Avatar billede zahi Nybegynder
02. oktober 2009 - 09:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Firewall/Router

Hej

Vi har i dag fiber forbindelse fra TDC på hovedlokation og den tdc Cisco router kører videre til en router/firewall der er lejet af vores it leverandør. Men fra den 1 november har vi opsagt vores aftale mede den it leverandør så jeg skal hurtigst mulit finde en ny firewalla/router. Vi har også fornylig fået mpls forbindelse til vores lokationer.

Den nuveærende opsætning ser såden ud:

Tdc cisco router
|
IT leverandør router/firewall
|
Vores switch

Er der nogle der har en forslag hvilken router/firewall skal jeg vælge? Jeg har tænkt mig at den får den samme ip adresse som nuværende.

Jeg har snakket med TDC og det foreslå deres produkt der hedder TDC Managed Firewall.
Avatar billede justrace Novice
02. oktober 2009 - 09:32 #1
Det første der undrer mig er hvorfor der er både tdc-router og en firewall? Det burde jo være nok med en firewall?

Det andet kommer jo an på hvad dens opgaver er, og hvor mange brugere?

Prøv også at kigge ind forbi ciscoforum.dk
Der sidder et par tunge drenge derovre, som helt sikkert vil kunne hjælpe.
Avatar billede zahi Nybegynder
02. oktober 2009 - 11:29 #2
Hej

Du skrev:
Det første der undrer mig er hvorfor der er både tdc-router og en firewall? Det burde jo være nok med en firewall?

Hav d vil du foreslå at vi skal have?
Avatar billede justrace Novice
02. oktober 2009 - 13:10 #3
Jeg ville igge på en ASA af en slags, men igen alt efter hvorfor der er både Router og Firewall, når ASAen er begge dele.

Og også alt efter hvor mange brugere der evt skal bruge VPN osv.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
02. oktober 2009 - 15:39 #4
en ASA er jo ikke en "router" i egentlig forstand, det er en super stærk firewall, som så understøtter statiske router og NAT...

Men ja, jeg anbefaler også ASA, vi bruger selv en :-)
Avatar billede zahi Nybegynder
05. oktober 2009 - 14:09 #5
justrace vil du sen deet svar
Avatar billede justrace Novice
05. oktober 2009 - 14:11 #6
Jo da, men har i fået bestilt noget, eller besluttet hvad i skal have fat i?
Avatar billede zahi Nybegynder
05. oktober 2009 - 14:19 #7
Ja det bliver indtil videre TDC manged firewall.

Men jeg regner på et  eller andet tidspunt (håber snart) at lave vores egen firewall (Smoothwall, eller CISCO).
Avatar billede justrace Novice
05. oktober 2009 - 15:14 #8
TDC's er vel en Cisco?

Kender kun Smoothien af navn, og Cisco har jeg pillet en del ved, og de er nok det jeg vil anbefale. Men det koster nok et lille kursus at sætte sådan en op. :)
Avatar billede zahi Nybegynder
06. oktober 2009 - 10:13 #9
Men det koster nok et lille kursus at sætte sådan en op. :)

:-) derfor bliver det på et senere tidspunkt
Avatar billede justrace Novice
06. oktober 2009 - 10:31 #10
En brugt PIX 501-515 kan nok fås fra under 500,- og selvom der er sket en del, vil den stadig være atraktiv til at lege med, og vil uden tvivl give dig nogle store fordele når det bliver aktuelt på en kørende setup.