg vil anbefale dig at læse lidt mere om Sitemagic CMS (http://sitemagic.dk/Sammenligning.html), samt kigge i online-dokumentationen (http://sitemagic.org/dev) og i selve kildekoden. Du vil sikkert blive positivt overrasket.

Sitemagic CMS forsøger ikke at hamle op med de større CMS systemer - det er der ikke nok standard-funktionalitet til. Men hvis man kan leve med de moduler der findes nu, eller selv kan lave dem (hvilket er forholdsvis nemt), så er Sitemagic CMS absolut en god platform.
Avatar billede -zonic- Nybegynder
21. september 2010 - 19:42 #8
til mit projekt rækker sitemagic i hvertfald ikke.. synes faktisk både dokumentation og selve systemet virkede ret uprofessionelt, desværre... men tak for dit bud..! du får lidt point for dit svar, selvom det ikke blev det mit valg faldt på... håber det er i orden... jeg er i hvertfald glad for mit valg med www.concrete5.org og kan varmt anbefale det til alle der vil have et solidt cms system, hvor alt redigeres i front-end og er superlækkert at arbejde med!