Avatar billede repox Seniormester
24. december 2009 - 11:43 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

"Point ude" label i post #0

Jeg synes tidligere det var sådan at når brugerinformationerne for post #0 i et oprettet spørgsmål indeholdte en label der angav hvor mange point brugeren havde ude samtidig?

Ikke desto mindre, så vil jeg gerne foreslå at det er noget som bliver indført.

Der er mange gode grunde til at gøre det.
Et par af dem ville være at det ville hjælpe brugeren selv til at få nedbragt antallet af åbne spørgsmål, idet at det er så synligt at man ikke får lukket sine spørgsmål, og dermed vil det også øge de hjælpende brugeres motivation til at besvare åbne spørgsmål, hvis det fremgår at OP ikke er useriøs omkring brugen af eksperten.dk.

Jeg er åben for debat om forslaget?
24. december 2009 - 12:20 #1
Repox, den ide stoetter jeg.  Jeg goer selv det at jeg naar jeg ser et spoergsmaal der interesserer mig kigger efter hvor mange points spoergeren har ude.  Er det mere end 1000 points saa skipper jeg det med det samme.  Det er for at formindske sandsynligheden for blive haengende i et uafsluttet spoergsmaal.  Det haender, for eksempel hvis efter nogen tid ingen andre har svaret, at jeg goer spoergeren opmaerksom paa at jeg ville kunne komme op med et svar hvis han foerst lukker de gamle spoergsmaal.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. december 2009 - 12:38 #2
Det er en fin ide, det er for tit man er udsat for en nasser, det bliver nemmere at undgå at bruge tid på dem som man aligevel ikke får point af, de bruger altid undskyldningen , jeg kan ikke finde ud af at give point, men de kan godt finde ud af at melde sig ind i E, og stille spørgsmål.
24. december 2009 - 13:14 #3
Jeg har ikke selv vaeret ude for brugere der siger at de ikke kan finde ud af at give points (i de tilfaelde hvor brugeren har erkendt at der er et brugbart svar.) Men i flere tilfaelde hvor jeg har opfordret en bruger til at lukke spoergsmaal har brugeren spurgt hvordan man lukker spoergsmaal.  Det tager jeg altid serioest og giver en forklaring og henviser til og kopierer det relevante udsnit af FAQ.  For det er godt nok tosset at hvis en bruger ikke har faaet brugbare svar (eller svar overhovedet) til et spoergsmaal og heller ikke selv har fundet en loesning han kan berette om saa skal brugeren oprette et tomt spoergsmaal og acceptere det.  Jeg ville da skamme mig hvis jeg lavede, for eksempel, et onlinesystem til at bestille pizza saaledes at hvis en kunde logger paa men ikke finder nogen pizza efter deres smag saa skal kunden udfylde en blanko bestillingsform for at kunne slippe ud igen.  Hvis vi faar vores admins til at foelge repox's forslag saa boer det naeste trin vaere at de goer det smartere at lukke deres aabne spoergsmaal.
Avatar billede repox Seniormester
24. december 2009 - 13:49 #4
Generelt synes jeg ikke fremgangsmåden til at lukke spørgsmål er for indviklet - det har jo fungeret fint længe med udførlige faq's der forklarer de funktionelle aspekter på eksperten.dk

Udover den åbenlyse fordel i at kunne skelne mellem snyltere og seriøse brugere, i forhold til at straks kunne se udestående point, så er det også værd at bemærke at de aktive og seriøse brugere her rent faktisk går meget op i det.
At få det synliggjort er jeg helt sikker på vil øge deltagelysten.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2009 - 14:31 #5
Nu er det ikke kun de point der ligger ude der er problemet. Når man henvender sig, kan man godt få nogle næsvise bemærkninger tilbage.
Derfor synes jeg, at hvis der er blevet givet en opfordring til at få orden på sine spm, så må skal man ikke hjælpe før der er kommet orden på de gamle spm. Jeg gør det i hvertfald ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. december 2009 - 15:16 #6
Jeg støtter også forslaget, selv om jeg ville foretrække en
løsning, hvorefter, det kun var muligt at have 3. spørgsmål
åbne. D.v.s. hvis spørgeren ville oprette et 4. spørgsmål, var
han/hun nød til først at lukke et af de 3 andre.
Men ok, det er da altid noget, at man umiddelbart kan se hvor
mange point en spørger har ude.
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2009 - 15:33 #7
Jeg kan godt se problemet og alligevel ikke.

