Avatar billede mgsj Nybegynder
24. oktober 2009 - 11:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Boote linux fra Compact Flash

Hej
Jeg er ret ny til linux.

Jeg har fået fat i sådan et Via epia embedded board.
Den forrige ejer kørte ubuntu fra et compact flash drev.
Jeg fik alt andet end compact flash'en med i købet.

Nu har jeg så et gammelt 512MB compact flash drev som jeg vil prøve at gøre det samme med. Jeg har fundet noget der hedder puppy linux som vil kunne passe derpå. En iso fylder 105MB.

Men jeg kan ikke rigtig få det til at spille. Jeg kører Ubuntu i en VMware maskine og den finder fint nok drevet, men det er formatteret i FAT16.
Jeg tænker at drevet skal formatteres som EXT3 fil system og være bootable, men det vil ikke rigtig lykkes.

Jeg skriver fdisk /dev/sdb1 og det starter op og jeg har de der options.
Jeg tænker at jeg vil delete partitionerne på flash kortet (der er 4 af en eller anden grund). Nu er der så ikke nogen partitioner på kortet og det er så fint nok, men jeg kan ikke lave nye.

Spørgsmålet er om jeg griber det rigtigt an.

Nogen der har nogle forslag til det videre forløb?

Mvh
Avatar billede double-g Juniormester
24. oktober 2009 - 11:39 #1
prøv med

mkfs

(forkortelse af make filesystem )

man mkfs

giver dig de options du kan bruge
Avatar billede mgsj Nybegynder
24. oktober 2009 - 19:17 #2
Hej igen

Tak for svaret.
Jeg skulle lige omkring cfdisk. Der fik jeg oprettet partitioner.
Derefter var det mkfs.ext2 /dev/sdb1
Så kørte det :D
Avatar billede double-g Juniormester
24. oktober 2009 - 19:39 #3
nåja du havde jo slettet alle partitionerne. Det overså jeg lige i farten. :-)

Men godt du fik det til at køre alligevel.
Avatar billede mgsj Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:57 #4
Hehe jeps, men tak for tippet alligevel.
Avatar billede mgsj Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:58 #5
LOL kan man virkelig give sig selv svar point?
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2009 - 23:27 #6
Ded klarer du nemt ved at oprette et spørgsmål, der hedder point til double-g

Med reference hertil

http://www.eksperten.dk/spm/890479