Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2009 - 13:03 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Linksys WRT54GS + Stofanet

Hello,

Jeg har en Stofanet forbindelse (50/2mbit) og bor i Århus V (8210).

Forleden begyndte min router - en Linksys WRT54GS (version 7) - at smide mig af nettet. Jeg fik signon siden fra Stofa frem og når jeg loggede ind fik jeg noget at vide om at modemmet ikke fik information.

Så genstartede jeg min router og BANG så virker det igen :)...... i 20min så ryger forbindelsen igen og jeg skal genstarte routeren igen.

Jeg ringer til Stofanet og får at de har opgraderet noget udstyr på centralen og får at vide "Du skal opgraderer din f/w på routeren". Det gør jeg så..... men det virker stadig ikke.

Så lader jeg det gå i et par dage og så ringer jeg til Stofa igen. Denne gang får jeg at vide "Der er noget galt med din router, den vil ikke slippe DHCP, prøv at genstarte den". Samtalen slutter med at de fortæller mig at de "jo ikke kan hjælpe mig med min router" hvilket jeg godt forstår hvis det bare ikke var fordi at jeg havde fået at vide at DE havde lavet nogle ændringer på centralen.

Min spørgsmål er om nogle af jer oplever det samme og evt. har forslag / løsninger til nogle indstillinger der skal ændres i routeren? Jeg mener, det er jo ikke en tussegammel router så den burde jo være kompatibel skulle jeg mene.

Pft,
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. oktober 2009 - 13:09 #1
Prøv at køre uden routeren (kabel direkte i modemet) og se om du får samme fejl. Får du ikke nogen fejl, kan det være routeren der er ved at ryge. Ved at D-Link opfører sig på samme måde, når det er ved at være tid til at skifte ;o)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2009 - 13:13 #2
Tak for svaret :)

Jeg glemte selvfølgelgi at skrive at jeg HAR haft den uden om routeren og her fungerer det fint. Min router er bare ikke mere end 6måneder gammel og så studsede det mig lidt at de (Stofa) fortalte mig at de havde opgraderet deres central hvorefter de ikke virkede hos mig.

Jeg er selvfølgelig godt klar over at det kan være min router der er ved at stige af :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. oktober 2009 - 13:28 #3
Havde haft en D-Link i 2 måneder, da den holdt op med at fungere. Kører aldrig med D-Link mere. Har selv samme model af linksys som du har og tror ikke altid man kan være sikker på holdbarheden, når man kører de der "billig-modeller".
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2009 - 14:31 #4
Jeg tror bare jeg køber en ny og laver en RMA på den jeg har :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. oktober 2009 - 14:39 #5
Prøv først om du kan få den byttet. Den er jo kun et ½ år gammel.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 08:54 #6
Hej. Jeg har samme problem med min trådløse router, en linksys wrt54g, jeg mister internetforbindelsen af og til, har prøvet med netværkskabel, så er der ikke noget i vejen. Jeg tror, at det er fordi jeg bruger det nye styresystem, windows 7.  Der var da ikke noget i vejen, da jeg kørte med vista. Hilsen Tømrer
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 10:02 #7
Jeg indleverede min router til reparation (RMA) og så fik jeg et interessant opkald fra min lokale pc-pusher (Århus PC-Lager). Ham supporteren der sad med min "defekte" router havde NØJAGTIG samme problem med hans private router siden Stofanet havde lavet nogle "opgraderinger" på centralen.

Han havde samme router og havde testet den på en anden forbindelse uden problemer.

Et eller andet siger mig at Stofanet har lavet nogle ændringer som routeren ikke kan håndterer - lyder det for mystisk?

Løsningen for mig er at jeg har købt en ny router (Linksys WRT160NL) og nu virker det. Jeg finder det bare totalt uacceptabelt at få en besked fra Stofa om at min router er defekt når den har virket upåklageligt. Jeg kan ikke være den eneste der sidder bag en Linksys router med Stofanet problemer lige nu, så håber at der kommer en eller anden udmelding fra dem.

Jeg vil ihvertfald afvente noget respons fra dem og i sidste ende sige min forbindelse op.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 10:12 #8
@Toemrer

Jeg kører Windows 7 x64 Ultimate. Det har virket fint faktisk, så tror ikke problemet ligger der.

