Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 03:03 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Windows XP - sort skærm efter deaktivering af hardwareacceleration ?

Min computer begyndte at hakke i alt grafik, også under windows, så jeg installerede nye grafikkortdrivere. Det hjalp ikke. Jeg prøvede så at deaktivere hardwareacceleration på grafikkortet, og det hjalp en smule, men ikke nok.
Efter genstart af windows XP SP3 får jeg nu sort skærm efter windows opstartsbilledet. Jeg kan dog høre på lyden, at windows starter normalt op, bare uden billede på skærmen.
Hvis jeg prøver at starte op i fejlsikret tilstand eller VGA-tilstand er problemet det samme.
Jeg har også prøvet at montere et AGP grafikkort (standard har jeg kørt med integreret grafikkort), men heller ikke det har hjulpet.

Hvad kan man gøre i min situation. Jeg vil helst beholde programmer og filer, da jeg ikke har fået lavet backup ??
Avatar billede Jensen DK Novice
09. marts 2010 - 07:48 #1
Har du prøvet at boote op på XP installationsskiven?
Avatar billede callesen88 Nybegynder
09. marts 2010 - 07:48 #2
Hvilken bærbar er det du har?
Avatar billede Jensen DK Novice
09. marts 2010 - 07:50 #3
Det er en stationær.
Avatar billede callesen88 Nybegynder
09. marts 2010 - 08:07 #4
Her er måske et lille hint med noget recovery.

http://www.eksperten.dk/spm/839097
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 08:10 #5
Efter beskrivelsen bør du kunne starte op i fejlsikker tilstand (F8) og så lave en systemgendannelse
Avatar billede Jensen DK Novice
09. marts 2010 - 08:20 #6
Hvis du får bootet op på XP skiven, så udfør en reparer tast R anden gang du får muligheden, du mister kun nogen opdateringer men beholder dine billeder og dokumenter.
Avatar billede help2day Nybegynder
09. marts 2010 - 09:20 #7
kan du starte på i fejlsikret tilstand, kan du altid ændre din skærm opløsning eller fjern lige dine skærmkort driver.
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 10:28 #8
Hold da op, der er hurtig respons på ens indlæg herinde :-)

Jeg har desværre ikke mulighed for at starte op i fejlsikret tilstand, da skærmen også er sort der.

Det er en Pakard Bell stationær computer med Windows XP SP3.

Hvor meget mister man hvis man vælger at køre en rep. fra windows skiven. Hvordan med ens programmer, vil de virke bagefter og har man stadig sine emails i outlook express ?
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 10:32 #9
Lige en ting mere.

Jeg har ikke selv nogen Windows XP cd, da XP var præinstalleret på min computer. Jeg har kun en recovery disc, men den er jeg ikke interesseret i at bruge, da den jo sletter alt indhold.

Hvis jeg nu låner en andens Windows XP cd, kan den så bruges, eller skal det være den cd som passer sammen med den windows der er installeret ?
Avatar billede callesen88 Nybegynder
09. marts 2010 - 10:37 #10
prøv Try tapping either F11 or F12 on boot up,if the Packard Bell recovery partition is still there it should give you the option to use it.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 10:42 #11
Prøv at downloade / brænde og boote op på en live-cd f.eks www.helgec.dk/knoppix.html meld så tilbage hvordan det gik
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 10:45 #12
For lige at tjekke om det er en windows eller en hardwarefejl ??

Jeg tror faktisk allerede at jeg har en ubuntu live-cd liggende, den prøver jeg lige.
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 11:31 #13
Jeg brændte en Knoppix live-cd, og der er ingen problemer med at starte op på den.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 11:34 #14
Det havde jeg heller ikke regnet med, dit problem er helt sikkert at du skal ha den skide grafikdriver fjernet
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 11:42 #15
Nu er det ved at være langt tid siden jeg sådan for alvor har rodet med Windows XP, da jeg mest bruger Windows 7.

Jeg mener at kunne huske at man kan fjerne nogle bestemte filer i XP, så windows glemmer alt om driverne til grafikkortet. Men hvad er det nu lige man skal fjerne ?
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 12:40 #16
Jeg har nu prøvet at fjerne grafikkort oplysningerne inde fra Windows/inf/ mappen, men det hjalp heller ikke.

Jeg er tilbage ved, at jeg måske vil prøve at rep. windows fra windows cd'en, men hvilke konsekvenser får det ?
Avatar billede Jensen DK Novice
09. marts 2010 - 12:49 #17
Du kan bruge live cden til at hente det ud du ikke vil miste og så lave en reparer eller en ny installation, ved en rep mister du kun mp11 og div opdateringer fra windows update dem kan du hente igen.
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 12:52 #18
Vil alle andre programmer også virke efter en rep., og hvad med emails i outlook express ?
Avatar billede Jensen DK Novice
09. marts 2010 - 13:16 #19
Det er der alt sammen efter er reparer, men tag aligevel en bacup.
Rigtige mænd tager ikke bacup, de græder i stilhed.
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 13:50 #20
Det er ikke mig selv der til dagligt bruger computeren, så vil helst ikke slette noget på den.

