Avatar billede Tobber16 Nybegynder
10. november 2009 - 21:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PC højtalere, hvilke skal man vælge?

Jeg sidder her og skal vælge et par højtalere til min PC, de må/skal have en god bass og god lyd kvalitet, de skal bruges til musik og spil (mest musik), jeg tænkte lidt på at købe et par gulvhøjtalere, men jeg ved bare ikke helt hvad man skal bruge, (skal man ha en forstærker, hvis de skal sluttes til PC'en, hvilke stik skal jeg bruge? osv.) eller skal jeg bare købe et par almindelige Computer højtaler system så som fx. Logitech Z-5500?

Det vigtigste er at bassen skal have et godt slav så man virkelig kan mærke den i mellemgulvet, er der evt et godt sted i Aalborg hvor man kan købe gulvhøjtalere? Kan man få et par godte til omkring 2000-4000kr. med det hele, som kan "blow the hóuse up"
Nogle gode forslag eller ider?

på forhånd tak :)
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2009 - 21:33 #1
Hvis du vil have god bass og fyldig lyd, så skal du have et rigtigt anlæg. Computerhøjtalere er ikke noget for folk der går op i lyd!!!

Du skal bruge to højtalere (ofc), en forstærker og et stereostik->minijack kabel.

2000-4000 er lidt uambisiøst hvis du vil have god lyd... Men det kan måske lade sig gøre hvis du vælger en Denon forstærker og et par billige højtalere.

Mit bedste råd til dig er at gå ned i den lokale Hifi-klubben butik og spørge dem. De er altid pisse flinke til at hjælpe og finde det rigtige produkt til dig. De fører kun de gode mærker - og det er måske lidt dyrre. Men det betaler sig! Gode højtalere og forstærkere holder evigt.

De højtalere og den forstærker jeg har nu er min brors gamle - det rød ud tilfordel for kærestens B&O design lort da hun flyttede ind. Det købte han for 13-14 år siden og det spiller stadig upåklageligt. Det gav han vidst en 7000 for i det hele.

En af mine gode kammeraters fædre har stadig sine 30 år gamle DALI højtalere... Og mine egne gamle DANTAX højtalere med 12" bass - de måtte lade livet da jeg flyttede for nogle måneder siden. jeg kunne ikke ofre en hel kvadratmeter gulvplads på højtalere i en lille 1v'er ;) - var klunset på en genbrugsstation.

Hvis du gider sætte dig ind i HiFi er der gode og billige ting at hente på loppemarkeder og på genbrugsstationer. De folk der smider det ud og sælger det sådan nogle steder aner vitterligt intet om hvad det reelt er værd :-)

Men ja - et godt anlæg er en investering. 10 kilo er ikke meget for et godt anlæg, der holder til du skal på plejehjem!

Så find nogen bøger eller artikler om lyd eller gå i HiFiklubben.  www.hifiklubben.dk (er sikker på de har en afdeling i Aalborg.)
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
11. november 2009 - 06:24 #2
kan man godt nøjes med at købe en subwoffer fx denne http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/cerwin-vega_ve-28sx_subwoofer_sort.htm
der står der er indbygget forstærker i, skal man så bare bruge 2 højtalerer og det stik og så er man køre klar? eller skal man ha  en forstærker ved siden af?

hvilke gulvhøjtalere kunne anbefales til denne sub?
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2009 - 23:07 #3
Subwoofers er overrated. Med mindre du skal spille øredøvende højt, så er det laaangt federe med nogen solide guldhøjtalere. 8" er mere end nok til en almindelig mellemstor stue. 10" er fedt og 12" er vanvid.

Forstærkeren i den subwoofer bruges kun til selve subben. Den sættes ikke til som en normal højtaler - og skal have sin egen forstærker fordi den skal bruge meget mere power end normale højtalere...

Køb 2 cerwin vega højtalere på 10" og en NAD forstærker til en 2-2,5k og så har du et fedt anlæg de næste mange år. et sådant set kan nemt bruges sammen med et fjernsyn eller udvides med cdafspiller senere...
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
25. november 2009 - 21:25 #4
Mange tak, jeg tror det er en rigtig god ide :) men ville det blive for stort med en 15" guldhøjtaler og hvis det skal være en 15" hvilken forstærker skal jeg så ha? kunne det være godt med en effektforstærker? og så lige en ting mere, er det bedst med en sterio eller surround forstærker / resiver (hvad er billigst), kan man evt hvis det er en sterio kan man så koble en eller anden dims til så man kan sætte flere højtalere på, hvis jeg nu engang fik flere til et slags surround anlæg? ;)
Avatar billede jannavictoria Nybegynder
25. maj 2011 - 10:47 #5
som en har du brug for? en 3,1 eller 5,1? im en altec lansing bruger og så videre im imponeret over, hvor den måde, det lyder
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
17. juni 2011 - 00:20 #6
Det helt iorden :) jeg har anskaffet mig 2 stk. front speakers ;)