Avatar billede keniel Nybegynder
26. oktober 2009 - 20:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

To PC'er bygget om til en

Jeg har bygget to ældre PC'er om til en, d.v.s. sat harddiskene i samme kabinet (master/slave). Problemet er nu, at jeg ikke får et par programmer til at køre, og bl.a. får jeg ikke bogmærkerne fra "slave"-disken.
Er de nogen mulighed at få programmerne fra "slave"-disken til at fungere?? På begge diske er installeret XP
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2009 - 20:49 #1
Det kan du ikke rigtig på den måde du beskriver. Alt det der ligger på slave disken betragtes som data og styresystemet er ikke startet op, derfor kender maskinen ikke de ting der ligger på slaven

Det du kan gøre er at "importerer" eller flytte den data fra slaven over på masteren hvor maskinens operativsystem ligger og køres fra.

Man kander det netop master og slave fordi der er forskel. en maskine kan selvfølgelig ikke håndterer to operativsystermer starter samtidigt, ligesom du ikke kan have to hjerner kørende i samme hoved, det ville give sævr personlighedsspaltning og ikke virke
Avatar billede keniel Nybegynder
27. oktober 2009 - 19:19 #2
Er der en måde hvorpå man kan "lære" master hvor programmerne ligger, og på den måde få f.eks. Office til at virke igen?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. oktober 2009 - 19:32 #3
Du er nødt til at skelne mellem de "konfigurative" informationer som f.eks. foretrukne der oftest er placeret på et af styresystemet eller browseren sted og så dokumenter som office dokumenter.

Office dokumenter kan sagtens placeres på en anden disk eller et andet drev, det indstilles i de enkelte officeprodukter f.eks. word normalt under funktioner indstillinger hvor du ændre stigen.

Du kan i princippet også have dine foretrukne liggende på et andet drev, men så kan du ikke se dine foretrukne du allerede har liggende på din master så dun er nødt til at vælge og så flytte dem fra den anden disk da du kan kan have f.eks. foretrukne liggende et sted.

Du kunne jo overveje at have dine foretrukne liggende online så du altid kan nå dem ligegyldig hvilken maskine du sidder ved. Dette kan gøres på forskellige måder med forskellige tjenester og plugins alt afhængig af hvilken browser du bruger
27. oktober 2009 - 22:32 #4
Mht #2 -> NEJ !! Programmer skal rigtigt instaleres igen for at virke...
Avatar billede keniel Nybegynder
28. oktober 2009 - 17:01 #5
Er der så den mulighed at starte HD'erne (C: - D:) hver for sig d.v.s. i opstarten vælge om det skal være C: eller D: der skal starte op?
Avatar billede Vandreren Novice
28. oktober 2009 - 17:49 #6
Hvis din BIOS giver mulighed for en bootmenu, så kan du bruge den. Du kan også gå ind i BIOS og ændre bootrækkefølgen, fx. fra C til D.
Avatar billede Vandreren Novice
28. oktober 2009 - 17:57 #7
...men man kan altså ikke bare tage harddisken fra en PC, sætte den over i en helt anden PC og boote fra den, så alt virker som om harddisken stadig sidder i den første PC - med mindre de to PC'ere er identiske.

Det erfarer du sikkert selv, og så får du en god anledning til at lære lidt om hvordan en computer fungerer. God fornøjelse.  :)
Avatar billede keniel Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:08 #8
Jeg har fået det meste til at fungere, men et par vigtige programmer fungerer enten ikke (mangler en dll-fil) eller programmet kan ikke finde underprogrammer.

På min arbejds PC er der installeret VIN 98 SE  OG XP. 98 er til et par ældre programmer der behøver DOS, og XP til alt andet. Der får jeg en startmeny: vil jeg starte i 98 eller XP.
Er det muligt at gøre noget lignende?
Avatar billede Vandreren Novice
11. november 2009 - 18:47 #9
Intern besked fra keniel
Skrevet: 11. november 2009 kl. 17.42
"Hej Vandreren.
Vil du give en kommentar på mit spørgsmål, så jeg kan give dig pointene.

Keniel"

Jeg ved ikke hvor meget mine kommentarer har hjulpet med at finde en løsning på dit problem, men her er et svar fra mig.