Avatar billede freesite Nybegynder
25. december 2009 - 09:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Online photo album

Arbejder med en side som bruges af en del brugere, overvejer i den forbindelse at udvikle et photo album, hvor man kan få vist sine billeder. Billederne vil ikke ligge på min server men være placeret på andre servere, og jeg bruger så URL-adressen for visning af billederne. (Denne vil så være gemt i databasen).

Jeg vil i den forbindelse lige høre om der er nogle som kan bekræftige mig i at når internet browsere henter HTML indhold, hentes indholdet som tag mv. først og billeder hentes så diretke fra de servere som URL-adressen peger på, så data-trafik for billederne ikke berøre min server.

Videre vil jeg lige høre om der findes et HTML-tag som definere at et billede skal hentes i komprimeret format, for thrumbnails. Jeg har dog ikke stødt på sådanne tag selv. Ved det er muligt at komprimere billeder via PHP, men så er jeg jo tvunget til hente dem over på serveren først.

Håber der er nogle som kan hjælpe.
Avatar billede repox Seniormester
25. december 2009 - 12:26 #1
Billeder hentet et andet sted end fra din server, vil ikke påvirke din trafiks datamængde.

Det er billedet der afgør om det er komprimeret eller ej; det er ikke noget som du med HTML kan påvirke.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. december 2009 - 13:19 #2
Kan det passe du tænker på gz komprimering ?
Man kan netop sætte en server op, så den automatisk vil sende data komprimeret, hvis altså browseren giver udtryk for den supportere det.

Tror det er noget i stil med:
http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mod_deflate.html
Det er dog ikke noget jeg har arbejdet med, så mere info kan jeg ikke give.
Avatar billede freesite Nybegynder
25. december 2009 - 14:40 #3
Hej repox, nej det mente jeg også nok. tak for hjælpen. Smid lige et svar så lukker jeg denne tråd.
Avatar billede freesite Nybegynder
25. december 2009 - 14:46 #4
Hej jakobdo

Nej tænkte egentlig på GD image functions i php, men det ser da afgjort interessant ud det du henviser til.
Avatar billede repox Seniormester
25. december 2009 - 15:24 #5
Du fik et svar her.