Avatar billede abnesher Nybegynder
14. oktober 2009 - 19:46 Der er 15 kommentarer

Er der chance for at min laptop vil virke igen?

Hejsa,

Lige et mindre hændelsesforløb som baggrund for mit problem:

Jeg havde vista på min Zepto 6314w laptop og ville installere windows 7 RC. Derfor lavede jeg en backup af mine dokumenter på en usb-stick inden installation. Under backup'en går laptop'en ned pga. at jeg ikke har tændt for stik-kontakten. Da jeg starter op igen får jeg sort skærm efter Vista loadscreen og bliver nødt til at genstarte computeren via power-knappen et par gange før den virker igen.

Jeg gør min backup færdig og forsøger at installere windows 7, MEN..hver eneste gang jeg installerer driverne til det indbyggede nVidia 7600 Go grafikkort, så får jeg sort skærm efter styresystemet er loadet. Efter at have prøvet 1000 forskellige ting reinstallerer jeg mit gamle Vista...samme problem. Helt ren installation, og det hele virker med standard VGA drivere, men efter installation af nVidia driverne bliver skærmen sort. Jeg prøver igen 1000 forskellige ting og googler som en gal.

Til sidst tænker jeg "skråt op med Vista og Win7" og installerer mit gamle XP...nøjagtigt samme problem!

Jeg har prøvet med alm. nVidia drivere, gamle nVidia drivere, nye Zepto nVidia drivere, gamle Zepto nVidia drivere, forkerte nVidia drivere, modificerede nVidia drivere og hvor det er muligt har jeg prøvet Xp/Vista/Win7 versioner af alle drivere....intet virker. Jeg har prøvet 4 forskellige BIOS-opdateringer fra nyeste til ældste og dette har heller ingen effekt. Jeg har prøvet mine yderst sparsomme indstillinger i selve BIOS'en, men uden held.

Jeg tænker enten at bundkortet er i stykker, grafikkortet eller skærmen, men jeg finder det ret besynderligt at default standard VGA drivere virker, men ingen af de drivere der hører med til grafikkortet virker...hvad tror I diagnosen er med disse symptomer?

Jeg er godt nok ked af at have mistet en så dejlig maskine 2 måneder efter mine 2 års reklamationsret er udløbet :(
Avatar billede abnesher Nybegynder
14. oktober 2009 - 19:50 #1
Vil lige nævne at den sorte skærm kommer NØJAGTIGT i sekundet efter styresystemets "load"-skærm...i samtlige 3 styresystemer. PC'en kører videre men jeg får ingen opstartslyde; kun et lille statisk pop fra højtalerne når den sorte skærm vises. (Skærmen slukker ikke)
Avatar billede nissen2630 Novice
14. oktober 2009 - 21:04 #2
Har du prøvet at tilslutte en ekstern skærm ?

Se om der kommer lidt liv i den udgang eller om problemet er det samme.
Avatar billede abnesher Nybegynder
14. oktober 2009 - 21:39 #3
Ja jeg har prøvet at tilslutte både en anden monitor via VGA-stikket og mit TV via SVHS-stikket. De "følges" bare ad med laptoppens skærm.
Avatar billede nissen2630 Novice
14. oktober 2009 - 21:58 #4
Har googlet lidt rundt og fundet ud af at der er en del der har samme problem.

Løst ved at finde en af de første drivere der kom til xp/vista.
Desværre ingen link i det jeg læste.

Så tror ikke at din maskine fejler noget.Det er et driver problem
Avatar billede abnesher Nybegynder
14. oktober 2009 - 23:10 #5
Hej Nissen,

Det lyder interessant, men da jeg jo før har haft den til at køre på Vista med den driver der fulgte med fra Zepto (og som jeg også har opdateret et par gange undervejs) så tvivler jeg på at problemet ligger her.

Jeg har prøvet at installere Vista fra bunden af med den første zepto nvidia driver, samt med den seneste zepto nvidia driver og de giver nu samme resultat. Derefter gik jeg videre med nVidias egne notebook drivere, som de jo heldigvis er begyndt at lave, men her er problemet det samme.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 07:39 #6
http://www.helgec.dk/vista-install.html

metoden er den samme til windows 7.

du kunne fjerne partition c og genoprette eller lave flere partioner.
nu vil c drevet auto blive formateret også og er ren.

jeg gør det på den måde ved nyt styresystem - man kan godt opdatere via vista men chancen for at det kan gå galt er tilstede hver gang.

windows 7 rc siger du - er det version build 7100 du mener.

et godt råd er at hente alle drivere til din pc fra en anden pc og skulle der ikke være lavet win7 drivere så brug vista drivere fordi de 99% kan køre på windows 7.

er denne driver du har prøvet også
http://www.nvidia.co.uk/object/win7_winvista_32bit_191.07_whql_uk.html

m.v.h
Avatar billede abnesher Nybegynder
15. oktober 2009 - 12:57 #7
Hej treamenice,

Jeg er parat til at prøve næsten alt på nuværende tidspunkt, så tak for vinklen. Alle installationer, som jeg har lavet, har været "helt rene". Jeg har altså partitioneret harddisken og formateret hver eneste gang.

