Avatar billede arlo Nybegynder
17. december 2009 - 17:03 Der er 10 kommentarer

Generelt viden om Microsoft programmmering

Hej Experten

Jeg ville gerne i gang med at lærer at programmere indenfor Microsoft platformen.

Generelt ville jeg gerne kode programmer samt hjemmesider hvilken sprog kan i anbefale.

Hvad er forskellen på

VB.NET
C#
ASP.NET
LINQ

Jeg har visual studio 2008, kan i anbefale nogle danske bøger eller gode engelske og let forståelige bøger.

Lad mig hører fra jer..
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2009 - 17:24 #1
De er ikke sammenlignelige.

.NET som platform
C# eller VB.NET som programmerings sprog
ASP.NET web forms eller ASP.NET MVC som web framework
data reader eller typed data set eller entity framework (med LINQ) eller NHibernate (med LINQ) for database tilgang
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2009 - 17:25 #2
Jeg vil nok anbefale dig:
- C# fremfor VB.NET
- at du laerer baade ASP.NET web forms og ASP.NET MVC
- at du laerer baade data reader og entity framework, men holder dig lang vaek fra data set (jeg vil generelt anbefale NHibernate, men ikk til at starte med)
Avatar billede arlo Nybegynder
17. december 2009 - 17:29 #3
Hej Igen

Hvad kan man lave med C# kan man lave hjemmesider med C#?.

Det jeg ville udvikle er eksempel vis en side som experten.dk - med login forum database?.

Hvad er det bedste for mig at starte på.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2009 - 17:34 #4
ASP.NET (baade web forms og MVC) er et web framework.

Koden skrives i et programmerimng sprog. Typisk C# eller VB.NET.

Saa ja - det er meget normalt at bruge C# til web applikationer.

Men C# kan ogsaa bruges til andre typer appliaktioner.
Avatar billede arlo Nybegynder
17. december 2009 - 18:01 #5
Hej Arne

Rigtigt godt svar - og brugbar.

Du siger ASP.NET er et webframwork dvs det er bare et navn og underliggende ligger C# er det sådan jeg skal forstå det.

Kender du nogle gode bøger - som jeg kan lærer en masse af?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2009 - 18:31 #6
ASP.NET er ikke bare et navn. Det indeholder et stort bibliotek af klasser, et template system, diverse tools etc.. Men koden kan skrives i C#.

Der er skrevet masser af boeger om .NET - bl.a. udgiver forlaget Wrox en del af slagsen.
Avatar billede arlo Nybegynder
17. december 2009 - 18:39 #7
Hej arne

Super - det kan ikke være bedre..
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2009 - 20:25 #8
saa smider jeg et svar
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
17. december 2009 - 21:05 #9
Hvis du bor i nærheden af Lyngby, så kan du tage ned i boghandlen på Danmarks Tekniske Universitet. Der har de MANGE programmeringsbøger, og du vil kunne finde rigtig mange til det emne du søger. Det kan anbefales at tage et kig.

Dog skal du forberede dig på, at de fleste bøger er på engelsk.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2010 - 04:33 #10
arlo>

så mangler du bare at acceptere svaret