Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
17. januar 2010 - 16:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til matematik... - optimering

Hjælp mig med denne opgave
Overflade arealet af en cylinderen skal være 800 cm^2
med denne bagrund skal du bestemme cylinderens radius r og højde h..

800 = 2*(π*r^2) + 2*π*h

please hjælp..
h skal isoleres og efterfølgende sættes ind i ligningen ovenfor ^, men det har jeg problemer med. Bagefter skal
den skal forkortes helt ned til noget som kan differantieres..
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2010 - 18:58 #1
Hej

Du mangler en oplysning.
Hvad er det, der skal optimeres til? Skal fx rumfanget være mindst eller størst muligt, eller hvad er det? Der må stå en yderligere oplysning i din opgave.

  // Steeven
Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
17. januar 2010 - 19:14 #2
rumfanget skal være størst muligt ;D sorry
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2010 - 19:40 #3
Ok.

Så stiller du en formel op for overfladearealet, hvilket du har gjort, og for rumfanget:

Overfladeareal:
O = 2*(pi*r^2) + 2*pi*h

Rumfang:
V = pi*r^2*h

Overfladearealet får du oplyst:
800 = 2*(pi*r^2) + 2*pi*h

I denne ligning isolerer du h, hvilket ikke er noget problem (specielt ikke med et matematikprogram).
800 = 2*(pi*r^2) + 2*pi*h  =>
800 - 2*(pi*r^2) = 2*pi*h  =>
(800 - 2*(pi*r^2)) / 2*pi = h

Dette h indsætter du herefter i din formel for rumfang V. Dermed har du nemlig kun r tilbage i formlen, så formlen kommer til at blive rumfanget som funktion af r:
V(r)

Denne nye formel differentierer du:
V'(r)

Derefter sætter du differentialkvotienten lig nul og finder r, som jo er den eneste ubekendte tilbage:
V'(r)=0
r = ??

Og hermed har du udregnet r. For at udregne h går du tilbage til din formel, hvor du har isoleret h, og indsætter din værdi for r.
Og hermed har du udregnet både h og r!
Hvis du skal være helt sikker på, at det rent faktisk er det maksimale rumfang, du finder frem til, så tag et kig på grafen for V(r) i et grafregnerprogram. Her vil grafen helt sikkert have et tydeligt toppunkt, som er det øvre maksimum, og det er netop dette rumfang, som du skal nå frem til.
Vil du vide, hvad dette rumfang er, så indsætter du blot dit fundne r i formlen for V(r).

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2010 - 19:46 #4
Din fundne formel for overfladearealet, som jeg har brugt i forklaringen, er ikke korrekt!
Du skal bruge denne i stedet:

O = 2*(pi*r^2) + 2*pi*r*h

  // Steeven