Jeg går jo og håber på at det er et software-problem, men min bekymring går på at jeg netop har fjernet alt software ved hver installation...og foretaget BIOS opdateringer (og nedgraderinger).

Jeg havde tænkt på at opdatere BIOS på grafikkortet, men jeg mener at det ligger på bundkortet, og jeg har ikke fundet nogen BIOS til grafikkortet.

Jeg er sikker på at jeg har prøvet den nVidia driver også, men jeg er ved at mist overblikket lidt, så jeg prøver sgu lige igen :)
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 13:21 #8
det bedste når det er ved at gå i sort - gå en lang tur og tænk på noget andet - mange gange får man gode ideer.

ok men hvad med din chipset driver på bundkortet - måske er det den der driller.
win 7 kan godt vise i driverne at de er installeret men måske kører en af dem ikke optimalt fordi den er "speciel" hardware orienteret.de kan eventuelt også virke men med nedsat funktion hvis du kan følge min rundgang

hvad hedder bundkortet og så gå den vej via at finde driverne til det.
er der nogen af de her beeb codes du kan genkende

http://www.millbury.k12.ma.us/hs/techrepair/beep.html

eller

http://www.computerhope.com/beep.htm

det kunne måske også give en ide bare for at prøve.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 13:24 #9
tag strømstikket fra bagpå. tag siden af pc og rør ved en radiator og fjern batteriet fra bundkortet i et par minutter eller 5.

det nulstiller din bios og fjerner også password hvis du senere kommer ud for "det".

jeg glemte den i farten

m.v.h
Avatar billede abnesher Nybegynder
15. oktober 2009 - 13:48 #10
Min PC er en laptop,så jeg har ikke haft den åbnet for meget, men jeg fik bundkortets batteri ud og satte det i igen...uden det løste problemet.

Win7 og Vista har jeg droppet for nu, og prøver at få det til at fungere på XP. Jeg starter op i VGA-tilstand (640x480, 8bit) når jeg tester for at kunne se skærmen, men så snart jeg ændrer opløsning er det slut. Når jeg tilslutter en anden skærm og aktiverer VGA stikket, går begge skærme også i sort.

Jeg har kørt Belarc Advisor for at finde ud af hvad bundkortet er, og det eneste jeg får ud er "Acer, inc MPAD-MSAE Customer Reference Board", så jeg tror kun at jeg kan bruge Zeptos BIOS (som jo også har virket fint før).

Nu overvejer jeg lige at smide Win7 på den igen, for at prøve den driver du linkede til mig
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 14:00 #11
tror det er det her chipset den bruger - har du ikke fået en bog med om bundkortet for der står det i.

Chipset : Intel i945GM
fandt det i den første link

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/laptop-support/226959-solved-lan-driver-toshiba-laptop.html

se lige her hvis chipset er rigtigt eller vil den bare ikke installere det

http://www.intel.com/products/notebook/chipsets/945GM/945GM-overview.htm

direkte

http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-022034.htm

m.v.h
Avatar billede abnesher Nybegynder
15. oktober 2009 - 15:05 #12
Jeg har installeret chipset-driverne fra dit link, treatmenice, men problemet er stadig det samme.

Jeg har ikke installeret graphic-driverne fra intel, da grafikkortet er et nVidia GeForce 7600 Go.

Jeg har også tidligere installeret de chipset-drivere der fulgte med laptoppen
Avatar billede abnesher Nybegynder
15. oktober 2009 - 15:24 #13
Nå, jeg stødte på denne her tråd hos nVidia, der beskriver mit problem nøjagtigt. http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=53799&st=0

Det ser ud til at der har været nogle problemer med en større bunke chips, som nVidia smed på markedet i sin tid. Bare ærgeligt at min chip så vælger at bukke under 2 måneder efter garantien udløber. *suk*

Tror jeg piller det hele fra hinanden og se om jeg kan fjerne støv og den slags. Og ellers må den bare på lossepladsen
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 15:31 #14
mange gange er der nyere chipset drivere der måske retter en eller anden fejl de har fundet

ok er gået lidt død i den men prøv at

højreklik på computer på skrivebord administrer logbog og se hvad den skriver af fejl. du kan måske gå den vej ind og finde årsagen til fejlen men er ikke sikker det altid virker.

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 15:32 #15
se under windows logger