Avatar billede Oleziba Nybegynder
17. december 2009 - 18:19 Der er 5 kommentarer

Diskoteksanlæg på båd (strømforbrug)

HEj Eksperter,

Jeg skal til Kroatien til sommer og i den forbindelse skal jeg bruge et portabelt anlæg. Anlægget er inkl. mixer/lys/højttalere/forstærker/2cd afspillere mv.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg bør drive dette anlæg ifht til Strøm. Anlægget skal placeres på en helt normal sejlbåd, hvor der er 12v udgang. Jeg tvivler dog på, at dette 12v stik kan drive hele anlægget (selvom båden er tændt). Hvor stor en generator jeg skal have med, og hvordan jeg finder ud af det, hvis det ikke lige er til at sige? Det er meget vigtigt for mig, at det hele virker hele vejen igennem (7 dage).

Hvis der er andre løsninger end generator + stort diskoteksanlæg er jeg åben overfor forslag. Jeg har overvejet et logetech 2.1 anlæg, + ipod, men så kan vi bare ikke mixe - men det er selvfølgelig en del billigere.

Håber på lidt hjælp til dette lidt unormale spørgsmål...
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2009 - 19:02 #1
se på http://www.cadaudio.dk/pwmmoduler_div.htm
B&O Icepower
et stk i hver højttaler giver rigelig (!) effekt.

miks laver du med software på en bærbar pc
http://www.magix.com/da-dk/se/mp3-maker/?partnerid=9009&AffiliateID=2&et_cid=6&et_lid=661742&et_sub=dk_mgx_main_204clc_rest&gclid=CNHy3KiG3p4CFVBd4wodTC6EIA
og et enkelt cd-drev til evt indlæsning af nye skiver.

Så er der lyset - det ved jeg intet om.
Avatar billede Oleziba Nybegynder
17. december 2009 - 20:00 #2
Hvad kan de der pwn forstærkere? Er det nogen der gør, at man ikke skal bruge strøm eller hvad? Eller er det nogen der gør, at man kan køre højttalerne direkte på computeren?

Jeg forstår ikke, hvordan det ellers svarer på mit strøm-spørgsmål?

PS. jeg forstår mig ikke så meget på teknik!
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2009 - 20:30 #3
b&o icepower er en forstærker-teknologi, der ikke giver nogen væsentlig spildvarme. Alle de 'gamle' forstærkere har jo store køle-gitre - dem skal man ikke bruge her, da al effekt går til lyd.
Men en 250w forstærker skal minimum bruge (ved 12V) 250/12 = 21A
det er meget, at trække fra en båd - specielt, hvis du har 2 eller 4 højttalere på fuld skrue - så jeg ville foreslå 4 stk http://pmd.varta-automotive.com/pmd2/showBatterieDetail.do;jsessionid=47A412CF2EF9EC4091FE5E08E9E2377B?ArtikelNr=5959010853332 (dvs 1 pr højttaler)
Du kan oplade disse i løbet af 'off-tiden' fra land-strøm og så køre ca 4½ time (95Ah er 21 A/time i fire timer (84) og en slat). Du kan ikke bruge 4*250w højttalere på fuld skrue - så du vil nok køre fx 4*60w - det giver så ikke 4½ time, men 18 timers drift.
Højttalere skal - via b&o-dimsen - bare kobles til lydkortet på den bærbare (som jo også har strøm til sig selv)

Du skal nok have en el-mand til at sætte det sammen for dig - også for at få dimensioneret ledninger korrekt - du skal jo ikke sætte ild til båden.
Avatar billede Oleziba Nybegynder
17. december 2009 - 21:05 #4
Tak, meget brugbart svar. Vi kommer dog ikke til at ligge for landstrøm da prisen for dette nemt runder 1000 kr. for en overnatning... Derfor tænker vi på generatoren, men den kan vel ligeså godt bruges som batterierne? Jeg satser på at medbrinde 2 stk.300-500 watt højttalere med indbygget bass/diskant. Det er blot disse jeg skal kunne trække. Så skal jeg vel blot investere i en lignende forstærker (i boks), som så sættes til højttaleren, og forstærkeren til computeren (som også kører på generatorstrøm)..

Eller er det helt hul i hovedet
Avatar billede claes57 Ekspert
18. december 2009 - 10:33 #5
hvis du sætter b&o icepower i højttalerne, så skal du ikke bruge andet til at forstærke. Vælg højttalere med lav driftseffekt - så spiller de højere med mindre forstærkning, og sparer derfor strøm.
Det kan skibets generator fint trække, inkl en pc til at mikse på.
Med 2 * b&o icepower bruger du maksimalt 2*250Wh = 500Wh og de fleste generatorer til småbåde laver 2000-4000Wh - større skibe, større generatorer.