Avatar billede Znak Nybegynder
04. november 2009 - 12:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Menu og side i en query

Hej eksperter! :)

Jeg har lavet et lille script der henter indhold til en side, samt menuen. Dog har jeg problemer med den hopper det første menu punkt over i databasen.

Derfor søger jeg hjælp indehos jer.

            $pageSQL = $mysqli->query("SELECT pg_id,pg_content,pg_title,pg_description,pg_keywords,cat_id,cat_name,cat_seo_url FROM sl_page,sl_category WHERE pg_id='".(int)$_GET['pid']."' LIMIT 0,100") OR DIE(mysqli_error());
            $page = $pageSQL->fetch_assoc(); // HENTER SIDE INFO
            require_once("include/header.inc.php");
                echo $page['pg_content'];
                echo "<a href=\"?sid=".$page['cat_id']."&catname=".$page['cat_seo_url']."\">".$page['cat_name']."</a>";
        while ($menu = $pageSQL->fetch_assoc()) // HENTER MENU
        {
            $page['menu'] .= "\t\t\t\t\t<li><a href=\"?sid=".$menu['cat_id']."&catname=".$menu['cat_seo_url']."\">".$menu['cat_name']."</a></li>\n";
        }

            require_once("include/footer.inc.php");

Forsat god dag!
Znak
Avatar billede showsource Seniormester
04. november 2009 - 13:07 #1
Det er vist fordi du inden din while henter data fra første række.
Og derudover laver du jo to gange fetch_assoc på samme query.

Og så ligner det at du med fordel kan splitte din tabel op i to, en med kategori id og navn, en anden med bl.a. idref til første tabel.

Men prøv at kikke på de forskellige mysqli muligheder.
$mysqli->use_result() bl.a.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2009 - 13:22 #2
For det første - du er WIDE OPEN for sql-injection-angreb
- Du benytter en "uvasket" $_GET variabel i dit SQL-udtryk.

Det manglende menu-punkt skyldes at du ikke trækker menu-data ud af det første "fetch"

$page = $pageSQL->fetch_assoc(); // HENTER SIDE INFO

Viser siden - men ikke de menu-data der måtte være

while ($menu = $pageSQL->fetch_assoc()) // HENTER MENU
{
Viser menuen (minus indholdet at første fetch)
}

Du kan muligvis få dit manglende menupunkt tilbage således:

.
..
echo "<a href=\"?sid=".$page['cat_id']."&catname=".$page['cat_seo_url']."\">".$page['cat_name']."</a>";

$page['menu'] .= "\t\t\t\t\t<li><a href=\"?sid=".$page['cat_id']."&catname=".$page['cat_seo_url']."\">".$page['cat_name']."</a></li>\n";

while ($menu = $pageSQL->fetch_assoc()) // HENTER MENU
  {
  $page['menu'] .= "\t\t\t\t\t<li><a href=\"?sid=".$menu['cat_id']."&catname=".$menu['cat_seo_url']."\">".$menu['cat_name']."</a></li>\n";
  }
require_once("include/footer.inc.php");
..
.

MEN, det bør tænkes helt om...
Avatar billede Znak Nybegynder
04. november 2009 - 16:26 #3
Jeg har sat en (int) foran, så den brurde da ikke kunne hackes...

Hvordan kan den tænkes om?
- Database design/udtræk er ikke min bedste side
Avatar billede BrJoe Nybegynder
04. november 2009 - 16:45 #4
Lige off topic her, men T4NK3R, hvordan "vasker" man en GET variabel?

Er det bare ligesom med POST?
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2009 - 17:45 #5
Ups, jeg overså den (int) - ja, den vil holde møgdyrene væk : )

GET og POST er principielt det samme - bare et spørgsmål om værdierne ligger i URL'en eller headeren.

Jeg ville skille tingene ad: Ét opslag for at hente siden, og et andet til menuen. Som det er nu henter du jo faktisk dokument-indholdet for alle dokumenterne ud af databasen, selvom du kun bruger menu-data fra alle de andre.

Og menuen: Du gendanner den fra bunden ved hver eneste dokumentvisning .
= Det samme halvstore arbejde igen og igen og igen... (spildt CO2)

Hvis du i stedet gen-beregnede, og gemte menu-HTML'en, ved opdatering / oprettelse af nye dokumenter (hvor menuen faktisk skal ændres)
- og så bare hentede den (bevidstløst) fra eet data-felt ved almindelig visning...
Avatar billede Znak Nybegynder
05. november 2009 - 16:55 #6
Tak for hjælpen T4NK3R :)