Avatar billede lbknudsen Praktikant
22. januar 2010 - 21:41 Der er 5 kommentarer

Windows 7 og XP

To bærbare - en med W7 og en med XP (begge Pro) - et netværkskabel sat i hver maskine (ingen router eller lignende), TCP sat op til hhv. 192.168.0.1 og 192.168.0.2, undermasken 255.255.255.0 - fuldstændig som det har været alle dage, indtil Vista/W7 dukkede op. Firewalls er slået fra, og der er delte mapper på begge maskiner.

Jeg kan pinge begge maskiner i DOS-prompt, og jeg kan finde W7 på XP-maskinen, men jeg kan ikke få adgang til den delte mappe fra XP-maskinen.
På W7-maskinen aner jeg der imod ikke, hvad jeg skal gøre, for at finde XP-maskinen i Stifinder.

I gamle dage (  ;-) ), når man satte to XP-maskiner sammen med ovenstående IP-adresser, så gik der lige 20 sekunder, så kunne begge maskiner ses på begge maskiner i Stifinderen.
Kan det ikke længere lade sig gøre (W7 vs XP)- jeg kan ikke finde "Vejledningen" på nettet - HJÆLP....
Avatar billede lzs Nybegynder
22. januar 2010 - 22:25 #1
Plejer man ikke at skulle bruge et krydskabel til det?
22. januar 2010 - 23:30 #2
på 192.168.0.1 PC'en:
[Start][Kør]
\\192.168.0.2

---

på 192.168.0.2 PC'en:
[Start][Kør]
\\192.168.0.1

---

Kan de så ???
Avatar billede lbknudsen Praktikant
23. januar 2010 - 18:22 #3
-> karise: W7 maskinen finder fint og får adgang til den delte mappe på XP maskinen - sådan!!!, men det virker ikke den anden vej. Fejlmeddelsen melder om brugerrettigheder - jeg har forsøgt at gøre forbindelsen privat og ikke offentlig, men får ikke lov (jeg er admin på maskinen). Har efterfølgende rettet de offentlige indstillinger, så der gives tilladelse til læsning af andre, men stadigvæk et stort NOGO. W7 maskinen viser både sig selv og XP under netværk, så den er "synlig" bare ikke for XP maskinen.
Har du andre gode forslag?

lzs-> Kablet er selvfølgeig et krydskabel :-)
23. januar 2010 - 18:47 #4
I Vista: Når man skal "Dele" en given mappe er der flere muligheder under [Advanceret]... prøv at kigge der omkring...
Det måtte jeg her for nylig gøre i en lignende opstilling...
Avatar billede lbknudsen Praktikant
24. januar 2010 - 08:30 #5
Jeg har været derinde, men jeg tager lige endnu en kigger - jeg syntes ikke, de nye styresystemer er blevet forbedret på dette punkt, eller også har jeg bare ikke fundet det rigtige sted at læse om det.