Nu nævner du at du kun har problemer med wireless - det skal siges at mine problemer er testet både med tråd og wireless.
Avatar billede Bylle9800 Nybegynder
17. november 2009 - 12:45 #9
Hej Forum,

Jeg står i faktisk samme situation som Mudja. Har brugt en Linksys WRT54GL-EU v/1,1. med DD-WRT software . Den har kørt perfekt i over to år men har i week-enden kunne jeg ikke logge på, og jeg har ellers a"lways on" hos stofa. Ved logon kommer fejlen: User not authorized: Cable modem information is missing. Jeg havde så en D-link DI-524 og koblede så den på. Men den laver samme fejl og stofa support kan ikke hjælpe da jeg kan bruge deres modem med et kabel i. Som sagt har jeg "Always on" og fast IP (pga. jobbet)

De mister begge forbindelsen til mit stofa modem ( Cisco EPC-3000)

Nogle der har nogle forslag??
Avatar billede khpe Nybegynder
04. december 2009 - 17:08 #10
Hejsa

Jeg sidder med noget der ligner samme problem. Som Stofanet Support slet slet ikke magter at håndtere. Er der nogen der har fast IP hos stofanet der har fået løst dette problem ?

Jeg har gjort mig flg observationer.

Problemet startede for godt en måned siden, Jeg har været bortrejst en del af den mellem liggene periode, og kommunikationen med Stofanet Support er ikke ligefrem super hurtig ...

Jeg har kunne reproducere problemet med to forskellige Routere, en Linksys RVS400 og en DLINK DIR-685, og en PC koblet direkte til kabel modem'et, en Asus Eee 901 der kører linux. Så problemt ser for mig på ingen måde uf til at være relateret til hvilket udstyr Jeg bruger.

Problemet er helt afhængere ikke af om man bruger "always on" eller ej.

Problemet ser derimod ud til at være relateret til Stofanets "Fast IP" funktionalitet, hvor man angiver en mac addresse som så låses til en fast IP, hvorved en Router eller PC så altid vil få den samme DHCP tildelte IP, hvis mac addressen passer.
Hvis Jeg ændre konfigrationen af min faste IP hos Stofanet, så mac addressen ikke passer med den router/PC Jeg har koblet på modem'et så virker alting uden problemer, bortset fra Jeg ikke får min faste IP.

@mudja: Du siger du løste problemet ved at skifte til en anden router, det er vel så ikke bare fordi du havde fast IP configureret til den gamle routers mac addresse og mye router har en anden mac addresse ?

Stofanet Support er tilsyneladene helt ude af stand til at gennemskue problematikken, første gang Jeg spurgte fik Jeg at vide at det var min router der ikke tog imod den IP den fik tiltelt. Da Jeg udbad mig en mere grundig forklaring på hvordan det kunne føre til den beskrevne fejl, og uddybede min forklaring med at Jeg kan reproducere problemet med flere forskellige devices, og at det virker somom fejlen er relateret til Stofanets, Fast IP funktionalitet, klapped support helt sammen, og ville ikke sige andet end at de da havde fin forbindelse til mit kabel modem.

Har iøvrigt flg log fra min Router

Dec 4 07:53:24     DHCP: Client receive ACK from 212.10.10.20, IP=86.52.0.141, Lease time=14400.
Dec 4 05:53:23     DHCP: Client receive ACK from 212.10.10.20, IP=86.52.0.141, Lease time=14400.
Dec 4 03:53:23     DHCP: Client receive ACK from 212.10.10.20, IP=86.52.0.141, Lease time=14400.
Dec 4 01:53:24     DHCP: Client receive ACK from 212.10.10.20, IP=86.52.0.141, Lease time=14400.
Dec 3 23:53:23     DHCP: Client receive ACK from 212.10.10.20, IP=86.52.0.141, Lease time=14400.
Dec 3 23:53:23     DHCP: Client send REQUEST, Request IP 86.52.0.141 from 212.10.10.20.
Dec 3 23:53:21     DHCP: Client send REQUEST, Request IP 86.52.0.141 from 212.10.10.20.

Hvor Jeg har renew'et mit DHCP lease kl 23:53 og min forbindelse så virker som den skal frem til 01:53. Hvorefter fejlen er tilbage.

Mit Kabel modem er i øvrigt et Scientific Atlanta EPC2505.
Avatar billede khpe Nybegynder
04. december 2009 - 21:38 #11
Måske Jeg også lige skulle fortælle hvordan Jeg oplever problemets kerne.

Jeg har Always on slået til, men hvis Jeg går ind på en tilfældig internet side, f.eks. google.com, bliver Jeg omstillet til signon.stofanet.dk. Hvis Jeg Så forsøger at logge på, får Jeg flg. fejlbesked fra signon serveren.

Fejlkode: User not authorized: Cable modem information is missing.

Jeg er som beskrevet overfor istand til at afhjælpe problemet for en 2 timers periode ved manuelt at release/renew'e routerens DHCP lease. Men efter 2 timer går stofanets signon system igen i baglås, og tillader mig ikke at tilgå andre sider en signon.stofanet.dk og www.stofanet.dk
Avatar billede mutmut Nybegynder
18. december 2009 - 11:55 #12
Hej Alle!