Vi er ret gode til at holde Selvjustits på dette område uden at Admin blander sig.

Der er nye brugere som kun har ét spørgsmål og så er de ude. Så er der dem som konsekvent mangler respekt og dem finder vi hurtigt.

Men det er helt rigtigt, at man burde snydenemt kunne se en brugers udepoints og derved få et overblik uden at man skal til at grave sig ned deres regnskab.

Jeg kan også følge fornemmelsen af en ubesvaret tråd, men ok! så er det heller ikke være :-)

Andre forums klare sig fint uden points.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. december 2009 - 15:48 #8
som 220661 er inde på så er det ikke bare et spørgsmål om point.
Og for mit vedkommende slet ikke. For min skyld kan de godt skrotte
point systemet.
Nej det handler om, at når jeg bruger min tid, i et forsøg på at
hjælpe en spørger, og han/hun så ikke gider lukke spørgsmålet, så
oplever jeg det som en uforskammedhed. Eller sagt på en anden måde:
Jeg vil ikke pisses på!
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2009 - 16:06 #9
off-line: Seriøst, du bør ikke lægge dine skabs-føleser på en hylle :-)

Der er ingen som "pisser" på dig, det er uvidenhed eller mangel på respekt
Avatar billede repox Seniormester
24. december 2009 - 16:10 #10
Jeg synes heller ikke pointene er magneten her - i princippet har pointene en lav kvalitet set i forhold til hvordan den enkelte bruger vurderer sværhedsgraden af sit spørgsmål; alt for ofte oplever man spørgsmål vurderet til en værdi mellem 100  og 200 point, som er voldsomt overvurderet.

Alternativt kunne man angive antal åbne spørgsmål, hvis det vil virke mere retvisende? Tre spørgsmål á 200 point stykket kan jo se ud af meget, mens 10 spørgsmål á 60 point ser ud af det samme på trods af de er fordelt på flere ulukkede spørgsmål.
25. december 2009 - 06:30 #11
Men hvis et system med at vise udestaaende points som foreslaaet af repox bliver indfoert saa maa Eksperten soerge for at det viser korrekt.  Ellers kan det blive mere vildledende end vejledede.  Her er et aktuelt eksempel.  Jeg skrev og foreslog en bruger der havde cirka 1500 points udestaaende at han skulle lukke sine gamle spoergsmaal og at jeg derefter kunne gaa i gang med hans spoergsmaal.  Han lukkede saa for cirka 1000 points spoergsmaal.  Men hans profil viste uaendret 1500 points udestaaende (jeg dykkede ned i hans oprettede spoergsmaal for at checke at de var lukkede.)  Foerst nu mindst 24 timer senere viser hans profil korrekt de udestaaende points.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2009 - 15:57 #12
E cacher tilsyneladende lidt agressivt. Men det synes jeg ikke er noget problem. I det konkrete tilfælde har han haft de point ude, formentligt i mange måneder/år - så burde det ikke være et problem at status først opdateres efter nogle timer.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. december 2009 - 15:14 #13
Der kan være lidt forsinkelse på point ja. En af de ting vi arbejder med at en reminder der beder folk om at lukke - til at supplere det gode arbejde som E-folk gør når de minder folk om at lukke deres spm.
Avatar billede repox Seniormester
28. december 2009 - 18:11 #14
Men trådens oprindelige emne taget i betragtning, hvad er så E's syn på det?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. december 2009 - 22:17 #15
den umiddelbare holdning er at det ikke skal fremgå i selve den nye tråd da det vil putte endnu flere informationer ind i feltet.

Men det kunne være en ide at putte det i den enkelte bruges offentlige profil. Som et supplement til hans åbne spørgsmål.
29. december 2009 - 06:45 #16
(Hvorfor omtales det altid som HAN ? Det kan jo også være en HUN ! *S*)
07. januar 2010 - 07:48 #17
repox, du fik en del indlaeg og gennemgaaende stoette, undtagen fra co-admin.

Og saa kan du maaske sige at jeg er for ivrig, men nu da aktiviteten paa traaden har ebbet ud haaber jeg at traaden lukkes.  Saa er der det mindre aabne spoergsmaal i min liste af indlaeg.
Avatar billede repox Seniormester
07. januar 2010 - 07:52 #18
#17.
Ganske enig - jeg håbede måske lidt på at aktiviteten i tråden havde været større, men det indikerer måske også blot at forslaget kun har værdi for et mindretal på eksperten.dk.

Jeg lukker hermed tråden.