Kan man bruge en anden windows xp cd til rep, end den der er brugt til at installere med, for det er en Pakard Bell recovery disc ?
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 13:59 #21
Jeg ville vælge at opdele harddisken med "gparted" som er et program der ligger på KNOPPIX - flyt dine nuværende data over på en anden partition (du kan bruge KNOPPIX) og lav så en ny installation på c-drevet dine recovery diske
Avatar billede Jensen DK Novice
09. marts 2010 - 15:08 #22
Du kan godt bruge en anden CD til at reparer med den skal bare være som den der installerede XP samt der skal være de samme SP pakker på.
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 15:20 #23
det vil sige at jeg kan ikke bruge en Windows XP SP2 cd til at rep en SP3 installation ?
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 16:44 #24
[Hvis du får bootet op på XP skiven, så udfør en reparer tast R anden gang du får muligheden, du mister kun nogen opdateringer men beholder dine billeder og dokumenter.]

Jeg er nu ved at prøve en reperation via windows cd'en, men hvornår under installationen af windows får man muligheden for reperation anden gang ??
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2010 - 19:16 #25
Reparation af Windows gøres på denne måde:http://spywareinfo.dk/index.htm#/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 19:20 #26
I punkt 10 får jeg ikke muligheden for at køre en reparation, men kan kun oprette og slette partitioner og installere.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 19:33 #27
"I punkt 10 får jeg ikke muligheden for at køre en reparation, men kan kun oprette og slette partitioner og installere. " Det gør du fordi at din installation er så corrupt at den ikke genkendes som en installation - tro mig jeg har rigtig svært ved at forstå hvorfor du slet ikke vil lytte til et godt råd
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 19:39 #28
[Af helgec: "I punkt 10 får jeg ikke muligheden for at køre en reparation, men kan kun oprette og slette partitioner og installere. " Det gør du fordi at din installation er så corrupt at den ikke genkendes som en installation - tro mig jeg har rigtig svært ved at forstå hvorfor du slet ikke vil lytte til et godt råd]

Det vil jeg skam også gerne, og jeg har da også kopieret alt indhold over på en anden partition. Problemet er at der ligger bunker af vigtige emails i Outlook Express, og jeg ved ikke hvordan jeg skal lave backup af dem. Derfor vil jeg helst ikke lave en ren installation, selvom det selvfølgelig er langt det nemmeste.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 19:41 #29
Hvis du har kopieret alt indholdet over så har du da også dine kære ven
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 19:42 #30
RETTELSE!!!! Hvis du har kopieret alt indholdet over så har du da også dine email kære ven
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 19:54 #31
Guide lavet af brugeren vejmand

Dine Outlook data ligger på C:\Documents and Settings\Ejer\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express.

Her ligger dine mails i .dbx filer, f.eks. Indbakke.dbx.

Disse .dbx filer kopierer du nu over i mappen C:\Documents and Settings\Ejer\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express på den nye disk.

Da de ligger der i forvejen vil den spørge om du vil erstatte disse filer, dertil svarer du "Ja", og næste gang du åbner Outlook Express er dine mails der.

Hvis du har modtaget mails på den nye som skal gemmes, kan du ikke bruge den netop beskrevne metode, da de i så fald vil blive slettet.

Så skal du i stedet importere mail fra den gamle disk:
Åbn Outlook Express -> Filer -> Importer -> Meddelelser -> Outlook Express 6 -> Importer fra lagringsmappe -> Brows frem til føromtalte mappe på den gamle disk.

25/07-2008 22:22:41    Dit adressekartorek findes her, det er en .wab fil:
C:\Documents and Settings\Ejer\Application Data\Microsoft\Address Book

Kopiér den fra den gamle disk til den nye, også her gælder at du skal overskrive en eksisterende fil.

Husk, du skal ha visning af skjulte filer og mapper slået til.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2010 - 19:55 #32
Hvor langt nåede du i #24 FØR du fortrød?????
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 20:06 #33
Til 220661

Jeg nåede til der hvor man normalt skal vælge R for rep. af windows partitionen, men muligheden var der ikke.

Til Helgec:

Skal man bare kopiere outlook express mappen tilbage i windows og overskrive, for at få mails tilbage eller hvordan ?

Jeg er ikke helt ekspert i det her :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2010 - 20:33 #34
Ja , som skrevet står
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
09. marts 2010 - 21:08 #35
Mange tak for alle jeres svar. Nu laver jeg en ren installation, og det bliver man jo nok også gladest for i længden.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2010 - 17:24 #36
Fik du det til at virke?
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
17. marts 2010 - 17:50 #37
Jeg fik en kammerat til at kigge på det. Via genoprettelseskonsollen fik han adgang til noget, hvor han gjorde et aller andet. Det endte med at der kom billede på igen, inde i windows. Derefter installerede han VIA chipsetdrivere til bundkortet, og efter en genstart kørte det hele igen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2010 - 18:28 #38
Fint. Du sørger lige for at lukke ikke?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-4
Avatar billede alstrup71 Nybegynder
17. marts 2010 - 21:30 #39
Jeg har fået løst problemet. Tak for alle de gode løsningsmuligheder I kom med.