Avatar billede elmstrand Nybegynder
12. december 2009 - 14:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at afinstallere Ubuntu

Hej,
Jeg har, i forbindelse med et computercrash, fået installeret Ubuntu på min pc (blev anbefalet det for at rette en fejl på HD)og vil nu gerne have det afinstalleret Ubuntu og installeret XP istedet.

Jeg har forsøgt at køre XP cd'en fra Ubuntu men den siger fejl i arkivet og kommer med en længere fejlkode. Den kan generelt ikke køre nogen cd-rommer overhovedet. Den kan heller ikke eksekvere downloadet filer (f.eks. Killdisk)

Jeg har ligeledes forsøgt at boote på en XP cd men får blå skærm og en pci.sys fejlkode i bunden.

Der er ingen diskette-drev i pc'en, som er en nyere Acer Veriton stationær.

Håber nogle kan hjælpe.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2009 - 15:09 #1
du skal kunne boote på xp-cd'en direkte.
Hvis ikke, så er der noget galt med cd-drev (nyt koster ikke meget)
I xp skal du starte med at slette partitioner, og oprette en enkelt ny (eller to, hvis du vil have adskilt programmer og data)
Hvis du vælger to, så skal begge formateres, og du skal selv flytte dine data fra den første partition til den anden når windows er indlæst (gør det før du lægger mere ind).
Husk at hente sp-opdateringer til xp'en og en viruskontrol fra nettet fr du går i gang - du skal som minimum have sp2 og viruskontrol på plads før du kobler maskinen på nettet.

http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede bmpi Nybegynder
12. december 2009 - 16:05 #2
Du kan selvfølgelig ikke køre Windows indefra Ubuntu. Når du har smidt Windows-CD'en i, skal du genstarte.

Så vidt jeg kan læse mig til, skyldes det en inkompatibilitet mellem den XP du vil installere, og så noget af det hardware du har i maskinen.

Umiddelbart vil mit foreslag være at få fat i en XP CD med Service Pack 2 på, da fejlen kan ligge i en manglende driver til SATA-disken i SP1.

Jeg kan i øvrigt også godt forstå, at du ikke kan eksekvere Killdisk. Killdisk er en .exe-fil, som er et Windows-program. Det virker naturligvis kun på Windows. ;-)

Men som sagt, det er med al sandsynlighed en manglende driver på din XP-CD, som giver dig den BSoD ved opstart.
Avatar billede bmpi Nybegynder
12. december 2009 - 16:06 #3
Avatar billede elmstrand Nybegynder
13. december 2009 - 10:24 #4
hmm jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle kunne få fat i en XP CD emd SP2 på. Måske i har nogle forslag?

Jeg har hentet en SATA driver fil fra Acer's hjemmeside. Men det er en mappe på 20MB med flere forskellige filer (bla. en setup.exe). Men kan jeg få lagt denne ind sammen med installationen evt. via USB-drev (der er jo ikke noget diskette-drev)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2009 - 11:09 #5
du skal bare køre din egen xp ind, og indlæse sp2 senere. Men du skal bruge sata-driver fra start, og xp kan kun se dem fra diskettedrev. Få fat på et usb-diskettedrev.
Her er en, der har et billligt:
http://olsens-it.dk/shop/eksternt-usb-floppy-5064p.html
Acers program må indeholde en lille ting til kopiering af driver til diskette - det er kun en lille fil, du skal bruge.

Vista/win7 kan hente drivere fra usb/cd osv - men ikke xp.
Avatar billede elmstrand Nybegynder
14. december 2009 - 10:50 #6
Har haft fat i Acer support og de vidste ikke hvordan jeg fik selve driver-filen ned på en floppydisk. Deres eneste løsningsforslag var at sende pc'en til rep.

De nævte så noget med at ændre i SATA-instillingerne i BIOS'en, til AHCI eller Raid eller IDE, men ingen af de 3 instillinger hjalp mig videre.

bmpi nævnte at jeg skulle få fat i en XP-cd MED sp2. Er der evt. nogen som ville kunne hjælpe med dette - evt. imod betaling? Det kunne jo bare være uden produktnøgle, da jeg selv har denne.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2009 - 13:24 #7
du skal IKKE bruge xp med sp2 - bare brug din egen, om indlæs sp2 bagefter.
Hvis du sender hele din maskines navn ind, så kan jeg hente en driver, og forklare dig, hvordan fil til diskette kopieres.
Avatar billede elmstrand Nybegynder
14. december 2009 - 15:09 #8
Det er en Acer Veriton T661.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2009 - 15:44 #9
du kom rigtigt ind på sitet (virker kun med IE):
www.acer.dk
vælger 'Service og Support'
og 'Desktop' 'Veriton' 'Veriton T661'
Umiddelbart under disse valg er der en 'Operating system'
Den skal sættes til 'Microsoft Windows XP Home Edition x32'

derefter vil der i listen med drivere være en
SATA Intel SATA Driver 7.5.0.1017 288.8 KB 2008/12/10

filen på de 288,8Kb kan sagtens være på en diskette - problemet lå i, at siden default vælger Vista som OS.
Avatar billede elmstrand Nybegynder
14. december 2009 - 17:36 #10
Aha jeg havde ikke set at man kunne vælge operativsystem.
Super. Har downloaded filen og bestilt USB-floppy-drevet.
Håber og beder til det virker......vender frygtelig tilbage så snart posten har været her med pakken.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2009 - 18:03 #11
Acer's hotline havede jo heller ikke set den linje.
Måske skulle deres web-designere lige løbe siderne over.
Avatar billede elmstrand Nybegynder
16. december 2009 - 22:47 #12
Så lykkedes det at få installeret XP vha. en SATA-driver fra Acers hjememside. Dog skulle BIOS'en ændres til at køre AHCI.
Claes57 smider du et svar til dine point?

Tak til alle for deres hjælp.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2009 - 12:28 #13
ok - tak for kampen...
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2009 - 12:29 #14
og så lige svaret (!)