Avatar billede webintegrator Nybegynder
23. september 2009 - 22:56 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

En der kan kode sådan en chat system

Hej jeg har for mange kunder herfortiden og kan dårlig nok nå det,, en af kunderne vil have bygget sådan en chat system som kan ses og prøves på nævnte link nedenunder i kan logge på med et gæste navn og tjekke det ud... Er det noget i kan klare giv mig lige besked og hvor meget ca i kunne tænke jer for kode sådan en chat system med admin login hvor man ip ban og smide foldk ud....

http://chat.forum.dk/SelectChatRoom.aspx?sec=0
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2009 - 09:29 #1
Det ville være en voldsom opgave at programmere en webchat fra starten af også ret overflødigt når der findes utallige færdige og gratis chat systemer. Er det en windows eller linux server? skal det være på dansk?
Avatar billede webintegrator Nybegynder
24. september 2009 - 15:25 #2
jape det skal være den ligesom på forum.dk
  php også en mulighed! de har så lavet den som asp men betyder ikke noget...
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2009 - 16:15 #3
Ligesom og ligesom? Et chatroom er et chatroom :-) Jo det kan jeg godt lave men ikke lige så det ligner. Jeg har noget Php kode som gør de samme.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2009 - 16:16 #4
Designet (HTML) kan vi selv vælge
Avatar billede webintegrator Nybegynder
24. september 2009 - 22:33 #5
Kan du ventuelt sætte systemmet op et el andet sted så jeg kan vise det kunden?? sådan demo rum..
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2009 - 08:09 #6
Sagtens. Jeg vender tilbage senere
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2009 - 13:04 #7
Avatar billede webintegrator Nybegynder
25. september 2009 - 15:29 #8
JApe tusind tak fordi du ville bruge din tid på det. Men den kunde er lidt krævende og han siger det skal være den helt samme på forum..;:-)  evt noget du kan klare før jeg tilbyder en anden??
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2009 - 16:17 #9
Nej det ville blive alt for dyrt og jeg tvivler på at kunden vil betale den pris og vente i rigtig lang tid.

Jeg kunne tilbyde andre løsninger, men hvis det skal være lige som "Forum" involvere det rigtig mange timer at finde ud af hvordan de gør og har skruet det sammen.

Jeg kan muligvis løse opgaven hvis jeg har en kravspecifikation.

Ellers tilbyd en anden. Ingen sure miner herfra ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2009 - 02:39 #10
Chat kan laves på mange forskellige niveauer.

Enhver 14 årig som har læst "PHP for dummies" kan smække noget sammen på et par timer.

Facebook valgte at koden en i Erlang og købe hardware for 100 millioner dollar til at køre det på. Da Jubii/Lycos for en 5 år siden omskrev deres chat havde de 20 C++ udviklere på opgave i et år (http://www.computerworld.dk/art/24976/jubii-rykker-udviklingen-til-armenien).

Og der er også løsninger midt imellem.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2009 - 02:40 #11
Grundliggende er jeg enig med Jape44.

Enten så tager i noget gratis "as is" eller så betaler I for at få det som I vil have det.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2009 - 11:34 #12
Erlang ? Ha ha :-) Den kom helt bag på mig, men de har sikkert brugt det at styre/afvikle trafikken.

Og ja, der skal ikke meget til at kode en chat. Tvivler dog på at en 14 årig ville kunne sætte sig ind i RFC1459 protokollen i løbet af et par timer, men ok det behøver jo ikke lige at være IRC.

Mine bange anelser er at kunden vil have en overbygning til administration og brugerstyring samt et grafisk layout (HTML) hvilket kan ændre sig i det uendelige uden en specifikation.

På forum.dk er der en begrænsning af antal brugere på 40 og 2 i private chat. Dette kan løses med en IRC server (som også er gratis) Og så kan man benytte mIRC som administrations værktøjet (Kræver dog at man sætter sig ind i det, som kunde). Selve frontend kan være hvad som helst (Java/php/ASP/HTML etc.) eller en exe app.

Jeg har programmeret en del chat systemer i min tid, og det eksempel jeg lagde op på linket, fylder ca. en A4 side med kode og tog ca. 10 minuter at installere. Men der er andre mere avanceret open source derude.

Jeg fornemmer at "kundens" interesse ligger i muligheden for Intim chat, hvilket heller ikke er noget problem. Men så kommer vi over i automatisk overvågning, mulighed for fildeling/webcam osv. Der er visse ting som skal undgås i.flg Dansk lovgivning.
Avatar billede webintegrator Nybegynder
27. september 2009 - 14:06 #13
Regn en pris ud til mig så jeg kan vidergive det til kunden dem som kan klare det det skal helt være det samme system som forum...
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 10:25 #14
uden specifikation 100k.
Avatar billede webintegrator Nybegynder
28. september 2009 - 22:49 #15
Jape så vil jeg helst kode det selv:-) tak fordi du ville hjælpe så langt:-)
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2009 - 07:23 #16
Ja det kan jeg sku godt forstå :-) Jeg skal bare ikke rodes ud i en aftale som jeg evt ville tabe på.

Men gode råd er dog gratis i dette forum, så jeg øser lige lidt ud af min erfaring.

Tag et kik på en kommerciel løsning: http://www.webmaster.com/cr.htm
Eller en open source løsning: http://www.storer.net/ircd.html

Når serveren er på plads, er det bedste administrations værktøj: www.mirc.com

Nu har du så en platform hvor du kan styre utallige chatrooms, banne brugere og ip adresser, lave logs, robotter, scripts osv. Det er en hel verden for sig.

Inden for et par timer kan du få det til at spille og dernæst skal en web frontend designes, og dem er der virkelig mange af.

Hvis det absolut skal ligne forum.dk skal du ned i kassen med php, ASP eller java klodser. Det er her tiden render stærkt, men ikke umuligt.

Jeg har god erfaring med webmaster.com og du får en support + alt deres andet.

IRCD er så gratis at det næsten gør ondt og med tons vis af hjælp på nettet.

Kort fortalt: Når du har en IRC server oppe og køre enten Linux eller Windows koder du op imod den med RFC1459 protokollen: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1459.html

Nu håber jeg så på at du er blevet "klædt på" til enten at lave det selv eller finde en som lige springer på med en timeløn på 60kr :-)
Avatar billede webintegrator Nybegynder
29. september 2009 - 23:13 #17
Jape tak for alle de oplysninger du har brunget frem virkelig lækkert at nogen som dig findes på jorden...
Avatar billede webintegrator Nybegynder
27. oktober 2009 - 22:38 #18
Emnet Lukkes