Jeg ved ikke om denne tråd er forældet eller hvad, men jeg prøver med mit første indlæg nogensinde :0)

Jeg har haft samme problem som jer, men jeg har fundet en løsning der virker for mig!

Årsagen til mit: User not authorized: Cable modem information is missing, var at Stofa's server med jævne mellemrum laver en eller anden form for ping af mit nætværkskort, altså spørger om netværkskortet stadig er der. Det viser sig at hvis netværkskortet svarer for langsomt i forhold til den tilladte svartid, så bliver man simpelthen smidt af nettet. Så jeg fik supporteren til at sætte den tilladte svartid op, så mit netværkskort får længere tid til at svare, og derefter har det virket uden problemer!

Håber det kan hjælpe nogle af jer derude!
Avatar billede khpe Nybegynder
18. december 2009 - 22:42 #13
Hejsa

Super fedt at høre, der er nogen der held med at få Stofa til at gøre noget for at løse problemet.
Kan du sige noget om hvem du har snakket med hos Stofanet support ?

/khpe
Avatar billede mutmut Nybegynder
19. december 2009 - 18:14 #14
Jeg har talt med flere, i øvrigt flinke alle sammen, men ikke altid meget vidende eftersom jeg har har ringet ca. 6 vedr. dette problem. Nå, men den sidste jeg talte med og som løste problemet hed Kenneth.
Avatar billede khpe Nybegynder
19. december 2009 - 20:51 #15
Super, tak.

Jeg vil genoptage kampen med Stofanet support.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2010 - 13:18 #16
Jeg købte en ny router da jeg fik at vide at min gamle var defekt (af Stofanet).

Jeg købte en Linksys WRT160NL (f/w 1.00.01 B17) men mit problem er der stadig. Ofte mister jeg forbindelsen til nettet hvis jeg remoter min maskinem min hastighed falder ned til det halve og KUN hvis jeg fornyer DCHP lease på min router stiger hastigheden igen.

Det kan ikke passe at der ikke er et eller andet galt med deres system, men jeg vil prøve det med at få dem til at sætte svartiden op :)
Avatar billede mutmut Nybegynder
07. januar 2010 - 07:23 #17
Hej mudja!

Løsningen virker stadig for mig!
Men de havde også anbefalet mig at købe nyt udstyr, men det mente jeg ikke kunne være rigtigt, hvilket jeg argumenterede for, og lige pludselig så havde supporteren så det forslag med svartiden. Jeg tror muligvis han talte med en højere oppe i hiarkiet, han var hvis lige ude bag ved ;0).
Jeg ved ikke om du kan bruge følgende oplysning til noget, men mit system er en gammel Dell bærbar og en lille switch.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2010 - 09:40 #18
@mutmut

Jeg har skrevet en LANG mail til Stofa med logfiler fra de tdspunkter hvor min computer mister forbindelsen, så nu sidder jeg og venter på et svar fra dem. Så snart jeg har noget konkret poster jeg det lige her :)

Typisk vil Stofa ALTID sige at der er noget galt med ens udstyr og bede om at man tester det uden sin router mm. Det er meget muligt at mit vil fungerer bedre udne router på men det vil også være at gå på komprosmis med sikkerheden og det kan i miy hoved SLET ikke passe at nyere modeller af routere ikke er kompatible med Stofa....... Så siger min sunde fornuft at der er noget galt i deres ende. Må indrømme at det bliver en dyr fornøjelse hvis jeg skal til at købe ny router.... igen :)
Avatar billede woutervanvliet Nybegynder
19. april 2010 - 15:44 #19
Jeg har samme problem in Aalborg, med en nye Linksys WRT54G2 router.

Problem har store sammenhang med Fast IP, når jeg slukker for det - har jeg ingen problemer.

På tel. helpdesk kunne de ikke hjælpe mig, men på chatten var de meget mere hjælpsom. Han spurgte mig at tænder for "Fast IP" igen, og venter i seks timer. I den seks timer samler deres systeem nogle log-filer, og efter seks timer kan jeg ringe igen.

For all der læser med, her er beskeden til fra support til support. Måske hjælper det nogen, når I rigner til dem:

=====
Support: Formodet maclås, se signon log for evt. gentagne CM information not available in DHCP lease med ca samme online tid.tag fat i noc derefter hvis der er et mønster og så kan de kigge på maclåsen
=====

Vil updatere igen, når problemen er forsvundet.

(og undsklyld for min skidt dansk, det er jo ikke den nemmeste sprog. Heller ikke for hollanders)