Avatar billede mpd Nybegynder
01. marts 2010 - 11:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vedhæfte PDF-fil i Access 2007

Jeg har en formular, der ikke er bundet til noget.

Når formularen indlæses opdateres nogle felter med kundenavn og et anlægs_ID.

Jeg skal tilføje en medarbejder (ikke noget problem) og så skal jeg også tilføje en vedhæftet fil - typisk en PDF-fil. PDF-filen skal gemmes i databasen.

Access 2007 har en funktionalitet til at vedhæfte filer. jeg kan dog ikke få det til at fungere.

Jeg skal først vælge filen og derefter benytte en db.execute-variant til at gemme filen.

hvordan skal jeg sætte modulet op?
Avatar billede mugs Novice
01. marts 2010 - 11:57 #1
Jeg har ikke selv 2007 og kender således ikke den funktionalitet du omtaler. Jeg plejer at bruge denne kode:

Me.Kommandoknap28.HyperlinkAddress = Me.felt1

Hvor felt1 er et tekstfelt der indeholder adresse og filnavn på den fil der ønskes.

Men hvordan vil du få filen og en kunde / anlæg til at stemme overens, når din formular er ubundet?
Avatar billede mpd Nybegynder
01. marts 2010 - 12:11 #2
Jeg tager informationer om kunde og anlæg med fra en anden formular og har gemt dem som skjulte felter på den aktuelle formular.

Jeg ville bruge en string til a la nedenstående (findes i en anden formular):

strSQL = "INSERT INTO tblMedarbejdere (Navn, Adresse, Postnummer, Telefon , Mobil) "
    strSQL = strSQL & "VALUES('" & Me.txtNavn & "', '" & Me.txtAdresse & "', '" & Me.cboPostnr & "', '" & Me.txtTelefon & "', '" & Me.txtMobil & "');"

    db.Execute strSQL

Den skal selvfølgelig tilpasses og det er her min viden kommer til kort. Det kan også være, jeg skal lade være med at bruge ovenstående. Det vil dog nok så medføre, at jeg skal oprette en ny formular, hvor jeg kan vedhæfte filer til.

Tabellen, jeg skal indsætte data i hedder tblService.
Avatar billede mugs Novice
01. marts 2010 - 13:15 #3
Hvad er formålet med at have 2 formularer, hvorfor ikke blot have et felt i den første formular og indtast stien til .pdf filen der?
Avatar billede mpd Nybegynder
01. marts 2010 - 16:58 #4
Helt fint, men hvordan?
Avatar billede mugs Novice
01. marts 2010 - 17:15 #5
Den kommentar forstår jeg ikke helt.

Du skrev kl 12:11:11:

"informationer om kunde og anlæg med fra en anden formular"

disse informationer må jo have en tabel som grundlag. Jeg mener det nemmeste vil være, at du tiføjer en felt i tabellen og indtaster stien til den tilhørende .pdf fil her. Så vil filen jo blive tilknyttet kunden eller anlægget.
Avatar billede mpd Nybegynder
01. marts 2010 - 19:22 #6
Hej mugs

Undskyld, men jeg var pludselig lidt rundforvirret. Lad os lige vende tilbage til din indledende kommentar.

Jeg har vel brug for at bruge et activeX-oblekt til at udvælge filen, jeg vil tilknytte i stedet for at skrive stien. Det må kunne gøres nemmere.

Med din kode indlæser du vel også kun et hyperlink og ikke selve filen. Jeg vil gerne have, at selve filen ligger i databasen.
Avatar billede mugs Novice
01. marts 2010 - 19:29 #7
Det kan gøres nemmere end at indtaste stien. Du kan åbne stifinderen og blot vælge hvilken fil du vil have. Jeg har et eksempel - Blot læg din e-mail.

"Jeg vil gerne have, at selve filen ligger i databasen."

Nej - Du har allerede filen liggende, og det er således ikke nødvendigt at have den i db også. Og hvor stor er filen? Husk på, at Access kun kan handle en tekstboks på 255 karakterer og et notatfelt på 65000. Der er absolut INGEN grund til at lagre selve filen i Access.
Avatar billede mpd Nybegynder
01. marts 2010 - 19:32 #8
webmaster AT vmtf.dk
AT = @
Avatar billede mugs Novice
01. marts 2010 - 19:42 #9
Sendt.
Avatar billede mpd Nybegynder
01. marts 2010 - 20:27 #10
Det ser fint ud. Det bruger jeg i mit videre arbejde.

mange tak for hjælpen
Avatar billede mugs Novice
01. marts 2010 - 20:32 #11
Selv tak - Og tak for point.