Avatar billede vbchristian Nybegynder
29. september 2009 - 14:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dual core eller single core?

Min mor har lige købt en bærbar, og hun fortæller at ham der sælger den til hende, siger at det er en dual-core processor. Da jeg så ser at der står: Intel Celeron Processor 900 på pakken, bliver jeg mistænksom. Jeg slår processoren op på Intels Hjemmeside, og finder ud af, at det er en single-core, men med 2,2GHz.

Mit spørgsmål er: er en dual-core processor med et lavere GHz tal bedre end en single-core med højere GHz tal?
Avatar billede jonner40 Nybegynder
29. september 2009 - 14:52 #1
ja dualcore er bedst da der er flere kerner om det samme arbejde
Avatar billede vbchristian Nybegynder
29. september 2009 - 14:57 #2
Også hvis dual-coren har et lavere GHz tal? Den med single-core som hun har købt, har 2,2GHz mens den anden med dual-core har 2,0GHz. Har det nogen betydning for hastigheden? Og skal hun købe dual-coren selvom den har lavere GHz taL?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
29. september 2009 - 15:00 #3
Helt klart Dual core - hver kerne arbejder på 2.0Ghz istedet for kun en kerne der arbejder ved 2.2Ghz - i dette tilfælde er Dual core bedre.
Avatar billede jonner40 Nybegynder
29. september 2009 - 15:01 #4
ja selv om du har en 3ghz processor singlecore
så vil en dualcore 2,6ghz klart være hurtigere
Avatar billede j4k0b Nybegynder
29. september 2009 - 15:15 #5
Det kommer an på hvad du skal bruge computeren til og hvor stor forskel der er på hastigheden mellem 1 core vs. 2 cores.

Skal du eksempelvis afspille HD film har du brug for én hurtig kerne, da computeren ikke kan udnytte mere end én til at afspille media. Skal du derimod arbejde med 3D Studio Max eller spille meget tunge spil, så skal du bruge flere kerner. Langt det meste software kan i dag udnytte 2+ kerner.

Men generelt tror jeg du bliver gladere for 2 kerner, da det helt sikkert får computeren til at køre hurtigere til dagligt brug (opstart af operativsystem og programmer samt et generelt mere flydende operativsystem).
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
29. september 2009 - 16:17 #6
og så er din 2 kernet processor også lidt mere fremtidssikker end en 1 kernet :)
Avatar billede vbchristian Nybegynder
30. september 2009 - 10:25 #7
Tusind tak for hjælpen #6, #5 og #4 og #3 :D
Avatar billede drenriza Nybegynder
30. september 2009 - 11:21 #8
ahva?

-Helt klart Dual core - hver kerne arbejder på 2.0Ghz istedet for kun en -kerne der arbejder ved 2.2Ghz - i dette tilfælde er Dual core bedre.

En duel core cpu på 2ghz med 2 kerner, så arbejder hver kerne ikke med 2ghz hver.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
01. oktober 2009 - 08:43 #9
selve processoren arbejder med 2Ghz - så hver kerne ligger på 2Ghz :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
14. oktober 2009 - 06:40 #10
men her er et svar
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
25. marts 2010 - 08:26 #11
Der er aflagt svar :-)