Avatar billede swende Nybegynder
20. december 2009 - 21:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm, larmende blæser

Hej allesammen.

Jeg har lige haft min pc til rep. hvor jeg så måtte købe ny PSU og grafikkort. Det blev til en Corsair VX 550 Watt PSU og et Radeon 5850HD grafikkort.

Nu har jeg så samlet det hele, og har en irriterende situation. Nogle gange vil min skærm ikke tænde, men pc'en tænder. Blæseren, tror det er på grafikkortet, bliver meget kraftig og der sker intet. Når jeg så tager en RAM-blok ud af dens socket, sætter den i en anden socket, tænder, og sætter den tilbage igen, så virker det hele. Og så larmer blæseren heller ikke.

Dette gider jeg dog ikke at gøre hver evig eneste gang, så kan nogen evt. hjælpe mig med at lokalisere problemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2009 - 00:42 #1
Tror måske der er noget galt med dit bundkort. Prøv ved næste opstart at tage strømmen af computeren og trykke på startknappen i 10 sek, så spænding forsvinder på bundkortet. Sæt så kablet i og tænd på normal vis. Starter den så normalt?
Avatar billede swende Nybegynder
21. december 2009 - 08:19 #2
Det må jeg lige prøve når jeg kommer hjem fra jobbet. Dog er mit bundkort lige blevet tjekket af en fagmand, da jeg i starten troede at det var det som var gået. Det var så mit gamle grafikkort og psu'en.
Bundkortet er også kun nogle måneder gammel.
Men jeg giver lige besked senere om det hjælper.
Avatar billede swende Nybegynder
21. december 2009 - 22:47 #3
Den gør det nogle gange, men ikke altid. Først så starter blæseren voldsomt op, men daler så i hastighed og så tænder det hele op.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2009 - 08:54 #4
Når den gør det, så prøv at fjerne strøåmstikket bagpå, og hold knappen inde i 10 sek. Tror måske det kan være komponenter der ikke slipper strømmen når den bliver lukket ned.
Avatar billede swende Nybegynder
22. december 2009 - 21:37 #5
Det hjælper faktisk nogle gange at gøre dette. Er der noget som jeg kan gøre for at det ikke skal være normen når jeg skal tænde den?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2009 - 08:24 #6
Jeg tror det er slidte "udtørrede" komponenter på bundkortet, der ikke opfører sig korrekt. Min bror havde også sådan en computer, og der skull man trække stikket ud til harddisken for at få bundkortet vågnet. Hvorfor ved jeg ikke, men man bliver hurtigt træt af at skulle lave disse små tricks, så det endte da også med han købte en anden computer. Som du beskriver kunne det godt være komponenter der styrer adgangen til dine ram der har problemer. En tjek af dine ram havde ikke været en dårlig ide, men jeg tror det er bundkortet.
http://hcidesign.com/memtest/
Avatar billede swende Nybegynder
23. december 2009 - 08:39 #7
Tusinde tak for din hjælp og ikke mindst din tid. Jeg vil tage ned til forretningen og få bundkortet tjekket, samt teste mine ram.

Giv gerne lige et svar, så du kan få nogle velfortjente point.

Rigtig god jul.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2009 - 08:44 #8
Svar kommer her. Du må også have en god jul.