Avatar billede jknielsen Nybegynder
05. januar 2010 - 15:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Navigator 3.56.a ikke læseadgang til funktion Regnskab

Er der nogen der kan hjælpe mig med at komme ind på min gamle Navigator 3.56.A ... Jeg har en database til at være på en gammel bærbar PC hvor jeg i databasen har oprettet 120 adresser på nogle gamle skolekammerater. Nu er det så lige det at jeg ikke længere kan komme ind på databasen.. Når jeg skriver min adgangskode der tilhører mit gamle brugernavn får jeg at vide at der ikke er læseadgang til funktion regnskab. og jeg skal have tilladelse af en superbruger... der har ikke været andre end mig... hvad er sket?
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2010 - 16:06 #1
Det tyder på at den BrugerId du logger på med, ikke er oprettet som superbruger.

Navision er sådan indrettet, at der skal være en superbruger oprettet, derfor må du have en anden BrugerId der er oprettet som superbruger.

Test evt ved at gå ind i Startmenuen og gå ind i Brugere.
Hvis du her kan se følgende kolonner: BrugerID, AdgangsKode, Super, Rettigheder ligesom mfl. så bruger du en BrugerID, der er oprettet som superbruger.

Kan du kun se de 2 første kolonner, så er du ikke superbruger.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2010 - 14:57 #2
Du er desværre nødt til at få fat i superbruger ID'et, da du ellers ikke kommer ind i databasen.

Navision havde tidligere mulighed for at låse databasen op, men da supporten til versionen er ophørt for længst og Navision i mellemtiden er solgt til Microsoft, så er det ikke længere muligt.

Jeg har ikke hørt om andre, der kan knække koden. Desværre!
Avatar billede cpfrande Nybegynder
11. januar 2010 - 14:14 #3
Hvis du har en sikkerhedskopi af databasen kan du indlæse den i en ny ren database. Så kan du blot undlade at læse "Data fælles for alle regnskaber" ind og så vil du ha' adgang til disse data.

Det kræver selvf. blot du faktisk har en sådan sikkerhedskopi - ellers hjælper det jo intet.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2010 - 15:00 #4
Det kan desværre ikke før version Navision Financials 1.0 og frem til i dag.

I den gamle dos version (3.56) er dette desværre ikke muligt!
Avatar billede cpfrande Nybegynder
11. januar 2010 - 15:41 #5
Okey, ja, det var jeg selvfølgelig ikke lige opmærksom på.

Det er en meget uheldig situation, som du er havnet i, jknielsen, men der er vidst ikke så meget at gøre ved det.
Avatar billede jknielsen Nybegynder
12. januar 2010 - 20:47 #6
Jeg er superbruger og det er det samme brugernavn og login kode som jeg kan bruge endnu, til et andet regnskab på samme PC (der er bare ikke de 120 adresser) men jeg kan godt se at programmet ikke vil have jeg er superbruger men min kones (bogholder) brugernavn og den øvrige personales brugernavn og login giver samme resultat... (Jeg har solgt firmaet regnskabet stammer fra og den nye ejer har slettet flere "debitor grupper")  MEN OK... Jeg kan forstå at der ikke er meget at gøre... Jeg vil så se om jeg kan få fremskaffet en Tape streamer og finde den gamle sikkerhedskopi i pengeskabet...MEN ER DER EN DER FINDER DE VISE STEN SÅ VIL DET VÆRE RIGTIG FINT OG MEGET NEMMERE FOR MIG.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2010 - 07:56 #7
Det lyder lidt mystisk det hele.
Jeg tror ikke vi kommer videre via skriv til hinanden.

Du kunne få dig forhandler til at se på det med "egne" øjne ellers kan jeg.
Avatar billede jknielsen Nybegynder
18. august 2010 - 15:21 #8
Jeg lukker spørgsmålet.. Har fundet en løsning.. Løsningen var at jeg fandt en gammel kalender hvor jeg havde skrevet password op.