Avatar billede petert Forsker
04. januar 2010 - 09:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skifte til større HD

Hej Alle
Jeg skal skifte en HD ud på en
  Model-id: MacBook2,1
  Processornavn: Intel Core 2 Duo
  Processorhastighed: 2 GHz
som kører SNOW-Leopard.
Er der nogle der kan give en guide til, hvordan jeg gør dette.
Jeg tænker ikke på hardware, kun software, mht sikkerhedskopi og opstart på en ny HD.
MVH
Petert
Avatar billede drenriza Nybegynder
04. januar 2010 - 11:17 #1
Sæt 2 hdd i maskinen (1 primær og 1 sekundær) og simple kopier over.

Dette kan gøres med en live cd(hierens boot cd, som er gratis download) eller i en terminal.

Eksemple: dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

if=/dev/sda er hvor man ville kopier data fra, dette skal være /dev/navnet på ens harddisk.
of=/dev/sdb er hvor man ville placere det man kopier (en anden harddisk). /dev/harddisk navn.

bagefter kan du så rette partitioner til, i størrelser.
håber det hjælper.
Avatar billede petert Forsker
04. januar 2010 - 18:04 #2
Jeg har en adapter (easay IDE )hvor man kan sætte en HD i den ene ende og til et usb stik.Jeg bruger den til min pc.
Kan man sætte den nye HD til en mac via denne og usb stikket, og kører full backup og derefter bytte diskene rent mekanisk ud.?
Et andet spørgsmål er
Jeg skal på den nye Hd kører Snow-Leopard + Windows skal man lave noget specielt mht.partioner og ligende når jeg skal kører bekke styretystemer.?
Kan jeg lave nye partioner efter jeg har fået den nye HD op og køre?
MVH
Petert
Avatar billede drenriza Nybegynder
04. januar 2010 - 20:22 #3
Jeg har ikke god erafaring med at tage en sikkerheds kopi af en komplet harddisk med nogen form for usb enheder.

Jeg ville sætte dem direkte til et bundkort med 2 ide connectore og køre koden eller en live cd til at tage en kopi.

Når du har lavet din partition og installeret OS x, så har apple et program til at installere og køre windows. Som virker rigtig godt.

Ja man kan godt lave nye partitioner eller increase/decrease eksisterende partitioner.
Avatar billede petert Forsker
05. januar 2010 - 10:12 #4
Jeg kender ikke så meget til macbook mest til pc.Jeg skal hjælpe en ven i næste uge så jeg har heller ikke maskinen fysisk her ved mig nu.
Men er der mulighed for at sætte 2 HD til en macbook som beskrevet ovenfor.?
/Petert
Avatar billede drenriza Nybegynder
05. januar 2010 - 13:41 #5
hvad for en mac book er det helt præcist?,

ellers kan du snildt sætte de 2 hd i en stationær.
Avatar billede petert Forsker
05. januar 2010 - 13:52 #6
Det er en
Model-id: MacBook2,1
  Processornavn: Intel Core 2 Duo
  Processorhastighed: 2 GHz
som kører SNOW-Leopard.
Bærebar
Avatar billede petert Forsker
20. januar 2010 - 20:38 #7
Hej Alle læg et svar så vi kan lukke dette
MVH
Petert
Avatar billede petert Forsker
09. juli 2010 - 14:30 #8
Svar