Avatar billede masowich Nybegynder
07. oktober 2009 - 10:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Pivottabel hjælp

Hej jeg er ret ny i det her med Pivottabeller og er stødt ind i et problem hvor jeg har brug for hjælp.

Altså jeg har et ark med data der ser ud på følgende måde

Timeon | Timeoff | Varighed | Name  | Text  |  Aktion
31.08    01.09    15        B7      alarm1    REMOTE RESET
31.08    01.09    12        B2      alarm1    REMOTE RESET
31.08    01.09    15        B7      alarm1    REMOTE RESET
31.08    01.09    15        B7      alarm2    REMOTE RESET
...

Jeg vil godt have opstillet en pivot tabel der ser ud på følgende måde

Text  |  Antal Name | Antal af Unikke Name
alarm1      3              2
alarm2      1              1

Jeg kan godt opstille en tabel med de to første felter, "Text" og "Antal Name", men jeg kan ikke finde ud af at genere det sidste felt "Antal af Unikke Name". Er der nogen der har en ide om hvordan mann gør dette
Avatar billede stc Nybegynder
08. oktober 2009 - 14:34 #1
Hej
Jeg har arbejdet meget med Excel pivottabeller og har ofte drømt om den beregning du efterspørger. Den findes desværre bare ikke. Excel kan ikke lave sammentællinger/summer af unikke værdier. Desværre.
En ikke så fiks, men dog i nogle tilfælde brugbar løsning er, at sætte den værdi man ønsker vist unikke værdier for på "Down" aksen. Gør man det, bliver hver enkelt unik værdi kun vist een gang, men altså ikke som en sum.
Hver gang der kommer en ny Excel version er der 5-7 "mangler" jeg straks tjekker for om er blevet udbedret. En "distinct-count" er absolut også en af dem og har været det i mange år :o)
Søren
Avatar billede masowich Nybegynder
09. oktober 2009 - 13:34 #2
Hej Søren

Nå så må det blive noget VBA der skal løse det problem for mig, øv jeg syntes ellers lige de her pivottabeller var så smarte....
Avatar billede stc Nybegynder
09. oktober 2009 - 15:24 #3
Ja, irriterende er det. Men Pivot-tabeller ER geniale. Bliver man først trænet bruger, kan man ikke lade være med at løse det meste analysearbejde af denne vej. Men uden mangler er de desværre ikke. Det er nu ikke kun Pivot-tabellerne der mangler denne mulighed for "distinct count". Det gælder også Microsoft Query når du trækker data fra en ekstern DB og helt generelt i Excel (formler m.m.). De (MS) vil bare ikke tælle "unikt" :(