Avatar billede xdjice Nybegynder
23. september 2009 - 14:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor slibe processor når der skal vandkøling på?

Overskriften giver sig selv, jeg har set flere gange at folk sliber deres processor inden de montere vandkøling, skal der ikke kølerpasta på processoren, er det derfor de sliber den for at få en mere præcis kontaktflade? - altså man kan jo nemt slibe skævt :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
23. september 2009 - 14:43 #1
Grunden til man gør det, er at opnå den bedste kontakt falde som overhoved muligt.

Man køber ultra ultra fint sandpapir, og sørger for at slibe 100% vandret på køleprofilens kontaktflade.

Ved nærmere kik på køleprofilens kontaktflade kan den nemlig fra fabrikanten været slibet som toppen af et æg. Det ville sige at siderne ikke har kontakt med køleren.

Derefter kommer man så kølepaste på for at udfylde de mikroskopiske revner der er i køleprofilens kontaktflade / processorens overflade.

Men man skal altså ikke slibe forkert, for så har man skudt sig selv i foden.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 17:09 #2
Mon ikke man gør det for at skabe en større overflade (mikroskopisk) Samtidigt med at man kommer nærmere selve "kernen"

Det kan godt, være enormt spændende :-)

"How low can you go"
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
23. september 2009 - 19:58 #3
Djice - du skylder mig points for http://www.eksperten.dk/spm/883807 ..
Og grunden til at man sliber sin processor, er for at processor overfladen ikke er helt jævn, ved at du sliber den, gerne med fint sandpapir, fortrækker 600-800-1500-2000, og endda 2500 hvis det er muligt at skaffe, men det for det meste for at udglatte processorens overflade helt, og fjerne noget af det " maling " - kan ikke lige huske hvilket materiale det er der er lagt på, men det er vigtigt at du ved inden du går i gang med dette, så tjek at din CPU virker, du mister din garanti når du begynder på overstående.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 20:32 #4
MathiasDue: du lagde jo ikke noget svar på det spørgsmål 883807

Og iøvrigt tager du helt fejl. Overfladen skal ikke være "jævn" men "stor" det er derfor man sliber den.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
24. september 2009 - 06:51 #5
ja fik formuleret mig ukorrekt :) - men det er ikke alle processore der trænger til at blive slebet.
http://www.youtube.com/watch?v=_XIYHT03Ie4 - kig evt. på denne video
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
24. september 2009 - 11:57 #6
http://www.youtube.com/watch?v=wNcV4MMc9pA - her er en der har slebet både heatsink og processor - her kan du se at kontakten er 100%
Avatar billede drenriza Nybegynder
24. september 2009 - 13:27 #7
Dette er et flot resultat, men unødvendigt hvermindre man skal vinde
world championship overclocking contest 2009:)

og man skal stadig vide hvad man gør.
Avatar billede xdjice Nybegynder
24. september 2009 - 13:30 #8
meget meget flot og tak for bidraget alle sammen, jeg blev en del klogere :) 15p til hver
Avatar billede xdjice Nybegynder
24. september 2009 - 13:37 #9
Her er mit svar :)
Avatar billede xdjice Nybegynder
24. september 2009 - 13:37 #10
Hov :D - forkert en :P , sårn går det når man sidder i flere tråde :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
25. september 2009 - 11:33 #11
* Pling * Svar * Pling *