Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 18:19 Der er 21 kommentarer

excel skabelon med menu forside

Hejsa

Har forsøgt at søge her på eksperten og forsøgt at stykke nogle forskellige svar sammen men det vil ikke, så nu opretter jeg et spørgsmål selv - beklager hvis det er en gentagelse...

Jeg har et regneark i excel (2003)
Mit ark heder "skabelon"
jeg skal bruge det til at holde styr på mit forbrug (penge :-) ) og har 3 forskellige kasser (kontant og 2 dankort)

Jeg vil gerne have en forside hvor der er en overskrift, Saldo på hver af de 3 "kasser"
Jeg har valgt at have ét ark pr. måned, så jeg vil gene have en knap på forsiden som man kan klikke på hvor der så blive spurgt om navn på måned der skal oprettes, herefter oprettes der et nyt ark med det navn man har indtastet og arket "skabelon" brugt som skabelon for det nye ark....
knappen skal nok også opdaterer forsiden så det er det ark man lige har oprettet der vises totalerne fra på forsiden, de totaler jeg vil have vist på forsiden ligger i felterne
C1, E1, G1, I1, J1

Evt. vil jeg gerne have overført slut saldi fra sidste måneds ark til det nye ark.... kan man evt. blive bedt om at vælge hviklket ark saldi skal trækkes fra når det nye oprettes.....

Punktet "evt." er ikke livs vigtigt, men kunen være en dejlig feature at have med :-)

Jeg vil give mange point for at få det løst så jeg ikke sider og bøvler med at oprette nyt ark hver måned, og sommetider glemme at kopiere og istedet  blot begynder at bruge skabelon arket...
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 18:50 #1
Du er velkommen til at sende et eksempel regneark, selvfølgelig uden følsomme data.
Adresse under profil.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 19:01 #2
mail sendt....
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 19:19 #3
Er modtaget.
Ser fint ud.
Det kan sikkert laves på en smart måde, som du beskriver :-)
Men mit forslag er at du fra start opretter 12 ark (et pr. mdr)
Og en forside.
Så kan det laves med formler frem og tilbage.

Og du undgår at skulle arbejde med makroer, og vælge dem til hver gang du åbner regne arket.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 19:32 #4
Lyder umidlbart fornuftigt, men vil gerne have det på den anden måde, så slipper jer jeg for at tænke ydderligere over det når der også er års skifte m.m.m.m.m.m

har du nogen forslag til noget af det jeg beskriver ?
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 19:41 #5
Jeg er i gang med et forslag.
Sender en mail, om lidt ;-)
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 20:37 #6
takker for forslag, men noget langt fra det jeg gerne ville have...
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 20:44 #7
Velbekomme.
Nej, mit forslag er nok for farligt ;-) da det jo nærmest er et buget skema.. he he
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 20:49 #8
ja de oplysninger der er på forsiden er egentlig gode nok, men nogle af dem har jeg ikke noget at bruge til på forsiden (så som total tal) men ved også at de meget nemt kan fjernes :-)

Mit "problem" er ved års skifte, så skal jeg igennem det hele igen, vil hellere have noget der kører "af sig selv" med de funktioner som jeg beskrev i første indlæg...
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 20:56 #9
Er det et stort problem at starte et nyt ark ved års skift?
Du har jo et "Tomt" ark du åbner og gemmer med årstal.
Og starte 1. januar med at overføre saldi på de 3 "Kasser".
Det var jo et hurtigt lavet forslag, skal selvfølgelig rettes til ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 21:07 #10
Hvordan virker denne formel =SUM(C89-D89) Er tomme celler?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 21:19 #11
hvor finder du den formel ? på hvilket ark ??
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 21:23 #12
Ark1 celle C1, E1, G1 og I1
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 21:24 #13
Du ønsker en forside.
Et 'Orginal' ark
et 'Aktuel mdr. ark'

Forside:
  3 'Kasser' vise saldo
  1 knap til at oprette et nyt mdr. ark
? Når nyt ark oprettes skal det gamle slettes eller gemmes.
? Totalerne fra forside indsættes på det nye mdr. ark.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 21:28 #14
ups, den skal selvf. hede c2-d2 osv.. der hen ad...

før havede jeg mine totaler i bunden (i række 89) *G*
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 21:31 #15
Ja jeg ønsker som d uskriver et "orginal ark" og et "månedens ark" når der skriftes måned SKAL den foriege måned gemmes under eks "januar 2010" (da jeg regner med at jeg selv navngier dem når det oprettes)
Og ja totalerne fra forsiden indsættes på række 5. med teksten "overført fra xxx" xxx = det arks navn der var forud for det netop oprettede... derfor ser jeg en mulighed i at der er en dropdown eller lign hvor man vælger hvilket ark der var/er det foregående
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 21:33 #16
Ja, det havde jeg gættet på;-)
Har lavet formeler i celle C89-D89 i det sendte ark.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 21:52 #17
"den foriege måned gemmes under eks "januar 2010"..."
Som fane eller Mappe?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 21:57 #18
som fane vil jeg tro... hvad er forskellen....
kan godt se at efter 2-3 år bliver det uendelig mange faner og et stort dokument...

Måske også vigtigt at når de gemmes som faner så ligger den forige måned forest i rækken, så de ligger i rækkefølgen
forside, aktuel måned, sidste måned, osv...
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 22:06 #19
Okay :-)

Jeg synes det er netop den løsning jeg har sendt til dig?
Skal selvfølgelig tilpasses, så det er som du ønsker.

Det du ønsker, er en programering, der kan lave det løbene som en slags program. Resultatet bliver det samme, bare ikke så "fanzy" ;-)
Mener ikke det er besvære værd at lave med makroer?
Tidsmæssigt og følgende fejl risiko.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
17. februar 2010 - 22:08 #20
okay, jeg gider bare ikke side med bøvlet hver måned eller hvert år og kopoiere disse ting....
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2010 - 22:17 #21
Jeg kan ikke følge dig?

Du skal taste data på mdr. fane.
Og kopier 5 celler en gang ved årsskift?
Kan det blive nemmere?