Avatar billede thomasmx Nybegynder
11. februar 2010 - 15:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

NAS uden RJ45

Hej
Jeg har en Synology 209J.

Den vil jeg gerne have placeret så langt væk som muligt (og så sikkert som muligt) - og gerne uden at trække et 20 meter langt RJ45 kabel for at koble den til min trådløse Linksys 54G router.

Præmis: Jeg har ikke brug for speciel hurtig performance.

Spm er om jeg
1. Kan nøjes med at placere NAS'en hvor der er et strømudtag og købe fx et access point der kobles til NAS'en med et RJ45 kabel - og således slippe for at trække kabler rundt i hele hytten....

2. Hvis ja, findes der et access point som evt kan nøjes med strøm fra USB udgangen på NAS'en... hvad gør man ikke for at slippe for alle de ledninger og transformatorer....

Pft
Thomas MX
Avatar billede thov Forsker
11. februar 2010 - 16:11 #1
USB porte er kun specificeret til 2,5W (5V og 500mA), så den kan ikke trække et AP.

Men hvorfor ikke bruge lysnettet til forbindelsen ?
En sende-adapter ved routeren (med RJ45 forbindelse), og modtager-adapter (Med RJ45 udtag) i stikproppen ved NAS'en - og så kører det hurtigere end en trådløs forbindelse (802.11g).
Avatar billede thomasmx Nybegynder
11. februar 2010 - 16:16 #2
Hej thov,

Det lyder lidt funky.
- jeg hørte lidt om sådan en løsning for et par år siden da det blev beskrevet som revolutionerende netværks tek... men har faktisk aldrig set en installation. Så er det overhovedet driftssikkert?
- hvad et et eksempel på adapter/pris

/Thmx
Avatar billede thov Forsker
11. februar 2010 - 16:44 #3
Det ser sådan ud http://www.secdatacom.dk/Default.aspx?ID=27&M=News&PID=19&NewsID=133

Her er et eksempel: http://www.broadbandbuyer.co.uk/Shop/ShopDetail.asp?ProductID=7236

Og endnu et: http://eldanmark.dk/edb_pc/pc_tilbehoer/netvaerk/amitech_homeplug_220_v_200_mbit_2_stk_1572_da.html

Det er nok prisen som forhindrer større udbredelse, men rækkevidden er større end med standard trådløst netværk.
Jeg vil tro, at også naboer/genboer kan fange signalet - faktiskt helt ud til den nærmeste fordelingstransformer.
Nå, der er kryptering, så det kan være det samme.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2010 - 17:18 #4
Nej, det kan naboerne ikke. Det virker kun indenfor samme sikring ude ved elmåleren.
Avatar billede thov Forsker
11. februar 2010 - 17:50 #5
What ?
Det er et overlejret højfrekvent signal. Sådan et bremses vel kun af HF fælder som har en frekvensafhængig impedans - som transformere (spoler) og kondensatorer.

Skulle der virkelig være indbygget en 'kortslutter' af alt over 50Hz, i målerskabet ?

Og hvis der var sådan en anordning, ville den jo også forhindre netværket i at fungere - eller hvad :-)

Jeg forestiller mig, at husets kobberledninger har direkte forbindelse til 'omverdenens' kobber - lige bortset fra sikringerne i målerskabet.
Avatar billede justrace Novice
11. februar 2010 - 18:04 #6
Jeg er ikke elektrikker, så du får kun den korte udgave: Signalet kan ikke kravle gennem måleren. :)

Hver sikring sidder på hver sin fase, og dem har man 3 af i et hus.
Avatar billede thov Forsker
11. februar 2010 - 18:18 #7
Ja, det kan du have ret i, for de få viklinger i måleren (Som inducerer hvirvelstrømmen, der får skiven til at rotere), er jo en slags transformer, og der kravler 20Mhz ikke igennem - kun 50Hz.

Men det skriver producenterne ikke noget om, kun f.eks. et dækket areal.
Her 30x30m http://www.overstock.com/Electronics/DIRECTV-tii-HNX-ET-HomePlug-Turbo-Ethernet-Bridge/4125012/product.html
Avatar billede thomasmx Nybegynder
13. december 2010 - 21:25 #8
lukkes